Gå til innhold

Normal temp på P4 2.4B?


Frink

Anbefalte innlegg

Sitter her å fortviler litt over temperaturen på CPU.

Den ligger på 50*C rett etter oppstart og ved idle,

og går opp i 60*C i spill. 3DMark låser seg bare...

 

Lurer på hva dere anser som normal temp for P4 2.4B,

eller enda bedre, dere som har samma, post temp her!

I så fall hva kan jeg gjøre for å få den ned en del?

 

Har Asus P4PE, har boks på 26*C og board på 35*C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har standard boxed-vifte.

 

Synes det var så ***** rart, siden jeg har hørt

at boxed-vifta skal ha bra kjøling for å være

standard-kjøler, og at P4 IKKE skal ligge på

så høy temperatur.

 

Jeg sitter å håper på det bare er noe med HK.

Ikke kan jeg spille UT2k3 eller kjøre 3DMark,

alt bare henger seg etter et par minutter... :sad:

 

Noen som kan hjelpe? Er desperat her!

Lenke til kommentar

Volten varierer faktisk ganske mye i mitt tilfelle.

+12 volten går fra 11.50 ned til så lite som 10.00

når den tar 3DMark. Dette må da være altfor lite,

og sikkert være hovedårsaken til konstant reboot?

 

Forklarer enda ikke det j*vla varmeproblemet da.

Har applisert goop et par ganger med samma resultat,

altfor høy temperatur. Ingen som kan hjelpe meg?

 

Jeg legger meg nå, i det gode håp om når jeg står

opp i morgen ligger det mange gode råd her... :smile:

 

God natt. Håper jeg får løst dette, og SNART!

 

[ Denne Melding var redigert av: zymot1x på 2002-11-23 02:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-23 02:14, skrev zymot1x:

Ja, jeg har standard boxed-vifte. Synes det var så ***** rart, siden jeg har hørt at boxed-vifta skal ha bra kjøling for å være standard-kjøler, og at P4 IKKE skal ligge på så høy temperatur.


 

Det er riktig det. Jeg kjører P4 2.4B(@2.7GHz) på en Asus P4S8X og temperaturen er 36/37 grader til vanlig, med stock-vifta og en stk Papst 12dB bak i Chieftech-kabinett.

 

Men det er en kjent sak at noen Asus P4PE har hatt "temperaturproblemer", det vil si at de viser for høye temperaturer på CPU-en, ofte så mye som 10 grader, det sier i allefall amerikanere som har installert ekstra målere i sine systemer.

 

[ Denne Melding var redigert av: rondespiret på 2002-11-23 03:28 ]

Lenke til kommentar

hmmm jeg har ca 50-52 idle og opptil 66 full load.. vet at det er itt høyt men merker ikke noe særlig system problemer. har boxed vifte såvidt jeg vet... og 2,4/533 prosessoren... årsaken til at jeg ikke gjør noe med det er at jeg er såpass uefaren med å mekke på vifter kjølepasta osv at jeg rett og slett ikke tør.. kjøpte hel maskin fra psdata og har garanti.... har dog vurdert å sette i noe kabinettvifter.. kabinett tempen er på 36 til 43 ca

 

:(

edit: glemte å si at jeg har MSI 6580 845G board

 

[ Denne Melding var redigert av: Fjodorgrim på 2002-11-23 04:25 ]

Lenke til kommentar

Dersom 12V spenningen på systemet ditt kommer helt ned i 10V, så har du jo uten tvil sporet deg inn på problemet ditt. Enten så er det feil med hovedkortet eller så er det strømforsyningen. Det enkleste er først å teste med en annen strømforsyning.

 

Og så litt andre komentarer i forbindelse med varmen på prosessoren din, samt til innspill fra andre:

 

- 60°C på prosessoren er ikke unormalt på en 2.4GHz med boxed vifte når den belastes. Arbeidstemperatur på disse prosessorene ligger normalt mellom 50-60°C på disse prosessorene med den medfølgende kjøleribben.

 

- De som rapporterer en temperatur med belastet prosessor på under 45°C med standardkjøleren i kombinasjon med asushovedkort, bør snarest laste ned siste asusprobe og/eller oppgradere bios. Det er faktisk ikke mulig med denne temperaturen dersom maskinen står i et rom med normal romtemperatur.

 

- Idletemperatur/hviletemperatur er fullstendig uinteressant i denne sammenheng.(Og i alle andre for den saks skyld) Det som betyr noe er temperatur etter lang tids belstning av prosessor, f.eks. med å kjøre Prime95 i flere timer.

 

- Det å oppgi temperaturene som oppnås med Alpha- og Swiftechvifter hjelper overhode ikke i denne tråden :smile:

Lenke til kommentar

Det var høye temperaturer ja. Har du skjekka at kjøleribba er festet sikkelig (intel har bruksanvisning på nett med bilder mener jeg) Jeg har en globlwin kjøler, og den festa jeg litt feil, kjøleribba ble ikke varm og temperaturen stag og steg, under load så stoppet den aldri. Kjenn på din kjøleribbe når cpu er varm, er den kald er det noe feil.....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-23 11:57, skrev byggeren:

Dersom 12V spenningen på systemet ditt kommer helt ned i 10V, så har du jo uten tvil sporet deg inn på problemet ditt. Enten så er det feil med hovedkortet eller så er det strømforsyningen. Det enkleste er først å teste med en annen strømforsyning.


