Gå til innhold

Ditt livssyn: Kristen?


Hvilket livssyn har du?  

348 stemmer

  1. 1. Hvilket livssyn har du?

    • Ateistisk
      186
    • Kristent
      66
    • Alt3. Buddhistisk
      5
    • Islamistisk
      7
    • Jødisk
      2
    • Annet
      34
    • Agnostisk
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
edit:Ps! Hvordan finner jeg ut om jeg er medlem av statskirka? Jeg trur ikke jeg er det, ettersom jeg aldri blei døpt, ei heller konfirmert kirkelig..

Med mindre du ble født med foreldre av en annen religion e.l., så kom du automatisk inn i statskirka ved fødselen.

 

Dammit, har lyst å bytte fra annet til agnostisk.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Med mindre du ble født med foreldre av en annen religion e.l., så kom du automatisk inn i statskirka ved fødselen.

 

Det tror jeg ikke stemmer, mine foreldre er baptister, og jeg ble derfor ikke døpt som baby, heller ikke som voksen, og er ikke oppført i statskirken. Så utifra det vil jeg si det er mulig å ha kristne foreldre uten å bli medlem av statskirken.

Lenke til kommentar
edit:Ps! Hvordan finner jeg ut om jeg er medlem av statskirka? Jeg trur ikke jeg er det, ettersom jeg aldri blei døpt, ei heller konfirmert kirkelig..

Med mindre du ble født med foreldre av en annen religion e.l., så kom du automatisk inn i statskirka ved fødselen.

 

Dammit, har lyst å bytte fra annet til agnostisk.

7586468[/snapback]

 

Nei, er vel slik at man blir meldt inn i statskirka hvis man døpes, hvis man da ikke døpes i et annet trossamfunn enn den "vanlige" norsk-lutherske kirken.

Lenke til kommentar

Jeg er en åpen person som ikke disrespekterer andres syn. De kan ha gode grunner for å mene det de mener og for alt jeg vet kan de ha rett. På den andre siden så er det vanskelig å vite hva som er rett og hva som er feil.

 

Konklusjon: Agnostiker. ;)

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Påstanden om Gud er av en art som ikke lar seg motbevise. Derfor er det umulig å ikke være agnostiker. Men jeg er en ateistisk agnostiker da jeg ser ingen som helst grunn til å tro på noe som det over hodet ikke finnes holdepunkter for å tro på. Og jeg ser av samme grunn ikke noen grunn til å legge vekt på det faktum at det er umulig å motbevise Gud.

 

Jeg velger å sitere et innlegg fra en annen tro som oppsummerer ateisme og agnostisisme veldig bra.

 

Har ikke tatt noe aktivt valg, og dermed er jeg agnostiker i forhold til det om det finnes en gud.

 

Trodde ateisme og agnotisisme kun omhandlet gudetro og ikke andre ting som f.eks. regnestykker.

 

Er du ateist i forhold til at 1+1=2 ?

7586718[/snapback]

 

Ateisme er, som jeg sa, kun en tittel på mennesker som ikke tror på gud(er) (a = uten, theos = gud). Om du ikke tror på en gud, så er du per definisjon ateist. Selv om du ikke har tatt stilling til om det kan finnes en gud eller ei. Du tror ikke aktivt, og da er du en ateist.

 

Agnostiker er en som mener at en ikke kan ha absolutt kunnskap om et område. Dette området behøver ikke å involvere guder - det kan godt være i forhold til dagligdagse ting som det å vite sikkert om 2+2 alltid vil være 4. (a = uten, gnosis = kjennskap). Du mener at man kan ikke vite sikkert, og derfor er du en agnostiker.

 

Poenget er dog at å være agnostiker vil ikke utelukke at du er ateist. Spesielt ikke så lenge du 1: ikke har definert gud og 2: ikke tror på en spesifikk definisjon av gud. Å være agnostiker i forhold til gudetro er igrunn like "fornuftig" som det å være agnostiker i forhold til mytiske vesener som julenissen, troll, osv. Du er således en agnostisk ateist. Spørsmålet er dog, er det egentlig verdt å kalle seg det? Hvorfor er det så viktig å poengtere at man er agnostiker i forhold til gudetro? Er det like viktig å poengtere at du er agnostiker i forhold til julenissen, eller er det slik at du faktisk avfeier julenissens eksistens som svært lite sannsynlig?

7588663[/snapback]

Lenke til kommentar

er ikke ateist bare troen på at det ikke finnes noe gud? Bare så jeg ikke tar feil av det..

Sånn på statistikk er jeg vel kristen er jo medlem av statskirka men føler meg ikke noe kristen.

Jeg vet ikke om det finnes noen gud å jeg tror heller ikke noe på at det gjør det, men det er jo noe jeg aldri kan vite-. Men jeg håper på det hvertfall (så greit å komme til himmelen eller helvete når du dør istedefor å bare miste bevistheten)..

Lenke til kommentar
Jeg ser heller ingen grunn til å ikke[/] tro på at en gud eksisterer.

 

Bedre å ikke ta et aktivt valg, enn å leve en slags løgn.

7594956[/snapback]

For meg blir det å tro på at gud eksisterer å leve på en løgn.

 

 

Ateist er troende i den grad du aksepter ting som kan være litt unaturlig.

Nei.

 

"Atheism is the state of disbelief or non-belief in the existence of a deity or deities."

 

Det er likevel lite sannsynlig at en ateist tror på andre overnaturlige fenomener enn guder.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...