s1gnal Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Den potensielle "frame raten" på monitoren (uansett om det er LCD eller CRT) er avhengig av "refresh raten". F.eks. den blir satt til 60 hz, da tillater dette brukeren kun å se max 60 fps. De fleste LCD kjører på 60/72/75 hz, dette er meget kjipt i spill når man vil gjerne ha oppimot 100 fps med vsync på for godt bilde. Ja, jeg vet at det lønner seg å skru av vsync i endel spill der skjermkortet rendrer bildene mye raskere enn skjermen tegner de opp. Er det LCD monitorer med støtte for 100 hz enda? Jeg er desperat etter en slik skjerm, betaler gjerne noen tusenlapper ekstra om så. Endret 27. desember 2006 av s1gnal Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Vil legge til at min nåværende LCD kjører på 72 hz. Hvis jeg bruker VSYNC ON under skjermkort instillingene i WindowsXP, og kjører et first person shooter spill, så kan jeg faktisk merke delay/forsinkelse fra jeg rører musen til spilleren beveger seg. Så jeg er tvungen til å skru av vsync (VSYNC OFF) for at spillet ikke skal ha denne forsinkelsen. Dette fører ofte til uklart rift i bilde. (tearing) Jeg er lei av LCD'en min, nå vil jeg ha 100 hz Endret 27. desember 2006 av s1gnal Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Er for lat til å sjekke, men mener at jeg såg en 100Hz, da jeg bestemte meg for hvilken 24" jeg skulle velge.. Men er du sikker på at 60Hz= Max 60 fps? Greit nok, 60 fps= 60 bilder i sekkundet, og 60Hz= 60 oppdateringer i sekkundet.. Så i utgangspunktet så kan man anta at 60Hz= Max 60fps.. Men er ikke sannheten mere at hvis du eks har 120fps, så vil hver oppdatering/hz, bestå av en blanding av 2 bilder/fps, å på den måten, få en mye bedre flyt osv, enn man vil få på bare 60fps? (Eller er jeg helt på bærtur her? ) Men iallefall.. Hoved fordelen med 60+fps, er at når det virkelig gjelder, å pcen normalt slitter, så vil en pce som normalt har 120fps, fremdeles ha 60fps når alt skjer samtidlig.. mens en pc som normalt har 60fps, da fort kan bare he 20fps, å begunne å "hakke" .:CyberMan:. Lenke til kommentar
EirikLF Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 HAr alltid trodd det er det om at selv om PCen sliter litt, beholder du 60fps. Har du 60fps og vsync på, vil du faktisk gå ned til 30 fps med en gang du dukker under 60. Så kommer 20 fps og så 15. Vsync sikrer at skjermen kun oppdaterer hele bilder. Men hvis du har en PC som klarer 100hz på de settings du kjører, men skjermen begrenser det til 60, tror jeg ikke det er ofte du kommer under 60hz. Lenke til kommentar
z10an Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 HAr alltid trodd det er det om at selv om PCen sliter litt, beholder du 60fps. Har du 60fps og vsync på, vil du faktisk gå ned til 30 fps med en gang du dukker under 60.Så kommer 20 fps og så 15. Vsync sikrer at skjermen kun oppdaterer hele bilder. Men hvis du har en PC som klarer 100hz på de settings du kjører, men skjermen begrenser det til 60, tror jeg ikke det er ofte du kommer under 60hz. 7585202[/snapback] Med geforce 2 gjør man det ja. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 jeg må si det var masse rart i denne tråden. hittil så er det watercool som har hatt det mest seriøse inlegget, som i allefall er i nærheten av problemstillingen. Jeg har prøvd å se i prisguiden uten at jeg fant noe om oppfriskningsraten til lcd skjermer der. men å si at bilderaten er like stor som den du sender inn er like galt som å si at alle tv'er som er HDready kan vise HDTV. jeg har sett tv'er med en oppløsning på 800 x 600 være HD ready, men som jeg tror de fleste her inne vet, så er det ikke i nærheten av hdtv en gang. (for de som ikke vet enten 1280 x 720 eller 1920 x 1080) selv om en skjerm takler å få et signal inn på 100Hz så betyr ikke det at det er det den er i stand til å vise. og du sier selv at når du skrur av