Gå til innhold

Frekvensomformer og spenningsomformer

Anbefalte innlegg

Tenkt å kjøpe meg en del utstyr i statene. Der har de jo som kjent 120 volt, 60 hz. Her i norge opereres det med 220 volt 50 hz, apparatet jeg skal kjøpe trekker 1400 watt.

Det er forsåvidt ikke noe problem å få tak i en slik spenningsomformer, men en frekvensomformer er det verre med.

Noen som har en ide til hva jeg kan gjøre? Har forskjellen på 10 hz så veldig mye å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det trenger ikke ha noe å si, men det er vanskelig å uttale seg generellt. Hva slag 'apparat' er det snakk om?

Mye utstyr som selges i dag har universal powersupply, klarer 100 - 250V, 50 og 60 Hz. Mens noen ting har svakt dimensjonert transformator som blir ødeleggende varm på 50 Hz.

Man bruker uansett ikke frekvensomformer, det er andre løsninger.

Lenke til kommentar

Jeg tror nå jeg har funnet en løsning. Hvis jeg bytter 120V trafoen som er inne i recieveren med en 220V trafo. Skulle da tro at dc spenningen er lik enten man kjører den på 220 eller 120 V.

Mailet litt rundt, og det kommer til å koste ca 1000 kr.

Noen som evt. vet at DC spenningen ikke er lik inni? Hadde jo vært forbanna ergelig å svi hele saken.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Å bytte trafo kan selvsagt være løsningen. Men slik som du spør så virker det som du overhodet ikke forstår problemstillingen.

Du kan ikke bare ta en trafo som går på 220V, den må passe til forsterkeren. Det gjelder sekunderspenninger, kapasitet, og fysiske mål. Og en slik trafo er det antagelig bare Harmann Kardon som kan levere.

AVR 745 leveres i to varianter, den som er for USA markedet har tydeligvis ingen omkobling.

Lenke til kommentar
Å bytte trafo kan selvsagt være løsningen. Men slik som du spør så virker det som du overhodet ikke forstår problemstillingen.

Du kan ikke bare ta en trafo som går på 220V, den må passe til forsterkeren. Det gjelder sekunderspenninger, kapasitet, og fysiske mål. Og en slik trafo er det antagelig bare Harmann Kardon som kan levere.

AVR 745 leveres i to varianter, den som er for USA markedet har tydeligvis ingen omkobling.

7599434[/snapback]

Der tar du feil! Jeg har vært i kontakt med Dalens elektroservice, som er forhandler Harman Kardon deler og utfører service på disse. Han sa at en 220V trafo som var laget av harman kardon ville koste ca 1000 kr. Jeg ba spesifikt om en passende forsterker til Harman Kardon AVR 745.

Det er jo en selvfølge at ikke hvilken som helst trafo passer inn.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...