Tinmar Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Noe jeg har stusset på noen ganger når jeg har redigert mine poster, er at det står "oppdatér post". Er dette korrekt. Trodde det ble skrevet "oppdater" jeg. Er det flere enn meg som synes detter er litt rart? Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Etter ordboka er det feil... Lenke til kommentar
Tinmar Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Var det jeg mente, ja. Ser jo litt rart ut. Oppdatér Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Oppdatér Idé Jeg finner det logisk. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 (endret) Edit: Bah Det skal _IKKE_ være slik. Det skal ikkje vere aksentteikn i ord som desse: kontroller, plasser (imperativ av kontrollere og plassere), museum, finer, mesen, filet Kilde: http://sprakradet.no/Raad/Skriveregler_og_...kk/Aksentteikn/ Endret 29. desember 2006 av Herr Brun Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Edit: BahDet skal _IKKE_ være slik. Det skal ikkje vere aksentteikn i ord som desse: kontroller, plasser (imperativ av kontrollere og plassere), museum, finer, mesen, filet Kilde: http://sprakradet.no/Raad/Skriveregler_og_...kk/Aksentteikn/ 7598359[/snapback] hva ? Jeg er sjokkert! Jeg nekter å skrive finerplate....(unntatt på mobilen). Og hva med denne ? "Hans, kontroller at lasten er festet skikkelig" <---- "Hans, kontrollèr at lasten er festet skikkelig" <---- Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hvor står det at man skal skrive "kontrollèr"? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 29. desember 2006 Del Skrevet 29. desember 2006 Hvor står det at man skal skrive "kontrollèr"? 7598826[/snapback] Jeg har ikke funnet noen plass det står at det skal skrives sånn, men jeg synes det høres helt feil ut å si kontrollèr uten trykk på e'en med mindre du mener kontroller. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Vel, det riktige er "kontroller", også i imperativ. Hilsen norsk språkråd. Jeg er forøvrig enig i at det mest logiske ville vært "kontrollér", men det er altså ikke slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg