appelsinbrus Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) For noen dager siden la jeg inn BF2 på maskina til brodern. Det funka fett helt til for 2 dager siden, da fant maskina det for godt å fryse mens hans spilte. Veldig merkelig, har testa temperatur på alle komponenter og ingen ting er over normalen, utenom kanskje cpu, den ligger på ca 60c i spill. Harddisk ligger gjevnt på 30c, skjermkort rundt 45c, system rundt 25-30c. I tillegg har den aldri før klikka på denne måten, og spillet funka jo bra i noen dager.. Har nå sjekka om han har nok strøm, det har han. 350 watt er mer enn nok til hans maskin (1.9 mhz athlon, 1 gig ram, 6800 le skjermkort, 3-4 vifter). Har testa en og en rambrikke, noe jeg først trodde var problemet; det er 3 brikker i systemet hans, et system som har vært rimelig stabilt helt frem til nå. 2x256 mb, 1x512 mb. Testa alle brikker hver for seg og sjekka de opp mot BF2 for å finne ut evt hvilke(n) av de som var problemet. "Fant ut" at det var 512-brikken og den ene 256-brikken. Ble nesten litt glad for å endelig finne ut hva problemet var, helt til maskina nok en gang frøys, under formatering (dette med den stabile ram-brikka i). Tenker som så at det ikke er ram-en likevel og setter inn alle 3 igjen. Har testa temp på skjermkort, det ble ikke veldig varmt med det han bruker til vanlig. Men man må jo teste alt, så jeg satte i et gammalt kort jeg veit funker. Spilte Serious Sam i noen minutter før det nok en gang frøys. Denne gangen var skjermkortet veldig varmt, så mulig det var skj.kort som gjorde at det hang seg opp.. Men det frøys på samme måte som med det andre skj.kortet. Har fjernet støv fra alle kjøleribber, sjekket temp over alt, han har splitter ny harddisk, sansynligvis nok strøm; jeg er herved tom for forslag til hva som kan være problemet... KONGE hvis noen har svaret på dette Endret 26. desember 2006 av appelsinbrus Lenke til kommentar
appelsinbrus Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Ok, nå har jeg eliminert et par ting fra lista over mulige feil: har testa systemet med annet skjermkort som jeg veit funker (mitt eget), testa med ram-brikke jeg veit funker (min egen) og kjørt harddisken opp mot ei annen maskin, noe som funker som en drøm. Da står prosessoren igjen... Skal få tak i kjølepasta og ny ribbe/vifte i mårra og så satser jeg på at det løser seg. Andre tips tas selvsagt i mot med takk. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Du skal ikke se bort i fra at det er feil med drivere, selv om du nettopp installerte de nyeste. Har selv samme problemet, og har testa med diverse programmer, stressa Pcen og prøvd det meste, bortsett fra å bytte hardware. Det jeg begynner å tro, er at feilen ligger i ATI sine drivere, altså driverene til skjermkortet. Har avinstallert og reinstallert gamle og nye drivere, men ingenting hjelper. Har til og med formatert hele harddisken og lagt inn ALT på nytt. Problemene oppstod ikke før ETTER jeg satte inn et nytt skjermkort, (X1300PRO). Så hos meg er det deffinitivt skjermkrotet eller dens drivere som ødelegger. Har samme symptomer som deg, alt er reint og kaldt, selv under load, men noen gange henger det seg. Prøv for all del og se om CPU er ødelagt, så har du i alle fall eliminert den, men jeg har tro på at det er software-problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå