Gå til innhold

PSP vs DS salg i fremtiden. Vil psp ta igjen ds?


tidus2k4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DS er da ikke så langt foran PSP. Henholdsvis 27 og 23 millioner solgte enheter, og Nintendo DS har gjennomgått en relansering. Jeg har for eksempel både DS og DS Lite, som mange med meg.

7590445[/snapback]

¨

 

Sony har ikke solgt 23 mill. De har SHIPPET 23 mill (as of sept 2006), og ifølge en graf jeg så på Neogaf for lenge siden, shipper de mye mye mer enn de selger. De tar blant annet med konsoller som sitter i lagerbygninger på 'shipped'-tellingen.

 

Nintendo har solgt 26 millioner as of september 2006. Nå etter julesalget skulle det ikke forundre meg om de var over 30 mill.

 

EDIT: Og når det gjelder om PSP vil ta igjen DS: PS1 support er neppe det som skal til. NDS selger for det er den minst kompliserte handholdte, og har spill som appelerer til en svær kundegruppe. Slik som PS1-spillingen på PSP høres ut, så er det altfor komplisert for at Joe Sixpack blir å benytte seg av den. Og det er Joe Sixpack som kjøper flest spill av alle.

Endret av Bakkland
Lenke til kommentar
DS er da ikke så langt foran PSP. Henholdsvis 27 og 23 millioner solgte enheter, og Nintendo DS har gjennomgått en relansering. Jeg har for eksempel både DS og DS Lite, som mange med meg.

7590445[/snapback]

 

Atter en gang er denne siden fullstendig uenig i slike tall. Så jo, DS er så langt foran PSP. Å prøve å skjule virkeligheten endrer den ikke.

Lenke til kommentar
DS er da ikke så langt foran PSP. Henholdsvis 27 og 23 millioner solgte enheter, og Nintendo DS har gjennomgått en relansering. Jeg har for eksempel både DS og DS Lite, som mange med meg.

7590445[/snapback]

For det første oppgir Sony antall "shipped units", i motsetning til Nintendo som oppgir faktiske salgstall. Dermed er nok forskjellen litt større enn det man får inntrykk av. For det andre er det ikke bare salget av selve maskinvaren man må se på. DS-spill selger langt bedre, da spesielt i Japan, enn det psp-spill gjør. Dette betyder i praksis at det er forholdsvis risikabelt å utvikle spill til PSP da man ofte ikke får solgt så mange spill.

 

Hvis jeg var utvikler/utgiver og skulle laget et håndholdt spill ville jeg satset på DS da spillene selger best på denne platformen. Enkel logikk egentlig.

Lenke til kommentar

Ja, og det er en negativt innvireknde faktor for spillutviklere som da på grunn av nettopp dette ikke tør å lage spill til PSP. Husk at Sony/Nintendo/Microsoft får royalties på alle spill som selges til deres platformer (Blant annet derfor konsoll-spill er dyrere en PC-spill). Jo flere solgte spill til et system, jo mer penger tjener konsollen-produsenten på konsollen. PSP er derfor ikke så lønnsom for Sony som for eksempel DS (Lite) er for Nintendo.

Lenke til kommentar
PSP er jo ikke bare lagd for spill, det er jo multimedia. Man kan gjøre mer en DS, enn å bare spille spill. Jeg kjøper ikke så mange spill fordi jeg bruker den mye til film musikk og ....homebrew...

7591730[/snapback]

 

Slik eg ser det mangler Sony fokus, og ting blir liksom Jack og all trades, aces of none :shrug:

Lenke til kommentar

Jeg mener nå det at de som kjøper spill, de kjøper spill.

De som kjøper konsollen fordi den kan moddes, kjøper den nettopp derfor.

Folk flest kjøper faktisk spillene sine, dermed betyr det lite om konsollen kan hackes.

Derimot hvis det er så lett som med DreamCast er den jo dømt til døden.

 

Jeg kjøpte hverken DS eller GC fordi de kan moddes, men fordi de har morsomme spill.

Endret av Excelsion
Lenke til kommentar

Hvordan vet vi at tallene Nintendo oppgir er solgte tall? Jeg har mottatt nok pressemeldinger til å vite at de aller, aller fleste meldinger om salgstall dreier seg om "shipped", rett og slett fordi det er vanskelig å vite hva som ligger i hyllene og hva som befinner seg hos spillerne.

Lenke til kommentar
Det er velkjent at Nintendo oppgir salgstall.