V-sync så forsvinner denne "laggen". jeg vet godt hva tearing er, og jeg er plaget med det selv, men du øker ikke bilderaten når du skrur av V-sync! jada, bildet sendes til skjermen etterhvert som det blir laget, og ikke i hele frames, men jeg tror dette lagge ikke kommer fra selve skjermen. når du uansett har slike strenge krav, hvorfor kjøper du deg ikke en god CRT skjerm? det finnes fortsatt mange av de, og jeg bruker en selv. de eneste grunnene jeg ser for å bruke en LCD er nemlig enten at man ikke har plass til en CRT (kan ordnes) eller at LCD skjermene er større, F.eks. 24" eller mer, og de som er plaget med eplepsi. hvis man spiller et spill, og har lyst til å ha V-sync på 100Hz så kan man like gjerne gjøre det med en CRT på 100Hz. jeg vet ingen som er plaget med flimmer ved 100Hz, selv om jeg inrømmer at det er mer behagelig med 180Hz. så, for å gjøre det kort, jeg prøvde å se litt, men fant ikke en slik skjerm, og annbefaler deg derfor å enten leve med det eller få deg crt. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Som svar på trådstarter, ja det eksperimenteres med 100/120Hz skjermer. Men jeg tror ikke du vil bli så veldig imponert av hvordan de vil fungere, for øyeblikket forskes det litt på å benytte dette internt på skjermen for å redusere ettersleng/responstid og øke fokus under bevegelser, framfor å øke tegnehastigheten på inngangssignalet. En slags "100Hz CRT TV" for oss PAL brukere som f.eks. Sony WEGA har. http://www.behardware.com/art/imprimer/641/ PS: En liten detalj. Skjermene mine støtter 85Hz, men det betyr ikke at skjermen viser dette 100%. Den tar inngangssignalet på f.eks. 1024x768 85Hz, men skjermen takler selv kun rundt om 60 bilder i sekundet slik at 60Hz faktisk gir et langt glattere og jevnt bilde enn 85Hz. I spill som Trackmania eller Pure Pinball er dette veldig tydelig. Endret 28. desember 2006 av Boye Lenke til kommentar
Eivinde Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Hvis opdateringsfrekvensen på en skjerm oppgis så skjelden som her er antydet, hvordan vet man da hva som er den "native" oppdateringshatigheten hvis man kjøper LCD-skjerm? Interessant emne.. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 datablader gir deg slik informasjon men Boye, hva mener du med "en slags 100Hz CRT TV"? tenker du på SED? det er i så fall ikke det samme som CRT, selv om det bygger på samme prinsippet. *glede seg til SED* Lenke til kommentar
Boye Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Nei, tenker ikke på SED men vanlig CRT. Det står veldig godt forklart i linken. Tanken er at de kjører skjermen på 100Hz med et inngangssignal på 50Hz. På f.eks. mitt eget Sony WEGA TV har man forskjellige "moduser" å kjøre bildet på, en av de interpolerer bildene slik at man oppnår en "live" følelse (dobler framerate). Artig på sport og spill, ikke så realistisk på film og TV serier fordi bevegelsene blir for myke. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 jeg har lest linken, men det var etter at jeg skrev inlegget, var kanskje litt snart der ja. jeg har en 100Hz CRT, og den tar jo også imot signalet sitt i 50Hz, hvordan den tar det opp til 100Hz vet jeg ikke, men jeg har egentlig bare alltid regnet med at den tegner samme bildet to ganger. at bevegelser blir for myke synes jeg høres rart ut, men jeg har ikke sett det selv heller, på en måte så forstår jeg hvordan det kan skje, men på en annen måte, så skulle det jo ikke ha noe å si :S men etter det jeg husker fra i går så syntes jeg sammenlikningen med en CRT er utrolig dårlig, og virker som om den er ment mest for skryt. en CRT tegner hele bildet på nytt hver gang, og selv om også crt skjermer har etterslep (har sett det selv) så er det på et annet vis enn LCD, men nå føler jeg at jeg har begynt å bevege meg ut på tynn is, så nok ifra meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå