NorthWest Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 I en annen tråd er det en som hevder at hans dslr er "fyrt av" 13704 ganger. Jeg går ut fra at han ikke har ført manuell logg eller dagbok over all sin fotografering til enhver tid, og at det er en eller annen måte å finne ut av dette på. Er det et slags telleverk på min kjære Nikon D70 ? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Informasjonen ligger i EXIF dataene i bildefilene fra kameraet. De kan f.eks leses med PowerExif http://www.opanda.com/en/pe/ Endret 27. desember 2006 av froggyler Lenke til kommentar
bengh Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 De fleste kamera er vel som default satt til nummere bildene fortløpende... Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 De fleste kamera er vel som default satt til nummere bildene fortløpende... 7585918[/snapback] Nei, default på Nikon er at de begynner på nytt ved hver minnekortformatering. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Filnavna går bare til 9999 ser det ut som for meg men: dsc_xxxx.jpg Så da er det vanskelig å se at det er fyrt av 13704 ganger uten å titte på exif'en. Synes det hadde vært bedre om Nikon gjorde som Sony og brukte dscxxxxx.jpg, så kommer man til 99999 isteden. Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 28. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2006 Takker for svar. Ang. EXIF-data. Har bildene liggende i Photoshop elements, her kan jeg ta frem EXIF-data som er ganske omfattende med hensyn til bildets tilblivelse. Men det står ingenting om hvilket nummer i rekken det er i leveringer fra D70´en. Vil f.eks. PowerExif vise flere opplysninger? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Takker for svar.Ang. EXIF-data. Har bildene liggende i Photoshop elements, her kan jeg ta frem EXIF-data som er ganske omfattende med hensyn til bildets tilblivelse. Men det står ingenting om hvilket nummer i rekken det er i leveringer fra D70´en. Vil f.eks. PowerExif vise flere opplysninger? 7595440[/snapback] Ja, IExif og PowerExif fra Opanda viser også "Total number of shutter releases for camera" Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Er det ikke slik at antallet blir nullstilt ved en evt. firmware oppdatering? Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 ...IExif og PowerExif fra Opanda viser også "Total number of shutter releases for camera" 7595566[/snapback] Har installert programmet jeg også, men jeg finner ikke den "Total number..." på bildene mine (som er tatt med EOS 350D). Må programmet være registrert for å få ut den infoen? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Må programmet være registrert for å få ut den infoen? 7596181[/snapback] Nei, men du må ha Nikon. Canon har ikke denne informasjonen i EXIF. Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Dette er jo ikke noen kjempestor sak, men greit å vite da jeg kjøpte min D70 brukt. Og kanskje selger jeg den igjen hvis jeg oppgraderer til D80 eller D200. Og da blir det ofte spørsmål om hvor "langt den er gått". Derfor mitt opprinnelige spørsmål. Takker for engasjementet, jeg har nå lastet ned PowerExif, og lett både høyt og lavt i opplysningene, og kan fortsatt IKKE finne noen opplysning som sier noe om dette!! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 du må ha registert versjon for å kunne åpne NEF filer i programmet. antar at den infoen bare vises på NEF bilder? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Dette er ikke standard EXIF-informasjon, så det ligger "skjult" inne i feltet "Maker Note". Jeg kjenner ikke disse omtalte produktene fra Opanda, men gratisprogrammet IrfanView med standard plugins (det er en pluginpakke på hjemmesiden) viser dette for jpeg. Det heter der "Total pictures". http://www.irfanview.com/ Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Dette er jo ikke noen kjempestor sak, men greit å vite da jeg kjøpte min D70 brukt. Og kanskje selger jeg den igjen hvis jeg oppgraderer til D80 eller D200. Og da blir det ofte spørsmål om hvor "langt den er gått". Derfor mitt opprinnelige spørsmål. Takker for engasjementet, jeg har nå lastet ned PowerExif, og lett både høyt og lavt i opplysningene, og kan fortsatt IKKE finne noen opplysning som sier noe om dette!! 7597849[/snapback] I Opanda IExif 2.26 finner du dette både under "Summary" og "EXIF" nesten helt nederst. Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 29. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2006 Jippi !! Da fant jeg det. Takk til anew. Men da melder nye spørsmål seg, er det som jvc1990 antyder ovenfor, at dette nullstilles ved oppdatering av firmware? Naturlig spørsmål, ettersom totalen på mitt kamera nå er 2133 eksponeringer. Virker usannsynlig lite, ettersom kameraet var nytt i sept.2004, og jeg kjøpte det brukt sommer 2005. Oppgradert til ny firmware des.2005. Med all viten som er samlet her inne, er jeg sikker på at noen kan svare på dette også!! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg er lysten på å finne det ut selv, så jeg mailer nikon corporation og spør.. vil poste update når jeg evt. får svar Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Jeg er lysten på å finne det ut selv, så jeg mailer nikon corporation og spør.. vil poste update når jeg evt. får svar 7598003[/snapback] Det oppdateres ikke. Jeg har oppgrader firmware på D70 og D2x uten at telleverkene er nullstillt. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 nais, da er mitt d70 bare gått ~3500 eksponeringer...nice mtp at det er bruktkjøpt Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Det var lite.. jeg har tatt nærmere 8000 bilder siden jeg kjøpte mitt i slutten av oktober Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Da kommer du til å få en del eksponeringer til slutt. Jeg har tatt rundt 9tusen med mitt kamera, men jeg har hatt mitt siden påsken 06. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå