Gå til innhold

Sette radiator ned i isvann?

Anbefalte innlegg

Hei

Som topic sier: Går det an å sette4 radiator ne3d i en bøtte med vann? Hvis man ser bortifra kondens på komponentene den skal kjøle, og at man trenger en kraftig pumpe for å pumpe vannet opp fra bøtten og til pcen, så ser ikke jeg noe problem. Det er jo ikke noe elektrisk på en radiator.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo deilig og varmt der og da og pisse i buksa, da ;)

Spøk tilside. Så lenge systemet ditt er fylt opp, vil du nok ikke ha nevneverdige problemer med at pumpen får for mye å jobbe med. Husk at når et system er lukket, har du tilnærmet likevekt på vannet, så det eneste som gir motstand er komponentene og slangene, og ikke vekten av vannet ;)

Lenke til kommentar

Eg har det slikt :) funker som faen.

Ikke nedi isvann, men vann som ligger ca på romtemperaturen.

Bruker en radiator til mc/varmeapparat (veit ikke helt kva den hører til)

Pcen står inni et gammel kleskap,med 2 hull på siden til slangene,og nede på bakken står ei bøtte :D

pcen har stått på lett 3-4 dager og vannet er lunka

og core ligger på 29grader (Ide,og lett arbeid) og max 40grader (kjører cpu på 100% i mange timer isåfall :cool:

om sommeren trodde eg det skulle bli problem, men det ble bare ca 30grader oppi der, og vannet i slangene ble sikkert 35grader

men cpu var aldri over 40grader alikevel.

Nå er det bare dei Helv... HD som bråker :no:

Husk å IKKE bruke noen større dimesjoner på slangene

utenom 4-5cm til eventuelt å stappe på radiatoren vis den har større slangedim. som den sikkert har... sånn at man stapper den minste slangen inni den, med slangeklemme på :yes:

Og lag dei kortest muligt for at pumpa skal klare å sirkulere vannmengeden

Lenke til kommentar

Må si meg enig i det, forutsatt at radiatoren utstyres med en god vifte.

Det er egentlig ingenting som tilsier at en bøtte vann skal gi bedre temperatur, medmindre den er relativt stor.

Overflaten / materialet i bøtta vil være avgjørende for dette, i den forstand som at det kun er denne som vil sørge for avkjøling av vannet!

Er det evnt snakk om en plastbøtte, så vil plasten ha en ganske dårlig varmeledningsevne mot lufta omkring denne.

Lenke til kommentar
Må si meg enig i det, forutsatt at radiatoren utstyres med en god vifte.

Det er egentlig ingenting som tilsier at en bøtte vann skal gi bedre temperatur, medmindre den er relativt stor.

Overflaten / materialet i bøtta vil være avgjørende for dette, i den forstand som at det kun er denne som vil sørge for avkjøling av vannet!

Er det evnt snakk om en plastbøtte, så vil plasten ha en ganske dårlig varmeledningsevne mot lufta omkring denne.

7585295[/snapback]

Det med temperaturen - Det er der isen kommer inn. Hvis jeg har masse is, vil dette hjelpe å holde temperaturen i bøtte nær 0 grader veldig lenge (faktisk nesten helt til all isen er smeltet vekk)

EDIT: Trykkleif

Endret av christopher909
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Du kan jo bruke fryse-elementer.. ;)

7586471[/snapback]

Joda, men hele denne tråden er jo bare bygd opp på en tanke jeg hadde ;) Tror ikke jeg noengang kommer til å gjøre dette, med mindre jeg skal overklokke veldig mye en gang, men da tror jeg at jeg heller hadde gått for tørris og kobberrør, for det er litt for tungvindt å for eksempel ha en 10-liters bøtte med vann stående ved siden av pcen ;)

Ny tanke forresten. Hva med å ha en litt stor vanntank til vannkjølingen så du frår plass til et lite fryseelement oppi her, som kan holde vanntempen litt under 0 grader, og tilsette frostvæske i vannet? :p Det er mange muligheter. Og denne siste vil jeg si er dne beste av disse to.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å ta å putte bøtta med vann i et kjøleskap, for så å lage hull til slangene, sånn at du har kjøling fra kjøleskapet.

Kjøleskapet lager dog litt lyd, men den lyden må man jo ha der for å få kald cola, e.l.

EVT en fryser, og frostveske i vannet.

Endret av exin89
Lenke til kommentar

bruk en kjølebag, legg radiatorene oppi..fyll hele greia med vann...putt 5-6 kjøle elementer oppi. Og dette funker meget bra. MYE bedre enn vifter. Et kjøle-element koster rundt 20kr på jernia når de har det inne, hvis du har 12stk. så bruker du 6 om gangen. Så når du kjenner vannet begynner å bli lunkent så bytt vann og legg de neste 6 elementene oppi:) lave temps får du ihvertfall på load.

Kutt vekk litt på kanten slik at slangene går nedi, fyll opp og alt det der...tett så godt du kan rundt der slangene er slik at det blir så tett som mulig kjølebaggen holder tempen lav lengre) Brukte dette opplegget i sommer og var nedi 14-15 grader load på en klokka opty 165.

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...