Gå til innhold

Nikon 50 mm 1,8 nå eller kan jeg vente?

Anbefalte innlegg

Heisann

Vintern med sitt ekle mørke har gjort det et kunnsverk å ta pene bilder for oss som ikke har hverken kunnskap eller utstyr :(

For tiden tar jeg mye portrett bilder og benytter nikon kit linsa 18-70mm. Syns bildene blir meget bra faktisk. Har vært så heldig at jeg fikk tak i en SB 600 blits for kun 500 (nesten helt ny).

Men jeg KLØR etter å kjøpe meg det mye omtalte 50 mm linsa til Nikon. Dog er en tusenlapp noe jeg ikke har til formålet. Så da er spørsmålet:

Klarer jeg meg med min min kit linse og min nyanskaffede blits, eller vil jeg merke stor forskjell om jeg da kliner til på 50 mm?

Ønsker noen raske formeninger på dette.

Legger med to bilder.

Bilde 1 - tatt på portrettfunksjon med sb 600 rett i taket og kit linse

(bildene blir større om du trykker på de)

335073597_ca82704248.jpg

Bilde 2 - herpa i picasa. Både jeg og modellen syns dette ble kult, så vi bryr oss ikke om dere syns det ser helt for jævlig ut:P

330869991_b96639546a.jpg

Så da ser dere om jeg vil merke forskjell på å kjøpe meg 50mm?

Har så lite penger at om jeg velger å gjøre det, betyr det at jeg må forsake andre kanskje mer nødvendige ting...

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ta glitrende portretter med 18-70. Fra omtrent f/7 er den superskarp.

50/1.8 er først og fremst en billig inngangsbillett til å begynne å fotografere med lyssterk fastoptikk, og den er ganske grei til portretter i den stilen du viser her. Det du primært får av 50'n, som du ikke får med 18-70, er muligheten til å ta portretter med svært liten dybdeskarphet, men portrettprogrammet går meg bekjent aldri under f/4 uansett. 50/1.8 er heller ingen erstatning for en blitz, siden den bør blendes ned litt, og må blendes ned flere trinn for å få optimal skarphet (da er den imidlertid absurd skarp). Vinterstid er Norge så latterlig mørkt at man ofte må operere rundt f/2, hvor 50/1.8 ikke yter optimalt.

50/1.8 kan også til nød brukes til "walkaround", men den blir fort litt lang til denslags. Har man ikke annet (35/2 eller 30/1.4), så får den jobben gjort.

Mao. er den et supert kjøp til rundt tusenlappen, men jeg ville ikke prioritert den fremfor middag (muligens foran øl, men jeg tror egentlig ikke det).

(PS: Den Picasa-maltrakteringen du har gjort gjør 50'n helt meningsløs - kanskje du heller skulle satse på en Lomo? ;))

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...