Gå til innhold

Kjøp av ny CRT-TV, 2-4k

Anbefalte innlegg

Etter en del kryssjekking ser det ut til at det kan være hold i det du sier om det digitale bakkenettet, men likevel vil Philips få et forklaringsproblem når det står sort på hvitt at apparatet støtter det.
Disse TV-ene støtter digitalt bakkenett i de få landene som har kommet så langt foreløpig (f.eks. Sverige). Men til høsten blir det noe annet....

"støttet skjermoppløsning" betyr at skjermen (bilderøret, LCD-panelet eller plasma) fysisk støtter oppløsningen.
Nei. En LCD-skjerm har én fysisk (native) oppløsning. Men den støtter vanligvis flere andre oppløsninger, og bilde må da skaleres opp eller ned.

Et lite ekstraspørsmål: Siden ingen av dagens HD-tver støtter det digitale bakkenettet, så regner jeg med at de digitale tunerene vil ha HDMI-utgang til TV(i tillegg til analog).
Sansynligvis på de dyrere boksene, men det kan ingen svare 100% på enda fordi boksene finnes ikke enda. Vent til sommeren for et sikrere svar. Du kan lete litt og se hva som finnes i Sverige. Der er det et enormt utvalg av bokser og man vil sansynligvis finne en del av disse boksene i MPEG4-versjon i Norge etterhvert
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med Samsung WS32Z409T/WS-32Z409PQ da? Den har ikke digital tuner, men bilderøret er HD ikke sant?

7624738[/snapback]

Disse modellene kjenner jeg ikke, så jeg tør ikke uttale meg.... Ifølge Samsung finnes disse i hverken Norge, Sverige eller Danmark, men de finnes på Samsungs tyske sider.

Jeg har lest første posten din, men jeg skjønner ikke hvorfor du vil bruke så mye penger på en CRT-TV. Du behøver ikke legge på så mye mer for å få en grei LCD-TV....

Lenke til kommentar
Hva med Samsung WS32Z409T/WS-32Z409PQ da? Den har ikke digital tuner, men bilderøret er HD ikke sant?

7624738[/snapback]

Disse modellene kjenner jeg ikke, så jeg tør ikke uttale meg.... Ifølge Samsung finnes disse i hverken Norge, Sverige eller Danmark, men de finnes på Samsungs tyske sider.

Jeg har lest første posten din, men jeg skjønner ikke hvorfor du vil bruke så mye penger på en CRT-TV. Du behøver ikke legge på så mye mer for å få en grei LCD-TV....

7636191[/snapback]

Jeg har fått bekreftet at modellen fra Samsung er "HD Ready" fra en butikk, fra de tyske nettsidene, og jeg fant en diskusjon i et forum der en person hadde testet den. Jeg fant også en billigere modell WS-32Z419 (som også er "HD Ready"). Også bildene av TVen viser "HD Ready"-klistrelapp. Personen som testet TVen testet den med HD-oppløsning fra en Xbox360.

Hvorfor CRT? For det første har CRT et klarere og bedre bilde. De viser bedre kontraster og kan vise flere farger. De er riktignok en del tyngre og større, men for meg er ikke det noe problem. Jeg har vært og sett på en god del LCD-TVer, og de kan ikke måle seg med en god CRT i bildekvalitét. CRTene fra Samsung er også av typen "SlimFit", som er bare 41cm dype. I tillegg kan CRT ha fleksible oppløsninger (unntatt den dumme fra Philips :) ), men det er riktignok få CRT-TVer som støtter HD. Så siden Samsung-TVen koster rundt 6500 kr så er det langt mer aktuelt enn en LCD-TV til en del mer. En TV over 32" vil være for stor for stuen. Så jeg sier heller hvorfor LCD/plasma?

Takk for at du advarte meg mot Philips-TVen. Det tok meg tre dager med leting før jeg fant informasjon fra Philips som bekreftet det. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
For det første har CRT et klarere og bedre bilde.
Dette blir veldig subjektivt, men jeg er ikke enig. Eneste tilfelle er med halvdårlig antennesignal. Da ser ofte gamle CRT-er bedre ut fordi oppløsningen er så lav at det skjuler en del av korningen.

