Gå til innhold

Internt vs eksternt system?

Anbefalte innlegg

Siden Reserator 2 opplegget mitt viste seg å være mindre velykket (noe uklar årsak foreløpig) vurderer jeg meget seriøst å bare droppe hele greia å kjøpe ny (større) kasse samt et "aktivt" vannkjølingsopplegg istedet (skal kjøle en quad core cpu og 2x 8800 gtx så passivt var kanskje dumt uansett).. Jeg er dog overrasket over at de fleste ser ut til å kjøre et "internt" system, vil ikke temperaturen inni kassa ofte ligge opp mot 40-45 grader? Og dermed øke tempen drastisk i forhold til et tilsvarende eksternt system?

Jeg har lenge hatt en forkjærlighet for Lian Li kasser, kjøpte en relativt liten kasse nå dessverre fordi jeg tenkte jeg skulle ha ekstern kjøling, men vurderer nå Cube Case'n eller PCV2100BPLUSII eller PCV2000BPLUSII.. (Har pleid å kjøpe de som er støydempet men er litt usikker nå siden de gjerne er litt varmere da..) Noen som kan gi meg noen dypere innsikt i hvilke av disse kassene som er best egnet for vannkjøling? Kan vurdere andre merker om noen har noen ekstremt gode alternativer. :)

Jeg er keen på å klokke opp til 3,4-3,5 ghz omtrent, holde grei temp på cpu, chipset og 2x gpu, samtidig som jeg er sugen på å begrense støyen så langt det lar seg gjøre.. Om noen rutinerte karer kan komme med litt input hadde jeg satt stor pris på det. Høy ytelse! Lite støy! Pris er ikke viktig. :)

Endret av uberowo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er vel bare å forsikre deg to ting: 1: ha god luftflyt inni kabinettet, og passe på at radiatoren suger luft utenfra some r kald, gjennom radiatoren og ut inni pcen, som igjen blir trukket ut av kabinettet. På den måten vil nok radiatoren holde seg kald, siden den trekker luft fra utsiden av kabinettet.

EDIT: Et lite kabinettforslag: Hva med Thermaltake Kandalf LCS? Det får man med vannkjølingssett med trippel radiator som sikrer nokså god kjøling. Og siden ikke pris teller, så kan du bare bruke kabinettet, og sette inn din egen trippelradiator, pumpe og tank, og blokker seff.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Det at kassa er lyddempet har jo selvfølgelig ingenitng å si når vi snakker om vannkjøling. Skal du kjøle såpass burde du gå for en intern løsning med kvalitetsprodukter. Hvis du skal ha mange blokker ville jeg anbefalt MCP655 og lite restriktive blokker(Switech). Mange ville vel si at det er den beste pumpa du kan kjøpe. Et alternativ er Eheim, men siden du sier at pris ikke er et spørsmål ville jeg gått for Swiftech. Skal du ha det stille burde du kjøpe en Cooltek radiator(2x120 eller 3x120) og sette på noen Mist vifter eller lignende stillegående vifter. Har også hørt mye bra om en annen type radiator(har ikke navnet i hodet akkurat nå og er for lat til å sjekke), men den er det ingen norske butikker som fører så da må du nok bestille fra vcore(tror de har den). Håper jeg har hjulpet litt uten å gjøre alt mye værre :p Lykke til med ny vannkjøling :thumbup:

Lenke til kommentar

HMM. Det Kandalf LCS kabinettet virka jo ganske smidig egentlig.. Både det og MCP655 pumpa er seff utsolgt overalt.. :mad: Burde jeg bare kjøpe ny radiator, pumpe og tank med en gang eller har du noe formening om noen av delene er gode nok? Kanskje greit å få målt litt osv inni før man bestiller noe som evt ikke passer..

Angående blokker er det vel fint lite som passer til 8800 gtx ennå? Har registrert av DD og et tysk firma har laget noe greier men ingenting ser ut til å være tilgjengelig.

EDIT: Med det samme dere er så godt igang: Blokk til chipset på EVGA 680i hovedkortet? :p

Endret av uberowo
Lenke til kommentar
HMM. Det Kandalf LCS kabinettet virka jo ganske smidig egentlig.. Både det og MCP655 pumpa er seff utsolgt overalt..  :mad: Burde jeg bare kjøpe ny radiator, pumpe og tank med en gang eller har du noe formening om noen av delene er gode nok? Kanskje greit å få målt litt osv inni før man bestiller noe som evt ikke passer.. 

Angående blokker er det vel fint lite som passer til 8800 gtx ennå? Har registrert av DD og et tysk firma har laget noe greier men ingenting ser ut til å være tilgjengelig.

EDIT: Med det samme dere er så godt igang: Blokk til chipset på EVGA 680i hovedkortet?  :p

7583788[/snapback]

Vet det med at det Kandalf LCS er utsolgt. Derfor jeg har "Vannkjøling kommer i januar" siden det er da det kommer på lager :p tror ikke det har vørt solgt før, men da er det "release" på det kabinettet her i norge. Jeg skal i hvertfall sikre meg et;)

EDIT: Jeg mener det som følger med er ThermalTake BigWater, som i begynnelsen var dårlig, men de har fikset de aller fleste problemene med det nå. Nå er det er nokså bra kjølingssett, og jeg regner med at pumpen vil klare 4 vannblokker ;) Så tror ikke du vil tjene så alt for mye med å bytte ut komponentene med en gang. (jeg kommer kanskje til å bytte de ut etterhvert, men kommer til å gå en stund)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Jeje, da har jeg bestilt det kabinettet. Etter litt research virker det som det er en noe oppgradert versjon av BigWater settet som følger med.. litt kraftigere pumpe og større radiator iaf?

Er litt skummelt å drive å bytte ut komponenter når jeg egentlig ikke har peiling.. DD har vel bedre cpu blokker f.eks men hvilke passer til dette settet? Er det å regne for "high flow" med 500l/timen på pumpa og 3/8 slanger? Risikerer jeg å gjøre settet mindre effektivt ved å sette på "feil" blokker og den nevnte swiftek pumpa f.eks? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...