Jaffe Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jeg ble litt fascinert av low-level digitale ting, så jeg tenkte jeg skulle prøve å lage en sak som legger sammen to 8-bits binære tall, A og B. A og B-s verdier avgjøres av 8 knapper (som er av eller på, 0 eller 1) for hvert tall. To 7483 IC-er (4-bits addere) tar seg av addisjonen av hver sin del av A og B på 4 bit, og danner til sammen svaret, S og eventuellt C (carry) dersom S > 255. S og C skal kobles til 9 LEDs som da viser svaret av addisjonen. Dette er greit nok, men så er det det at jeg er ganske dårlig når det kommer til elektronikk, med koblingsskjermaer og denslags. Jeg har prøvd å lage et koblingsskjema i et kretstegningsprogram, men trenger tilbakemelding om det er noe mer som trengs, og om det er noe som må endres? Og må det noen resistans mellom LED-ene og battieret (9V), og også mellom 7483-ene? Her er koblingsskjemaet: Last ned (PDF) På forhånd takk! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Tror ikke du bør du koble LEDS slik. De trenger en motstand, men antagelig så kan heller ikke en LS83 drive nok strøm. Man pleier å ha en buffer krets i mellom. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Jeg kommer til å bruke 74HCT83, ikke LS83, men uansett; et buffer? Jeg er helt blank på elektronikk, så ... hva er et buffer i elektronikksammenheng? Hva kan jeg evt. bruke som buffer? Endret 26. desember 2006 av Jaffe Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 en buffer er en krets som er laget for å kunne drive en større last, dvs levere mere strøm. Det er ofte vanlig å bruke invertere som buffere. Her kan du finne kretser av forskjellige typer http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...dok=2012847.htm ( for å finne fram fra menyen til venstre: Digitale kretser -> Logikkretser -> ...) En av de som står som buffer her burde virke, men du vil fremdeles trenge formotstand til LEDene (se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=380671) Vil også anbefale å bruke en spenningsregulator og noen kondensatorer, en 7805 eller tilsvarende. Se i databladet for eksempler på oppkoblinger av slike. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Tusen takk Men vil ikke en inverter invertere resultat- og carry-bitene (S1-S8 og C) slik at de går fra 0 til 1 og 1 til 0? Endret 26. desember 2006 av Jaffe Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 jo, de vil jo det, men du kan jo bare sette to i serie om du ikke finner en buffer som ikke er inverterende. Eventuelt kan du koble LEDene fast til postiv spenningkilde i sted for jord og bare bruke en inverter, skal vell virke det også. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 8. januar 2007 Del Skrevet 8. januar 2007 TTL-kretsene du bruker (74xxx) er veldig kresne på spenningen de får og skal bare ha spenning mellom 4,5 til 5,5 volt det betyr i ditt tilfelle at du regulere spenningen ned fra 9-voltsbatteriet ned til 5 volt. f.eks med en billig spenningsregulator 7805 Lenke til kommentar
icer Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Japp, du burde nok ha en spenningsstabilisator foran kretsen eller noe sånt? Lenke til kommentar
olejohan Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Bruk motstond på inngongane til jord so du får pressa det heilt ned på 0v. Er lett for og begynde og ocillere med veldig mange hz og da blir chipane varme og brent. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå