Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Telenor og "selger konkuranser". Er det lov?

Nedward

Anbefalte innlegg

Jeg var hos søstra mi en tur for et par dager siden. Hun fortalte meg at samboeren hennes hadde vunnet en konkuranse som Telenor står bak. Denne konkuransen går ut på å øke salget på Telenor sine mobil abonnement mest (i prosent vil jeg tro). I allefall han har vunnet denne konkuransen to ganger, og vil jo gjerne vinne den en gang til.

Så til spørsmålet; Er det lov å ha slike konkuranser? Jeg ville i allefall ha sett på det som et ganske overlagt (men indirekte) forsøk på smøring, for å friste telefon selgere til å selge kun Telenor sine abonnement. Hva er deres mening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg var hos søstra mi en tur for et par dager siden. Hun fortalte meg at samboeren hennes hadde vunnet en konkuranse som Telenor står bak. Denne konkuransen går ut på å øke salget på Telenor sine mobil abonnement mest (i prosent vil jeg tro). I allefall han har vunnet denne konkuransen to ganger, og vil jo gjerne vinne den en gang til.

Så til spørsmålet; Er det lov å ha slike konkuranser? Jeg ville i allefall ha sett på det som et ganske overlagt (men indirekte) forsøk på smøring, for å friste telefon selgere til å selge kun Telenor sine abonnement. Hva er deres mening?

7586415[/snapback]

kan ikke helt se hva du mener her? hva driver samboeren med osv?

Lenke til kommentar

Vel, Telenor har en konkuranse hver måned (eller hver 2. måned eller så var det hvert kvartal). Denne konkuransen går ut på å øke salget på Telenor sine mobil abonement, den selgeren som øker salget mest vinner en preime (relativt dyre premier også. Sist var det ski og bindinger til en verdi av 6000). For ordensskyld jobber han hos Elkjøp. Det jeg skal fram til er; Er det egentlig lov for Telenor å ha slike konkuranser siden det på en måte "frister" selgeren til å anbefale Telenor framfor Netcom osv. Det kan som sagt oppfattes som indirekte smøring.

Jeg mener forsåvidt ikke at det _ikke_ er lov, men jeg er litt betenkt siden det har vært en del oppstyr for mindre saker (f.eks. Klassen til Telenor sjefen sin datter fikk sponset et mobilabonement).

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det spør trådstarter om det er lov med en slik konkuranse av Telenor.

Selgeren øker jo da salget til telenor ved å anbefale telenor istedenfor andre tele selskaper til kundene sine.

Spør du meg bør ikke slikt være lov, men jeg går ut ifra at det er det ettersom telenor gjør det. Er tross alt en bedrift som eies en del av staten. Men er vel en sak der konkuransetilsynet kanskje bør gå inn å se nærmere på saken.

Lenke til kommentar

Dette er veldig vanlig innenfor mange bransjer. Ikke bare IT, men alt fra forsikring til "vidundermedisin" du får tilbudt av telefonselgere. Tror ikke dette er ulovlig i seg selv, men det kan i mange tilfeller indirekte føre til ulovligheter. Da tenker jeg først og fremst på brudd på markedsføringsloven. Selgeren kan fristes til å kutte noen svinger og utelate opplysninger for å selge mer av ett spesielt produkt.

Slik jeg ser det er det vanskelig å stoppe dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...