De viser bedre kontraster
Tja, nyansene i sort felt og i veldig lyse felt er nok bedre. Men jeg har aldri sett en CRT som er så svart i det svarte og med skikkelig hvitt som en LCD.

kan vise flere farger.
Riktig, men ser man noe særlig forskjell. Jeg tror ofte at varierende fargestikk i bilde gjør mye mer...

Jeg har vært og sett på en god del LCD-TVer, og de kan ikke måle seg med en god CRT i bildekvalitét.
Mulig, men min erfaring er at det er flere år siden noen har levert skikkelig kvalitetsbilderørsapparater.

CRTene fra Samsung er også av typen "SlimFit", som er bare 41cm dype.
Da denne typen apparater ble forhåndsvarslet virket det veldig spennende, men idag er TV-verden flat. Hadde disse kommet noen år tidligere hadde kanskje TV-verden vært litt anderledes.....

Jeg har ikke hatt anleding til å se på noen form for SlimFit -apparat, men noen har antydet at det kan være fare for uskarphet i hjørnene slik som på del vanlige wide CRT-er med flat skjerm.

Takk for at du advarte meg mot Philips-TVen.
Ja den ser fin ut i reklamen, men den skuffet skikkelig når jeg prøvde den. Kan ikke huske at jeg noen gang har prøvd ny modell hvor den gamle var så mye bedre....
Lenke til kommentar

For eksempel de TVene som jeg har sett utstilt hos Expert og Elkjøp har ikke virket fristende. Spesielt de rundt 10k og nedover, som var fryktelig dårlige. Jeg fant én som var oppmot et brukbart klart bilde på, men den kostet 30k. De uklare skjermene fører til at for eksempel tekst og detaljer i bildet bli uklare, og da anstrengende for enkelte. De fleste TVene der kjørte i "nativ" oppløsing, de som kjørte i PAL var ennå verre. Den gamle CRT-TVen som gikk i stykker hos meg viste klarere bilde enn LCD-TVene som var utstilt.

Husk at Samsung-modellene er flate, så det er flat-TV. Men du tenker nok på at den er dypere enn LCD/plasma, men husk at for de fleste så er ikke det noe problem, og jeg tror nok at mange ville valgt CRT om de hadde sett de oppstilt ved siden av hverandre. Men så er det riktignok få CRT-TVer som støtter HD.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil legge til at for oss europeere og kansje nordeuropeere så er det litt rart å tenke på at du kan få HD-oppløsning på CRT. Dette fordi da HDTV begynte å slå an her på kontinentet så hadde allerede LCD og plasma fått bra fotfeste.

I USA hvor de har fått lekt seg med HDTV en god del år allerede (faktisk tilbake til 1999 vil jeg påstå) så har det vært bra salg av CRT med HD-oppløsning og da 720p som minimum.

Så folkens, verden er litt større enn bare europa.

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Jeg bytter til LCD først når kvaliteten er minst like god som en normal CRT skjerm og man har kun digitale kilder i HDTV oppløsning.

Å se video og tv via analoge signaler blir, selv dagens beste LCD skjermer, som å prøve å lese skilt på langt avstand i full snøstorm. Det ER slitsomt i lengden.

Skjermene som selges i dag er i 99% maks 720p oppløsning. Det er ikke akkurat fremtidsrettet :ph34r:

Da kan man like godt kaste pengene ut av vinduet.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

TVen jeg har er en CRT av typen SlimFit. Den er på 32", 41,5cm dyp, 100Hz, flatt bilderør, har HDMI og mye mer.

Jeg er enig i det du sa der. Det må nok ny teknologi til for å slå CRT, som OLED og SED.

Edit: Jeg legger ved et bilde av TVen bakfra.post-63307-1186764128_thumb.jpg

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...