Gå til innhold

Diverse spørsmål om trening

Anbefalte innlegg

Jeg har et par spørsmål ang. trening.

Jeg er 19 år, 1.84 høy, og veier 87Kg.

Jeg og en kamerat av meg begynte å trene for noen måneder tilbake, og skal nå over jul begynne på treningsplanen til www.tn.no.

Jeg skal stort sett trene styrke, men har også behov for litt fettforbrenning (les: ølmage;) )

Hva trenger jeg av kosttilskudd?

Jeg har tenkt på å kjøpe den "startpakken" til TN, som inneholder kreatin, protein og ess. fettsyrer, men tenker også på å kjøpe meg meal replacement greier.

Hvordan er det med meal replacement egentlig? får du en metthetsfølelse av det?

Iallefall så vil jeg høre hva andre folk mener om kosttilskudd.

Spm. nr 2 er:

Jeg har ikke allverden til penger, da jeg kun lever på statens lånekasse.. mao stippend.

I leiligheten jeg bor har jeg ikke steikeovn, så matlagingsmulighetene blir litt begrenset.

Hvilke retter er det som er sunne, og rik på proteine og slik som ikke koster skjorta? jeg kunne jo godt spist kyllingfilet hver dag, men sånnt koster penger;)

stikkordene mine for at jeg skal klare å holde kostholdet er: sunt, billig, og enkelt å lage ;)

Spm nr 3 er:

Fettprosent: hvordan måler man det? jeg har hørt endel folk snakke om fettkalipper, men for å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke hvordan en slik sak fungerer, og hvordan en slik simpel greie kan måle hvor mye fett du har på kroppen!??!

Mvh

Haakka

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se..

Hva trenger jeg av kosttilskudd?

Til å begynne med trenger du bare masse protein og eventuelt omega fettsyrer.

Hvordan er det med meal replacement egentlig? får du en metthetsfølelse av det?

Iallefall så vil jeg høre hva andre folk mener om kosttilskudd.

Kjøpte ei pakke med MRP fra TN selv for ett par mnd sia, og tok det til hver morgen pga det tok kortere tid og fordi den inneholdt alt det nødvendige. Men noen særlig metthetsfølelse får du ikke. Ta ett par brødskiver eller litt havregryn i tillegg.

Hvilke retter er det som er sunne, og rik på proteine og slik som ikke koster skjorta? jeg kunne jo godt spist kyllingfilet hver dag, men sånnt koster penger

Uten steikeovn blir mulighetene begrenset.

-Tunfisk

-Kjøttpålegg

-Egg ( 8 gram per)

-Melk

Fettprosent: hvordan måler man det? jeg har hørt endel folk snakke om fettkalipper, men for å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke hvordan en slik sak fungerer, og hvordan en slik simpel greie kan måle hvor mye fett du har på kroppen!??!

Følger med en grundig brukerveiledning på hvordan du bruker det.

Lenke til kommentar

ok.

Men må forresten spørre om noe i samma slengen.

Er det usunt å drikke for mye melk? Mange av kameratene mine reagerer på at jeg drikker opp til 3 liter melk hver dag...

Kan man ta skade av dette, mtp forkalkning osv?

Og den lista der lista jo bare opp ting man har på brødskiva ;) mulig du missforsto, men jeg har kokeplater. Jeg har også mico, og pizza pronto. :D

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å lese mer om kosthold på iform.no ol. sider, der står det flere grundige og utfyllende artikler om kosthold. Kosttilskudd er ikke no du "må" ha, det skal komme i tillegg til ett normalt sundt kosthold. Det du kan begynne med er følgende : C vitaminer, multivitaminer og en flaske tran. (ta en teskje eller to til frokost) så kan du begynne å spise havregryn til frokost hver morgen. Hvis det er fettforbrenning du ønsker, så kan du jo ta 1/2 times meget lett joggetur før frokost.

Lenke til kommentar

Ikke la deg lure av RyP programmets kosttilskudd, det er der bare fordi www.tn.no vil tjene penger. Kjøp deg proteinpulver, kreatin trenger du kanskje ikke i starten, men går også ann å invistere i det. IKKE kjøp mealreplacers, spis heller vanlig mat.

Btw: Flexo 1 egg er 55g og inneholder 12.5g protein pr.100g eller no.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Kosttilskudd er ikke vits å kjøpe, kreatin er ihvertfall ikke vits å kjøpe nå. Kreatin er ikke noen vidundermedisin, og vil hovedsaklig resultere i du går opp i vekt pga. økt vanninnhold i kroppen.

Kylling hver dag må ikke automatisk være så ekstremt dyrt (trenger bare en liten filet til hvert måltid). Hvis du skal trene seriøst er det en del offer du må belage deg på.

- Lite eller ikke alkohol. Fyllekuler bør/må unngås.

- Drikk 5-6 liter vann pr dag.

- Spis frokost, to luncher, middag og to kveldsmåltider.

- Ta 2-3ss tran eller selolje pr dag.

- Ta en 1000mg C-vitaminer og multivitaminer pr. dag.

- For all del ikke tren for mye.

- Begynn med et fullkroppsprogram

- Diett 6/7 dager. Mao ikke godteri, brus, hamburger, kebab mv 6 av dagene. en dag er spisedag og fritt vilt.

Så til kosttilskuddet. Jeg sier du ikke bør ta det, og det er av flere grunner. For det første er det økonomiske aspekt, og for det andre er det bedre for deg å faktisk få maten som fast føde, ikke flytende form. Kosttilskudd er ikke beregnet for noe annet enn å være et tilskudd for manglende inntak, noe de aller, aller fleste klarer å få i seg på en dag. Kosttilskudd er noe en bør starte med når en har treninga godt igang (1-2 år), samme med kreatin.

De som skal OPP i vekt har mer bruk for kosttilskudd, bare som det er sagt.

Lenke til kommentar

Om du ikke har all verden tilgang på mat muligheter kan du kjøpe enten tunfisk eller cottage chees :)..

Enig med allyse at kostilskudd er ment som litt sukker på toppen. Det er ikke nødvendig. Ellers har han svart på det meste ;)

"- Lite eller ikke alkohol. Fyllekuler bør/må unngås.- Lite eller ikke alkohol. Fyllekuler bør/må unngås."

Dette kan gå bra om du spiser veldig mye på forhånd og etter fylla ;) kjenner folk som testa ut dette, de prøve engang å spise minimalt før fylla, og dagen derpå mistet de ganske mye styrke, tok noen dager på å komme seg igjen. Så prøvde de å spise masse mat med mye salt , og da merka de ingen nedgang, han ene hevder faktisk at han fikk mer styrke ;)(noe jeg personelig tviler på med)

Lenke til kommentar

takker for alle svar.

For å si det på den måten, så er ikke planen å basere hele livet mitt på trening nei.. må jo ha litt ti til å leve òg.

Så jeg er på utkikk etter den gyldne middelvei hvis dere skjønner ;)

Men hva trenger jeg av næring pr. dag?

Jeg veier 87Kg

leste en eller annen plass at jeg bør ha i meg rundt 180G protein pr dag. det synes jeg høres ut som veldig mye pr dag?

Endret av haakka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...