Gå til innhold

Sony vegas og store rendering problemer

Anbefalte innlegg

Kan ikke si jeg er imponert av dette programmet, men så er det sikkert bare meg som suger med slike programmer.

Jeg regner med at de filene den klarer å spille av ikke skulle lage problemer senere. Alle filene som ble lagt til var spillbar og så supert ut i preview, og enkelt trodde jeg det skulle være å bare trykke "render as" og få ut en fil å jobbe med i neste program, men neida,m hele svineriret kræsjet eller lager merkelig filer som ikke leselig med det ene eller det andre. :mad:

Jeg vet litt om hva ting bør stå som og hva en ikke bør endre.

Men når jeg skal lagre filen som dvd pal og mpeg..hahaha...#¤%3!$

derfor prøvde jeg meg med små tester med ett par filmsnutter og en streng med musikk. Her kommer jeg ikke lengre enn 25% ut og hele driten havarere, spiller ingen rolle om jeg rendrer det til avi\mpeg dvix xvid... det går til helvete uansett.

Skulle tro vegas var letter å jobbe med en adobe premier 1.5pro. :thumbdown:

Til de som har fått det til, kan de vennligst henvende seg til meg her og hjelpe :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt kjøres på ntfs, og har mer enn nok av lagringsplass igjen.

25% var ett eksempel. det går stort sett ikke lengre enn 25%. Det er den % måleren som vises under rendering... Om det er gb vet jeg ikke.

Selv med små filer på noen 50 og 100 mb som skal kjøres igjenom så tar det 6-10 timer for så å kræsje eller boote maskine på nytt.

Jeg er helt rådløs... målløs og for den saks skyld

Lenke til kommentar
Har brukt Vegas i mange år uten problemer av noe slag....

7583075[/snapback]

programmet er jo topp å jobbe med,,, helt til renderingen begynner.

Er det noen format som er bedre enn andre, med tanke på tiden det tar å rendre ett prosjekt.??

Endret av regga
Lenke til kommentar
og du får ingen error på skjermen ?!?!..... det blir vanskelig å hjelpe hvis du ikke får noen slags feil på skjermen.....

du kan gå ditt og kanskje finner ut selv, hva er galt:

http://www.custcenter.com/cgi-bin/sonypict...swers.search_nl

7583151[/snapback]

Den feilmeldingen som kommer opp har ikke noen feilkode. Står bare noe sånt som at programmet må avsluttes pgr av ukjent feil som oppstod.. hehe :wallbash:

Ja, har saumfart gjennom vegas forumet og ditto steder.. får vel ta meg en tur til :love:

takker for hjelpen

Endret av regga
Lenke til kommentar

Generelle ting:

-Sjekket for evnt patcher til vegas?

-Oppdatert OS samt drivere?

-Bladd i manual og lett etter evnt troubleshooting delen...?

Vet ikke hva du evnt skal med DVD Mpeg fila, men skal den evnt inn i feks. Encore eller noen form for dvd software, vurdert å teste AVI ukomprimert ut eller likende? Du skriver at det går til helvette uansett codec, men prøvd uten?

Siste utvei er full formatering og ny instalasjon...

Lenke til kommentar

Tja.. har noen filer som er divx (mpeg4) med PCM Audio, de det er mest av.

Og noen mjpeg (fra fotoapparat) som er konvertert til dvix (mpeg4).

I begynnelsen så rendres det noe lunde kjapt, men ett stykke ut faller farten og jeg kan telle antall frames. ca en frame pr sekund..

Hvordan får jeg av preview?

Lenke til kommentar

Tror ikke det er vits å skru av preview. Lurte bare på om Vegas stoppet opp på samme type klipp hver gang, det kan du jo se på preview vinduet.

Hvilke prosjekt instilling bruker du? Forstår det slik at klippene dine i hovedsak er fra digital kamera? Da ville jeg valgt PAL DV og satt Field order til progressive scan og pixel aspect ratio til 1,0000. Deinterlace settes til None.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

Det er jo ikke til å anbefale å rendre noe til mpeg eller divx før det skal redigeres. Det går jeg ut i fra at du er veldig klar over.

Ser du har Field order til Upper field first, det blir nok feil. DV video skal være lower field first. Men siden du har mange forskjellige fil typer i prosjektet så ville jeg satt prosjektinstillingene til slik jeg skrev i forrige post.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke til å anbefale å rendre noe til mpeg eller divx før det skal redigeres. Det går jeg ut i fra at du er veldig klar over.

Nei, her snakker du nok til en amatør :blush:

Skal jeg få vegas til å decode mjpeg må jeg kjøpe en seprat codec til det programmet. Hva annet kan jeg gjøre?

Edit: hvis det var å bruke en type lossless codec så blir jo filen i TB størrelse..

Ser du har Field order til Upper field first, det blir nok feil. DV video skal være lower field first. Men siden du har mange forskjellige fil typer i prosjektet så ville jeg satt prosjektinstillingene til slik jeg skrev i forrige post.

Da fikser jeg det til neste gang.

Endret av regga
Lenke til kommentar
Skal jeg få vegas til å decode mjpeg må jeg kjøpe en seprat codec til det programmet. Hva annet kan jeg gjøre?
Nei, det treng du ikkje. For å lagre filer i MJPEG må du kanskje kjøpe, men for å dekode treng du ikkje det.

Redigert: For å lagre utan vannmerke, om det er snakk om MainConcept sin. Her finn du forresten ein gratis codec.

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Nei, det treng du ikkje. For å lagre filer i MJPEG må du kanskje kjøpe, men for å dekode treng du ikkje det.

Redigert: For å lagre utan vannmerke, om det er snakk om MainConcept sin. Her finn du forresten ein gratis codec.

7589693[/snapback]

Dette var merkelig, skal ikke denne være lik den som er fra MainConcept? Jeg prøvde jo mjpg fra MainConcept for ca uke siden og da fikk jeg opp pica ettellerannet reklame når respektive filer ble spilt i vegas. Her vises den ikke :hmm: jaja.. Nok om det.

Så var det hi8 filmen da. Nå er den kodet med mpeg. Er det noe vits å endre format?

Men sånn i fremtiden når en skal overføre film fra f.eks hi8 kamera. Hvilket format bør en lages i? og la oss si filmen 1 time lang.

Takk for hjelpen så langt :)

Lenke til kommentar
Men sånn i fremtiden når en skal overføre film fra f.eks hi8 kamera. Hvilket format bør en lages i? og la oss si filmen 1 time lang.

Takk for hjelpen så langt

Nå kommer jeg plutselig inn i tråden her :p Jeg har også tatt opp en del VHS kasetter ifra VHS nå. Filene er lagret i MPEG2, men jeg angrer på jeg ikke tok ukomprimert AVI istedet. Har bare problemer når jeg redigerer i Vegas. Når jeg spiller filene i VLC eller annen mediespiller hakker lyden også. Det gjør den forøvrig ikke i Vegas, men så fort jeg klikker i timelinen, eller setter på effekter eller noe stopper maskinen opp. Dessuten bruker den meget lang tid på å få filene inn i Vegas (drag'n drop fra mappen) Må vente i over ett minutt og programvaren blir helt hvit og lager merker på skjermen når jeg drar den rundt. Så jeg skal aldri mere importere til MPEG. Må finne et solid program til opptak fra videokort. Brukte NeroVison, men da har lyden en tendens til å henge igjen.

Iallefall.. Mitt tips til deg er å bruke ukomprimert AVI som på DV-bånd om du har plass til det. MPEG2 er ikke noe vennlige filer å redigere i Vegas. Har alle originale MainConcept plugins til Vegas.

Edit: Er somregel alltid problemer med filer komprimert med et kodek i Vegas for min del iallefall.. Foreksempel Divx, Xvid o.l.. :thumbdown:

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

hmm.. det er kanskje det som lager krøll her da. Tro om jeg ikke må spille inn filmen på nytt ja :p

Men altså ukomprimert .avi? hve er sånn ca akseptable størresle på e ntimes film da.. 50gb?

Endret av regga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...