Og så litt andre komentarer i forbindelse med varmen på prosessoren din, samt til innspill fra andre:


- 60°C på prosessoren er ikke unormalt på en 2.4GHz med boxed vifte
når den belastes
. Arbeidstemperatur på disse prosessorene ligger normalt mellom 50-60°C på disse prosessorene med den medfølgende kjøleribben.


- De som rapporterer en temperatur med belastet prosessor på under 45°C med standardkjøleren i kombinasjon med asushovedkort, bør snarest laste ned siste asusprobe og/eller oppgradere bios. Det er faktisk ikke mulig med denne temperaturen dersom maskinen står i et rom med normal romtemperatur.


- Idletemperatur/hviletemperatur er fullstendig uinteressant i denne sammenheng.(Og i alle andre for den saks skyld) Det som betyr noe er temperatur etter lang tids belstning av prosessor, f.eks. med å kjøre Prime95 i flere timer.


- Det å oppgi temperaturene som oppnås med Alpha- og Swiftechvifter hjelper overhode ikke i denne tråden
:)




 

på min 2.53 med boxed kjøler ligger temp. på 60-65 grader etter 24 timer med Prime95. Da er den klokket [email protected]. Men jeg vil på det sterkeste anbefale en swiftec kjøleribbe, siden denne kjøler en god del. Og du får et stille system.

 

Og nok en gang har Byggeren kommet med et godt svar! Keep up the good work!

Lenke til kommentar

Jeg har min vcore på 1.65 som dere kan se av signarturen er jeg meget fornøyd med min p4 tempraturene mine er 41 grader idle og 54 grader (12 timer prime 95)i snitt, så det burde muligens være enda mer muligheter i min p4. Har 3* papst kabinett vifter ... vurderer en swiftech for å få nd lyd nivået( flytter den ene viften over swiftech kjøleribba i tilfellet(om det går?) )

 

Jeg mener at jeg har lest en artikkel om stabilitet der en har bygget en maskin for at den skal yte bra. Under 3dmark osv suger cpu mer strøm og uten at jeg er noen dr.ing. kan jeg forstå at Cpu nekter å gå på kun 10 V. Stabilitet og god ytelse begynner med PSU, slik at den kan yte kontinuerlig jevn V mengde under enhver belastning.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-23 11:57, skrev byggeren:

Dersom 12V spenningen på systemet ditt kommer helt ned i 10V, så har du jo uten tvil sporet deg inn på problemet ditt. Enten så er det feil med hovedkortet eller så er det strømforsyningen. Det enkleste er først å teste med en annen strømforsyning.


Og så litt andre komentarer i forbindelse med varmen på prosessoren din, samt til innspill fra andre:


- 60°C på prosessoren er ikke unormalt på en 2.4GHz med boxed vifte
når den belastes
. Arbeidstemperatur på disse prosessorene ligger normalt mellom 50-60°C på disse prosessorene med den medfølgende kjøleribben.


- De som rapporterer en temperatur med belastet prosessor på under 45°C med standardkjøleren i kombinasjon med asushovedkort, bør snarest laste ned siste asusprobe og/eller oppgradere bios. Det er faktisk ikke mulig med denne temperaturen dersom maskinen står i et rom med normal romtemperatur.


- Idletemperatur/hviletemperatur er fullstendig uinteressant i denne sammenheng.(Og i alle andre for den saks skyld) Det som betyr noe er temperatur etter lang tids belstning av prosessor, f.eks. med å kjøre Prime95 i flere timer.


- Det å oppgi temperaturene som oppnås med Alpha- og Swiftechvifter hjelper overhode ikke i denne tråden :smile:





 

TUSEN takk :smile: Akkurat svaret jeg lette etter.

Takker alle andre også for veldig gode svar :smile:

 

Tenker jeg bestiller meg ny PSU i dag. Anbefalinger?

Lenke til kommentar

Vil bemerke det at jeg har vcore på 1.500 nå. MBM viser:

 

Core 0: 1.57

+3.30: 3.26

+5.00: 5.00

+12.00: 11.00

 

Lurer på om det kan ha noe med lav vcore å gjøre?

Vet det var et logisk spørsmål, men så var det det

med temperaturene igjen da. Noen patch til HK som

gjør at temp kanskje viser rett?

 

Jeg har en sensor 1 cm fra kjernen, den viser 31*C,

så den stoler jeg ikke helt på. CPU kjører 45*C nå.

 

Hva har dere i vcore?

 

 

edit: Prøvde å sette vcore til 1.60 (står 1.66 i win),

men klarer enda ikke fullføre en 3DMark-bench engang.

Programmet bare slutter av, og tempen ligger på 58*C

 

AAAAH jeg klikker her! Har vært gjennom omtrent samme

feilsøkingsh*lvete før, og det er sååå frustrerende :sad:

 

[ Denne Melding var redigert av: zymot1x på 2002-11-23 14:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-23 14:07, skrev zymot1x:

AAAAH jeg klikker her! Har vært gjennom omtrent samme

feilsøkingsh*lvete før, og det er sååå frustrerende :sad:


 

Skjønner det... Jeg vil anbefale deg å sjekke at alt er OK med CPU-en, om den er riktig montert og om vifta går som den skal osv. Har du moddet den? Er alt ok med monteringen tror jeg du har et Asus P4PE som viser for høy temperatur.

 

Du bør sjekke strømforsyningen din. Jeg har en "fluktasjon" på 0.3 volt på 12 volt-kanalen i min P4S8X, så dine 10 volt under stress-kjøring høres foruroligende ut. Hva slags strømforsyning har du og hvor stor er den (i watt)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...