carwrecker Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) kan noen hjelpe meg med effekt økning chrysler grand voyager 2,5 turbo diesel se 97 mod hvordan øke effekten uten å ødelegge for mye og uten å legge ut over 4000 til 5000 kr + at jeg kan gjøre dette selv Endret 27. desember 2006 av carwrecker Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Den motoren må du ikke finne på å trimme! Den italienske VM-dieselen Chrysler brukte er en heller dårlig motor. Det er faktisk ikke en bilmotor, men egentlig en motor beregnet for agregater o.l. Har du ikke bytta registerkjedet enda foreslår jeg du gjør dette rimelig raskt, og ofte. Det er ikke uvanlig at registerkjedet ryker etter 30'000km. Lenke til kommentar
carwrecker Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Den motoren må du ikke finne på å trimme! Den italienske VM-dieselen Chrysler brukte er en heller dårlig motor. Det er faktisk ikke en bilmotor, men egentlig en motor beregnet for agregater o.l. Har du ikke bytta registerkjedet enda foreslår jeg du gjør dette rimelig raskt, og ofte. Det er ikke uvanlig at registerkjedet ryker etter 30'000km. 7585839[/snapback] det jeg veit om denne motoren er at register kjedet må skiftes hver 70 000 km og det er nettopp gjort men det må nå vere noe jeg kan gjøre med denne motoren Lenke til kommentar
El Netzor Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Er dette 4 sylinder? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 4 sylindre i rekke og to topper. Lenke til kommentar
danfuruvarp Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 4 sylindre i rekke og to topper. 7588680[/snapback] du må ikke trimme disse bilene, det ene er at motoren i seg selv ikke tåler den økte effekten, men samtidig har bilen din en svakhet i drivverket og her er det enda større sjangs for at noe går til helvete. spesielt girkasse kan gå åt skogen Lenke til kommentar
El Netzor Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Husker vi hadde en slik for lenge siden. Var firmabil som vi leaste eller hvordan det skrives =) Husker det var en reim som røk men husker ikke om det var registereima for da kunne jeg ikke sånt men tipper nok det Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Styr unna trimming på denne bilen om du vil ha en fungerende motor så lenge som mulig.. Brodern hadde en helt lik modell, 97, 2,5td, var på verksted støtt og stadig, solgte den for snaue 30 000kr for ett par år siden.. Men skal du absolutt trimme får du prøve å få tak i en chip, prisklasse 3-7000kr tenker jeg, der får du nok mest effekt for pengene hvertfall.. Lenke til kommentar
otis Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Er det ikke mekanisk turbo trykk justering på denne her da? Det er vel ikke før i 99 at det er elektronisk som kan chippes. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Er det ikke mekanisk turbo trykk justering på denne her da?Det er vel ikke før i 99 at det er elektronisk som kan chippes. 7592251[/snapback] fullt mulig det... Uansett bør man jo alt i alt styre unna å skru eller gjøre noe som helst, hehe... Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Du kan jo eventuelt bytte motor og girkasse.... ....bare å ta fram målebånd og se hva som kan få plass. Blandt tverrstilte oljebrennere er det jo mye å velge mellom. Blir sikkert litt mer en budsjettet da.... En 97 mod trengs det ikke betales avgifter for ved økning av effekt eller salgvolum i 07. Lenke til kommentar
SilentNET Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 (endret) En 97 mod trengs det ikke betales avgifter for ved økning av effekt eller salgvolum i 07. 7669028[/snapback] EDIT: Jeg var nok litt rask. I følge toll.no så er det faktisk 100% bruksfradrag 10 år etter at kjøretøyet var registrert første gang i Norge. Sakset fra Toll.no: Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen. Tillegget skal utgjøre differansen i avgift mellom det opprinnelige og det statusendrede kjøretøy, regnet etter gjeldende avgiftssatser på tidspunktet for statusendringen. I utregnet tilleggsavgift gjøres det et fradrag for registreringstiden. Fradraget regnes fra dato for første gangs registrering her i landet til tidspunktet for statusendringen. Det oppnås ikke bruksfradrag lenger tilbake i tid enn dato for første gangs registrering her i landet dersom en ønsker å statusendre et bruktimportert kjøretøy. Satsene for bruksfradraget er: * Over 1 år : 15% * Over 2 år : 30% * Over 3 år : 45% * Over 4 år : 55% * Over 5 år : 65% * Over 6 år : 75% * Over 7 år : 85% * Over 8 år : 90% * Over 9 år : 95% * Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.) I særlige tilfeller kan direktoratet gi dispensasjon, ved f.eks. reparasjon, jf. Toll- og avgiftsdirektoratets forskrift av 29. mai 1990, §§ 5 og 6. Dispensasjonsvurderingen er delegert tollregionen. Dokumenter som kreves fremlagt: Ved statusendring av et kjøretøy, må kopi av kjøretøyets vognkort og en søknad sendes tollregionen. Tollregionene sender tillatelse til statusendring samt innbetalingsblankett for avgiften . Når betaling har funnet sted, kan kjøretøyet fysisk ombygges. Trafikkstasjonen må kontaktes for å få teknisk godkjennelse og endring av vognkort m.m. Omregistreringsavgift skal kun betales ved eierskifte av kjøretøyet. En gjør oppmerksom på at brosjyren ikke er uttømmende. Nærmere opplysninger om avgiftsmessige spørsmål fås hos Tollvesenet. Spørsmål av teknisk art besvares av trafikkstasjonen. Det trengs med andre ord bare en godkjenning fra Biltilsynet på ombyggingen hvis bilen ble registrert i Norge før 8. januar 1997 (hvis ombyggingen gjøres i dag). Endret 8. januar 2007 av SilentNET Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå