Gå til innhold

Trenger tips til kamerakjøp


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe meg et videokamera. Hva bør jeg se etter? Nå har ikke jeg tenkt å lage film eller noe slikt,men bruke det i det daglige livet. Men det bør være bra bildekvalitet og lyd når en har fått det over på en DVD.

 

Bør jeg velge videokamera med DV-kassett eller eit kamera med harddisk? Og hva er enklest å redigere på PC`en etterpå?

 

Når en kjøper et videokamera,følger alt en trenger med kameraet? Eller må en kjøpe ting utenom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å kjøpe meg et videokamera. Hva bør jeg se etter? Nå har ikke jeg tenkt å lage film eller noe slikt,men bruke det i det daglige livet. Men det bør være bra bildekvalitet og lyd når en har fått det over på en DVD.

 

Bør jeg velge videokamera med DV-kassett eller eit kamera med harddisk? Og hva er enklest å redigere på PC`en etterpå?

 

Når en kjøper et videokamera,følger alt en trenger med kameraet? Eller må en kjøpe ting utenom?

7586838[/snapback]

Hvis du ikke skal gjøre en hel masse redigering eller annen "triksing", så er kanskje et kamera som tar opp direkte på DVD tingen for deg.

HDD-kamera kjenner jeg ikke til.

DV-tape kamera er det som regel det du kan gjøre "mest" med i ettertid.

 

Normalt følger ikke firewire-kabel med og må kjøpes utenom (koster 99,- på elkjøp).

 

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal gjøre en hel masse redigering eller annen "triksing", så er kanskje et kamera som tar opp direkte på DVD tingen for deg.
Fortsatt kan mange se et behov for å kopiere det over på vanlige DVD'er, da kamera-DVD'er er en god del dyrere. Vanlig DV er det som fortsatt gir best bildekvalitet og er lettest å behandle i ettertid. Selv om sluttresultatet skal på DVD, vil DV være det beste materialet fordi man unngår gjentatt komprimering og oppakking som reduserer bildekvaliteten hver gang.
Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal gjøre en hel masse redigering eller annen "triksing", så er kanskje et kamera som tar opp direkte på DVD tingen for deg.
Fortsatt kan mange se et behov for å kopiere det over på vanlige DVD'er, da kamera-DVD'er er en god del dyrere. Vanlig DV er det som fortsatt gir best bildekvalitet og er lettest å behandle i ettertid. Selv om sluttresultatet skal på DVD, vil DV være det beste materialet fordi man unngår gjentatt komprimering og oppakking som reduserer bildekvaliteten hver gang.

7589265[/snapback]

 

 

Vil det si at hvis en har DV-kamera så er det nok å legge det inn på en PC og så brenne det ut på DVD? Eller må det omgjøres til et annet filformat etc? Vil det eventuelt gjøre at bilde\lydkvaliteten blir dårligere enn hvis jeg har et kamera som tar direkte opp på DVD?

 

Men de som tar opp direkte på DVD,der går det vel ikke an å redigere og slikt på førehand?

 

Hvilke DV-kamera\DVD-kamera er å anbefale til mitt bruk?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Jeg ville helt klart gått for et DV-kamera fordi det ikke bare gir best kvalitet, men

også fordi det er klart billigst, dvs. du får mer for pengene enn med et DVD-kamera.

 

DVD-formatet bruker mye mer brutal kompresjon enn DV, og har derfor lavere bildekvalitet.

 

Kjøper man kamera må man belage seg på å kjøpe litt småting i tillegg, som ekstra batterier, veske, kassetter, kabler etc.

Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til "billige" produkt. Det må være ein grunn til at det er så billigt? :hmm:

 

Men da bør eg altså gå for eit DV-kamera. Er det noen finesser og slikt på kamera som eg bør ha? Stabilisator, kamera med bra lyskvalitet etc..?

 

Når en kjøper kamera,følger det med kabler og programvare som gjer at en kan overføre til PC og redigere før en brenner det over på DVD? Eller er det noe som må kjøpes separat?

Lenke til kommentar

Det følger ikke nødvendigvis med, men Windows Movie Maker følger med Windows. Den kan du få inn filmen på dataen med og foreta enkel redigere med, men du kan ikke brenne til DVD med den (mulig du kan det på Vista når den kommer). Da må du ha et program som f.eks. Nero Vision i tillegg.

 

Pinnacle Studio, Adobe Premiere og Adobe Premiere Elements brenner til DVD.

Lenke til kommentar
Følger det med ledninger som en `kan overføre filmene til PC med desse? Eller er det noe en må kjøpe utenom?

7598545[/snapback]

Skal du overføre DV tapsfritt (som gir 180mb/min fil), så må du ha firewire. Firewire-kabel følger som regel ikke med, men den koster 99,- på elkjøp. Etter all sannsynlighet vil du trenge en 6/4-pin kabel.

Lenke til kommentar
Firewire gir heller ikke 100% perfekt overføring. Man vil oppleve frame dropouts, bare ikke så mye som med USB. Og har man lite RAM, kan man være sikker på at det vil bli problemer.