7592800[/snapback]

Plus, pressemeldingene må faktisk si om det er "shipped" eller solgt, enn hvilket selskap det kommer fra. Hvis en pressemelding unngår ordet "solgt" så kan man garantere at de snakker om "shipped".

 

Som oftest er det fans og presse som blander tallene, ikke selskapene.

Lenke til kommentar

DS har tatt helt av i Japan, og det er ingen grunn til å tro at PSP noen gang vil ta igjen DS-salgene der, bl.a. fordi Square Enix slipper Final Fantasy XII-2, Final Fantasy Crystal Chronicles, Final Fantasy Tactics Advance 2 og Dragon Quest 9. Dessuten kommer det et Pokemonspill på Wii neste år som man kan styre med DS.

 

I følge det store engelske spillmagasinet Games var de ni øverste spillene på multiformatlista for spillsalg i japan i november DS-spill.

 

På grunn av alle multimediafunksjonene i PSP konkurerer ikke Sony kun mot Nintendo, men også Apple og deres iPod-serie, samt lignende produkter fra Creative ol. Folk som har investert i en dyr iPod Video vil tenke seg om to ganger før de bruker mye penger på mange av de samme funksjonene på en PSP. Å konkurere mot utrolig populære produkter som iPod kan skade salget til PSP.

 

I Europa skal det mye til å ta igjen forspranget, men jeg ser ikke bort fra at salgene kan jevne seg ut både her og i USA dersom Nintendo ikke klarer å opprettholde den jevne strømmen av fantastiske spill vi har sett det siste året og Sony kommer med noen virkelig gode "must-have" spill.

Lenke til kommentar
DS har tatt helt av i Japan, og det er ingen grunn til å tro at PSP noen gang vil ta igjen DS-salgene der, bl.a. fordi Square Enix slipper Final Fantasy XII-2, Final Fantasy Crystal Chronicles, Final Fantasy Tactics Advance 2 og Dragon Quest 9. Dessuten kommer det et Pokemonspill på Wii neste år som man kan styre med DS.

 

Ds får mange gode spill yes.. noen jeg liker veldig godt.

 

Men psp får final fantasy tactics lion war (riktignok remake av fft til psx), og Final Fantasy VII crisis core som begynner å se riktig bra ut selv om det er spinoff.

 

DS har et forsprang, og mange gode kommende titler. Men psp har begynnt å vise muskler den siste tiden med gode spill som Metal gear solid portable ops, syphon filter, loco roco, lumines 2, killzone, tekken, daxter, field commander og grand theft auto.

Det har vært et bra spillår for begge konsoller egentlig.

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar
DS har tatt helt av i Japan, og det er ingen grunn til å tro at PSP noen gang vil ta igjen DS-salgene der, bl.a. fordi Square Enix slipper Final Fantasy XII-2, Final Fantasy Crystal Chronicles, Final Fantasy Tactics Advance 2 og Dragon Quest 9. Dessuten kommer det et Pokemonspill på Wii neste år som man kan styre med DS.

 

Ds får mange gode spill yes.. noen jeg liker veldig godt.

 

Men psp får final fantasy tactics lion war (riktignok remake av fft til psx), og Final Fantasy VII crisis core som begynner å se riktig bra ut selv om det er spinoff.

 

DS har et forsprang, og mange gode kommende titler. Men psp har begynnt å vise muskler den siste tiden med gode spill som Metal gear solid portable ops, syphon filter, loco roco, lumines 2, killzone, tekken, daxter, field commander og grand theft auto.

Det har vært et bra spillår for begge konsoller egentlig.

7593114[/snapback]

 

Legger du merke til at mange av de spillene er spill man vanligvis ser på ps2? Ikke for å hoppe på 'Portstation lol'-toget, men jeg tror at en av grunnene til DS suksess er at mange av spillene er laget spesielt til DS. Det som passer til konsoll, passer som regel ikke til håndholdt, for å si det sånn.

 

Ellers syns jeg det kom mange bra poeng i denne tråden. Det er sant at PSP konkurrerer direkte med iPod, og andre dedikerte medieplayere som har vært i gamet lenger enn PSP, samtidig som de konkurrerer med Nintendo på spillfronten, som rett og slett SKAPTE gamet.

 

Men når alt kommer til alt, så kunne jeg faktisk tenkt meg en PSP for homebrew. Bare synd Sony har nesten drept alt av HB-mulighetene ved å lage nytt hovedkort til maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...