Gå til innhold

Telleverk på D70

Anbefalte innlegg

I en annen tråd er det en som hevder at hans dslr er "fyrt av" 13704 ganger. Jeg går ut fra at han ikke har ført manuell logg eller dagbok over all sin fotografering til enhver tid, og at det er en eller annen måte å finne ut av dette på. Er det et slags telleverk på min kjære Nikon D70 ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filnavna går bare til 9999 ser det ut som for meg men: dsc_xxxx.jpg

Så da er det vanskelig å se at det er fyrt av 13704 ganger uten å titte på exif'en. Synes det hadde vært bedre om Nikon gjorde som Sony og brukte dscxxxxx.jpg, så kommer man til 99999 isteden.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Ang. EXIF-data. Har bildene liggende i Photoshop elements, her kan jeg ta frem EXIF-data som er ganske omfattende med hensyn til bildets tilblivelse. Men det står ingenting om hvilket nummer i rekken det er i leveringer fra D70´en. Vil f.eks. PowerExif vise flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Takker for svar.

Ang. EXIF-data. Har bildene liggende i Photoshop elements, her kan jeg ta frem EXIF-data som er ganske omfattende med hensyn til bildets tilblivelse. Men det står ingenting om hvilket nummer i rekken det er i leveringer fra D70´en. Vil f.eks. PowerExif vise flere opplysninger?

7595440[/snapback]

Ja, IExif og PowerExif fra Opanda viser også "Total number of shutter releases for camera"

Lenke til kommentar
...IExif og PowerExif fra Opanda viser også "Total number of shutter releases for camera"

7595566[/snapback]

Har installert programmet jeg også, men jeg finner ikke den "Total number..." på bildene mine (som er tatt med EOS 350D).

Må programmet være registrert for å få ut den infoen?

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke noen kjempestor sak, men greit å vite da jeg kjøpte min D70 brukt. Og kanskje selger jeg den igjen hvis jeg oppgraderer til D80 eller D200. Og da blir det ofte spørsmål om hvor "langt den er gått". Derfor mitt opprinnelige spørsmål. Takker for engasjementet, jeg har nå lastet ned PowerExif, og lett både høyt og lavt i opplysningene, og kan fortsatt IKKE finne noen opplysning som sier noe om dette!! :(

Lenke til kommentar
Dette er jo ikke noen kjempestor sak, men greit å vite da jeg kjøpte min D70 brukt. Og kanskje selger jeg den igjen hvis jeg oppgraderer til D80 eller D200. Og da blir det ofte spørsmål om hvor "langt den er gått". Derfor mitt opprinnelige spørsmål. Takker for engasjementet, jeg har nå lastet ned PowerExif, og lett både høyt og lavt i opplysningene, og kan fortsatt IKKE finne noen opplysning som sier noe om dette!! :(

7597849[/snapback]

I Opanda IExif 2.26 finner du dette både under "Summary" og "EXIF" nesten helt nederst.

Lenke til kommentar

Jippi !! Da fant jeg det. Takk til anew.

Men da melder nye spørsmål seg, er det som jvc1990 antyder ovenfor, at dette nullstilles ved oppdatering av firmware? Naturlig spørsmål, ettersom totalen på mitt kamera nå er 2133 eksponeringer. Virker usannsynlig lite, ettersom kameraet var nytt i sept.2004, og jeg kjøpte det brukt sommer 2005. Oppgradert til ny firmware des.2005. Med all viten som er samlet her inne, er jeg sikker på at noen kan svare på dette også!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...