7599286[/snapback]

Hæ, dropouts? Har ikke jeg sett noe til enda, og jeg har overført noen Terabyte.. :cool:

Jeg har en Intel P4 2.8GHz m/1GB RAM, altså ikke noen spesielt kjapp greie, og et Sony DCR-HC42E 16:9 widescreen kamera.

Bruker Photoshop Premiere Elements 1.0 til å overføre/redigere DVD'er med.

Disse spilles av i en hvilken som helst DVD-spiller for TV.

 

[edit]skirveleif[/edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
Firewire gir heller ikke 100% perfekt overføring. Man vil oppleve frame dropouts, bare ikke så mye som med USB. Og har man lite RAM, kan man være sikker på at det vil bli problemer.

7599286[/snapback]

Hæ, dropouts? Har ikke jeg sett noe til enda, og jeg har overført noen Terabyte.. :cool:

Jeg har en Intel P4 2.8GHz m/1GB RAM, altså ikke noen spesielt kjapp greie, og et Sony DCR-HC42E 16:9 widescreen kamera.

Bruker Photoshop Premiere Elements 1.0 til å overføre/redigere DVD'er med.

Disse spilles av i en hvilken som helst DVD-spiller for TV.

 

[edit]skirveleif[/edit]

7599800[/snapback]

 

Er du helt sikker på dette? Kan det tenkes at du bare ikke har lagt merke til det?

Jeg får drop outs, men det er ikke noe man legger merke til annet enn at man kan få en melding om det (i noen programmer og med noen oppsett får man ikke noen melding, og man merker det derfor heller ikke).

 

Hvis det du sier er riktig, må det være fordi du har et nyere og bedre kamera enn meg (Sony Handycam DCR-TRV22E). Når det gjelder datautstyret så har jeg det beste hovedkortet som Komplett selger pluss den beste RAM'en.

 

Forøvrig er det vel ingenting som heter "Photoshop Premiere Elements 1.0"? Du mener sikkert Adobe Premiere Elements. Et annet program er Adobe Photoshop Elements.

Endret av charge
Lenke til kommentar
Er du helt sikker på dette? Kan det tenkes at du bare ikke har lagt merke til det?

Jeg får drop outs, men det er ikke noe man legger merke til annet enn at man kan få en melding om det (i noen programmer og med noen oppsett får man ikke noen melding, og man merker det derfor heller ikke).

Tja, vet ikke.. Men meldingen "Frames lost=0" bruker å dukke opp etter endt overføring ;)

 

Forøvrig er det vel ingenting som heter "Photoshop Premiere Elements 1.0"?  Du mener sikkert Adobe Premiere Elements. Et annet program er Adobe Photoshop Elements.

7600009[/snapback]

Selvfølgelig.. Jeg som *alltid* refererer feil.. :blush:

Riktig program er Adobe Premiere Elements 1.0, som fulgte i en bundle sammen med Adobe Photoshop Elements 3.0, som jeg kjøpte for etpar år siden.

Lenke til kommentar
Er du helt sikker på dette? Kan det tenkes at du bare ikke har lagt merke til det?

Jeg får drop outs, men det er ikke noe man legger merke til annet enn at man kan få en melding om det (i noen programmer og med noen oppsett får man ikke noen melding, og man merker det derfor heller ikke).

Får du drop-outs, er det nesten garantert harddisken din, evt. en annen komponent i datamaskinen din, som ikke klarer å håndtere informasjonsflyten. Ikke ha videodisken din på samme kabel som systemdisken, og ihvertfall ikke på samme disk.

 

Har i løpet av mange år med redigering (overføring via firewire), fått kun ett eneste frame dropout.

Lenke til kommentar
Er en av disse gode nok til mitt bruk?

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gIAAAEOBeM03xiL

 

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...gIAAAEOBeM03xiL

 

Følger det med ledninger som en `kan overføre filmene til PC med desse? Eller er det noe en må kjøpe utenom?

7598545[/snapback]

Panasonic'en gir best bildekvalitet, og har mini-DV som er regnet som den beste løsningen når det kommer til bildekvalitet og brukervennlighet mtp. redigering. Panasonic'en er for øvrig et meget godt valg i denne prisklassen.

 

Firewirekabel følger ikke med, men koster ikke mange kronene. Har du ikke firewire på datamaskinen, koster dette bare et par hundrelapper.

Lenke til kommentar
Er du helt sikker på dette? Kan det tenkes at du bare ikke har lagt merke til det?

Jeg får drop outs, men det er ikke noe man legger merke til annet enn at man kan få en melding om det (i noen programmer og med noen oppsett får man ikke noen melding, og man merker det derfor heller ikke).

Får du drop-outs, er det nesten garantert harddisken din, evt. en annen komponent i datamaskinen din, som ikke klarer å håndtere informasjonsflyten. Ikke ha videodisken din på samme kabel som systemdisken, og ihvertfall ikke på samme disk.

