Gå til innhold

Forsinkelse i utdanningen

Oldplanet

Anbefalte innlegg

Semesteret som kommer nå, skulle etter planen være det siste før jeg er ferdig med bacheloren min. Men jeg har lyst til å bruke et helt år ekstra (jeg har en hel del karakterer jeg ikke er fornøyd med), og jeg ser at lånekassen støtter inntil ett års forsinkelse.

Men jeg antar at størrelsen på utbetalingen jeg får er avhengig av hvor mange studiepoeng jeg tar i løpet av et semester (må være fulltidsstudent for å få fullt studielån osv...). Og hvis jeg bruker et helt år på å ta om igjen fag jeg allerede har bestått, så tar jeg vel i praksis 0 studiepoeng det året? Jeg har behov for fullt studielån, så jeg lurer på om det er noen mulighet for å få det selv om jeg tar ingen/veldig få nye fag det siste året mitt. Kan jeg melde meg opp i fag jeg egentlig ikke har tenkt å ta, slik at jeg passerer 30 studiepoeng hvert semester, og senere melde meg av de fagene jeg ikke har planer om å ta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karrieremessig så er du inne på en forferdelig dum ide noe og jeg vet hva snakker om for jeg har gjort noe av den samme feilen selv. Dette ekstra året vil komme på CVen din og det er vanskelig å forklare det i en intervju-situasjon hvis det skulle komme opp. Når man søker jobb så sender man inn en søknad og CV, ikke nødvendigvis karakterene også. Det er faktisk en del intervjuer hvor man ikke snakker om karakterer i det hele tatt. Har man en ryddig søknad og kan oppføre seg på samme måte så antas det i grunn at dette er en bra person.

Skulle du likevel ha lyst til å ta fag omigjen så fokusere først på å følge det vanlige studieløpet og ta 1 eller 2 av de fagene som er mest sentrale om igjen.

Skulle du ikke få jobb etter studiene så kan du gå tilbake til skolebenken, men det å starte med å gi seg selv et kraftig handikap er uansett feil vei å gå.

Lenke til kommentar
Karrieremessig så er du inne på en forferdelig dum ide noe og jeg vet hva snakker om for jeg har gjort noe av den samme feilen selv. Dette ekstra året vil komme på CVen din og det er vanskelig å forklare det i en intervju-situasjon hvis det skulle komme opp. Når man søker jobb så sender man inn en søknad og CV, ikke nødvendigvis karakterene også. Det er faktisk en del intervjuer hvor man ikke snakker om karakterer i det hele tatt. Har man en ryddig søknad og kan oppføre seg på samme måte så antas det i grunn at dette er en bra person.

Skulle du likevel ha lyst til å ta fag omigjen så fokusere først på å følge det vanlige studieløpet og ta 1 eller 2 av de fagene som er mest sentrale om igjen.

Skulle du ikke få jobb etter studiene så kan du gå tilbake til skolebenken, men det å starte med å gi seg selv et kraftig handikap er uansett feil vei å gå.

7589554[/snapback]

Snu på flisen. Det er positivt at du er en perfeksjonist og vil gjøre deg flid og fornøyd med det du presterer og gjør. Derfor har du valgt å ta visse fag om igjen. På dette eksta året/semesteret har du fått en dypere og bredere innsikt i fagområdet ditt enn dem som bare har brukt ett semester. Og du føler dette gjør deg bedre rustet til å møte de utfordringene du kan få i enn jobbsituasjon som krever tålmodighet og perfeksjon.

Sånn vrir du deg unna ubehagelige spørsmål om dette temaet i enn jobbintervjusituasjon.

Og ja oldplanet du kan fint melde deg opp i fag, få støtte fra lånekassen, og melde deg av/stryke. Men da får du inget stipend. Og gjør du dette i ett år så mister du retten til videre støtte fra lånekassen.... for resten av livet. Har du tenkt til å påbygge utdanningen din senere med master eller pedagogikk for å undervise så bør du revurdere planen din.

Lenke til kommentar

Føler jeg sitter litt i samme bås. Blir ferdig med min informatikk bachelor på vårparten, men noen av karakterene kunne vært litt bedre. I tillegg til at noen kurs kun undervises på visse deler av året.

Uansett hvis det er aktuellt så er det mulig å ta flere fagrelaterte kurs i et evt. ekstra år. Vet ikke hvor grensen går for lånekassen for fullt lån, men fullt stipend får man kun ved 30 poeng i løpet av et semester slik jeg forstår det.

Men så lenge man studerer har man krav på lån, endog ikke stipend?

Man kan f.eks ta et mastergrad fag og ta opp et par andre fag om igjen?

Til våren skal jeg være gruppelærer for systemutvikling, dvs litt ekstrainntekt og litt relatert erfaring (tror jeg). Jeg gleder meg som grisen, fordi dette er absolutt et av de kursa jeg har likt best så langt. Mulig det er et alternativ å gjøre noe slik, det ser jo bra ut på CV? pluss at man får frisket opp litt gammel kunnskap

Jeg er helt grønn på det med "ordentlig" jobb etter endt utdanning, hva som vektlegges av arbeidsgiver osv om det da er karakterer, relatert erfaring eller sommerjobb. Men strengt tatt sier jo en bachelor i noe at man er kvalifisert til slike arbeidsoppgaver? I tillegg så skader det vel ikke å være en grei fyr... :)

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med sberg43, å bruke et helt år på å forbedre karakterer er ikke gunstig, spesielt ikke for en bachelorgrad. Å bruke ett år ekstra på noe som kun tar tre år gir ikke gode signaler til arbeidsgiver.

Arbeidsgivere og nylig uteksaminerte studenter jeg har snakket med sier at man for et 4 eller 5-årig studie maksimalt kan tillate ett år ekstra. Er man tre semester bak vil det være vanskelig å få jobb, fordi arbeidsgiver vil være skeptisk til hvor raskt man lærer nytt stoff. Helst bør man ha en god grunn til å være tregere enn normert, f.eks. krevende deltidsjobb eller annet engasjement.

Lenke til kommentar

Melder meg på dette med at det er en dum ide å bruke masse tid på å forbedre karakterer. Du taper tid og tid er virkelig penger i dette tilfellet.

Jeg brukte selv ekstra tid på studiene (1,5 år på 5 års studie) og var i tillegg uheldig med tidspunktet jeg var ferdig (dårlige tider). Enden på visa er at jeg ligger en del under lønna jeg ville hatt om jeg hadde fullført på normert tid og fått jobb med det samme. Dette vil jeg kanskje aldri klare å utligne, vi snakker flere tusenlapper pr mnd her :(

Med dagens arbeidsmarket bør det være mulig å jobb selv uten toppkarakterer.

Endret av Jørgen Hattemaker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...