Gå til innhold

Piratkopiering og moral

Anbefalte innlegg

Riktig, de blir mer eller mindre gitt bort fordi det skaper fremtidige kunder. Og denne tråden handler ikke om piratkopiering av kun spill, men alle former for piratkopiering. Arnegn hevder konsekvent at dette skader bransjen, mens jeg gav et eksempel som helt klart viser noe annet.

Ergo er ikke piratkopiering kun svart/hvitt slik enkelte ønsker å gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv dette:

1. Dra samme argumentet for spill og filmer

Takk for at du innrømmet at jeg hadde et (tydeligvis godt) poeng i forrige post. Siden du opplagt ikke er intelligent nok til å dra paralleller mellom eksemplet med programvare og spill/film, så skal jeg hjelpe deg: Du har konsekvent hevdet at piratkopiering skader bransjen gjennom hele denne tråden. Jeg gav deg et eksempel som viser noe helt annet, faktisk en bransje som nyter godt av piratene.

Det er forøvrig ikke min jobb å hjelpe platebransjen tilbake på beina igjen, men siden programvareindustrien opplagt nyter godt av gratisreklamen hvorfor er det utenkelig at noe liknende ikke skal fungere for film og musikk?

2. Svar på det faktiske spørsmålet: Hva skjer når ALLE piratkopierer, og ingen betaler for seg?

Dette er idiotisk retorikk du har drevet med lenge nå, og du synes tydeligvis at du er forferdelig smart som har pønsket ut et spørsmål ingen gidder å svare på. Piratkopiering og film-, musikk- og spillindustri er en del av en symbiose, og fjerner du den ene ingrediensen så dør den andre. Hva er det du vil frem til?

Prøv å les hva du faktisk sier her..  :ohmy:

Du sier at det ikke finnes bevis for at folk som laster ned noe faktisk også bruker det?

Her er et tips til deg, siden du opplagt har utfordringer på det mentale planet: Jeg skrev som til fulle benytter seg av det de laster ned. Det er mange eksempler i denne tråden på folk som ærlig innrømmer at de har lastet ned f.eks. spill, for deretter å slette det etter 1-2 timer pga at de ikke syntes det var underholdende.

Mitt poeng er at argumentet "1 nedlasting = 1 tapt salg" er sterkt overdrevet. Dette er skremselspropaganda fra en bransje som daglig jobber for å innskrenke rettighetene til forbrukere rundt omkring i verden, istedet for å bruke tid og penger på å forbedre sitt eget produkt.

Lenke til kommentar
Prøv dette:

1. Dra samme argumentet for spill og filmer

Takk for at du innrømmet at jeg hadde et (tydeligvis godt) poeng i forrige post. Siden du opplagt ikke er intelligent nok til å dra paralleller mellom eksemplet med programvare og spill/film, så skal jeg hjelpe deg: Du har konsekvent hevdet at piratkopiering skader bransjen gjennom hele denne tråden. Jeg gav deg et eksempel som viser noe helt annet, faktisk en bransje som nyter godt av piratene.

Det er forøvrig ikke min jobb å hjelpe platebransjen tilbake på beina igjen, men siden programvareindustrien opplagt nyter godt av gratisreklamen hvorfor er det utenkelig at noe liknende ikke skal fungere for film og musikk?

Sinnataggen ;)

Jeg har aldri sagt at all piratkopiering skader alle deler av bransjen. Dessuten er det som tidligere nevnt vanlig at programvare som stort sett benyttes profesjonelt, gis bort til studenter og andre. Så her er piratkopiering irrelevant. Så argumentet ditt faller bort.

Jeg mener at piratkopiering totalt sett skader bransjen mer enn den hjelper den. Er det mulig å finne enkelteksempler der det ikke er skadelig? Selvfølgelig. Men det er på ingen måte en motbevisning av påstanden min.

Så, igjen:

- Kom med en troverdig, uavhengig kilde som sier at piratkopiering ikke skader bransjen.

Dette er idiotisk retorikk du har drevet med lenge nå, og du synes tydeligvis at du er forferdelig smart som har pønsket ut et spørsmål ingen gidder å svare på. Piratkopiering og film-, musikk- og spillindustri er en del av en symbiose, og fjerner du den ene ingrediensen så dør den andre. Hva er det du vil frem til?
Mener du at film- og musikkbransjen ikke kan eksistere uten piratkopiering? For det er det du sier. Det er i såfall en vanvittig påstand.

Mitt poeng er at argumentet "1 nedlasting = 1 tapt salg" er sterkt overdrevet. Dette er skremselspropaganda fra en bransje som daglig jobber for å innskrenke rettighetene til forbrukere rundt omkring i verden, istedet for å bruke tid og penger på å forbedre sitt eget produkt.

Da er vi kanskje enige, da? For jeg mener også at 1 nedlasting ikke er det samme som et tapt salg. Derimot er det et tapt salg når noen benytter seg av programmet til fulle, som du sier, uten å betale for det. Og det er det jeg mener er uheldig.

Hvis noen laster ned et spill, prøver det i 15 minutter og kommer fram til at de ikke liker det så skal ikke jeg rette noen moralsk pekefinger mot dem. Slikt tror jeg heller ikke er skadelig, forutsatt at de kjøper spillet hvis de liker det (som mange faktisk gjør). Det er de som bare laster ned, spiller og morer seg, men likevel ikke føler at utviklerne fortjener å bli betalt som jeg synes bør tenke seg om :yes:

Lenke til kommentar

"1 nedlasting = 1 tap" blir like feil som å si "1 nedlasting = 0 tap".

Men jeg liker ikke at du drar hele bransjen over en kam. De som taper mest på din ulovlige nedlasting, dvs UTVIKLEREN er ikke de som jobber for å innskrenke rettighetene dine. Det er det i bortimot samtlige tilfeller utgiveren som står for. Det blir også feil og si at utviklerne bør bruke mer tid og penger på spillet sitt, da det er UTGIVERNE som som oftest bestemmer når de har fått nok tid og penger. De som faktisk LAGER spillet er de som sitter igjen med regninga for det salgstapet piratkopiering fører til. Det kan være alt fra en tapt bonus til mindre budsjett for neste tittel, og i værste fall en likvidering. Den ærlige gamer som kjøper spillene sine får også en bit av det sure eplet, da piratkopiering blir brukt til å rettferdiggjøre kopisperrer som gjør livet surt for de ærlige brukene.

Enten du liker det eller ikke så er spillbransjen en kapitalistisk bransje med kapitalistiske motiver, noe som igjen tillater for store titler med store budsjett. Om du ikke liker dette kan du jo kose deg med alle de fantastiske open source-titlene der ute.

(ps: å kalle noen dum er ikke akkurat den beste måten å føre en diskusjon på. Det gjelder også å være forsiktig med sånne uttalelser da det er lett å ha for høy tro på sin egen intelligens.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...