 

7601416[/snapback]

 

Det høres ut som et godt tips. Men kan det tenkes at dette har noe med kameraet mitt å gjøre også? Det er jo noen år gammelt (kjøpt i 2002).

Lenke til kommentar

Panasonic'en gir best bildekvalitet, og har mini-DV som er regnet som den beste løsningen når det kommer til bildekvalitet og brukervennlighet mtp. redigering. Panasonic'en er for øvrig et meget godt valg i denne prisklassen.

 

Firewirekabel følger ikke med, men koster ikke mange kronene. Har du ikke firewire på datamaskinen, koster dette bare et par hundrelapper.

7601424[/snapback]

 

 

Takker for svar. Da trur eg at eg skal gå for den. I teksten der så står det følgende: "Filmen kan overføres til data via USB og DV."

Vil det si at det er nok med en USB-kabel? Eller må eg ha en Firewirekabel? Og når eg ikkje har Firewire på datamaskinen,hva må eg ha for å få det? Fungerer det på samme måte som ein USB-port?

Lenke til kommentar
Takker for svar. Da trur eg at eg skal gå for den. I teksten der så står det følgende: "Filmen kan overføres til data via USB og DV."

Vil det si at det er nok med en USB-kabel? Eller må eg ha en Firewirekabel? Og når eg ikkje har Firewire på datamaskinen,hva må eg ha for å få det? Fungerer det på samme måte som ein USB-port?

7604686[/snapback]

Hmm, jeg har mine sterke tvil at kvaliteten blir bra og uten "frames lost" ved å bruke USB. Mitt Sony DCR-HC42E har også USB2 overføring, men her ligger "sperre" så jeg *kan* ikke overføre video, kun stillbilder via USB. Dette ifølge instruksjonsmanualen pga USB's begrensninger mhp feilkontroll og ustabilitet.

USB2 har en teoretisk overføringshastighet på 480mb/s og firewire på 400mb/s. Forskjellen ligger i stabiliteten, samt at USB har *inntil* 480mb/s, men mister fort piffen vet store dataoverføringer. Firewire klarer 400mb/s uansett, så lenge "mottaket" svelger unna..

 

Firewirekort for PCI-slot fåes kjøpt på elkjøp, betalte nettopp 349,- for et slikt selv, med 2 porter. De er litt dyrere for PC(MCIA) kort til laptop, men finnes og fungerer godt.

Lenke til kommentar
Det høres ut som et godt tips. Men kan det tenkes at dette har noe med kameraet mitt å gjøre også? Det er jo noen år gammelt (kjøpt i 2002).
Det skal ikke ha noe å si, med mindre det er en feil med kameraets dv-utgang. Men i såfall vil jeg heller tro at den ville falt ut i lengre perioder enn at det kun fører til dropouts. Jeg satser på at harddisken din enten er for treg, for fragmentert, at du har systemet (OS'et) på samme disk eller at kabelen den sitter på også brukes av systemdisken eller annen aktiv harddisk.

 

Prøv dette, i denne rekkefølgen om sist forsøkte punkt ikke virker.

 

1. Defragmenter harddisken(e) din(e).

 

2. Prøv kamera på en annen datamaskin med samme firewirekabel (hvis dette virker fint, gå til punkt 6)

 

3. Prøv en annen firewirekabel. Om dette ikke virker, kan det være at begge datamaskinenes harddisk er for treg, så ingenting er enda avgjort. Fortsett feilsøking fra punkt 4.

 

4. Prøv et annet kamera på din PC med samme firewirekabel (hvis dette virker, er det mest sannsynlig videokameraet ditt som har en feil. Avslutt feilsøking)

 

5. Prøv en annen firewirekabel på ditt og det andre kameraet. Virker det andre kameraet, men ikke ditt, er det en feil på ditt videokamera. Avslutt feilsøking).

 

6. Reinstaller firewirekontrolleren, gjerne i en annen PCI slot om mulig.

 

7. Prøv med en annen firewirekontroller i din datamaskin

 

8. Prøv andre harddiskkabler

 

9a. Hvis system og video ER på samme fysiske disk (enten på samme eller forskjellige partisjoner), bruk/kjøp/lån en ekstra disk (må være relativt ny, rask nok og ikke fragmentert. Helst tom)

9b. Hvis system og video IKKE er på samme fysiske disk, sjekk om du kan ha de på forskjellige kabler. Om dette ikke virker, prøv en annen disk.

 

10. Reinstaller OS'et

 

11. Kontrolleren, hovedkortet, ram'en... kan være mange feilkilder ut over dette.

 

"Filmen kan overføres til data via USB og DV."

Vil det si at det er nok med en USB-kabel?

Disse Panasonic'ene (de med 3CCD ihvertfall) kan overføre fullkvalitetsvideo via USB, men som Bikeridr sier, så kan det føre til frames dropout pga. ustabilitet. Det er også heller få redigeringsprogram som støtter videooverføring via annet enn firewire. Du kan jo prøve, men jeg tror du vil lykkes bedre med firewire enn USB.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...