Gå til innhold

IntelliSense 236i Alarm Spørsmål?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg var da så heldig og få et komplett Intellisense 236i alarm system fra sector alarm ... :love: ( det mest brukte hos de ... i hjemm osv ) Gratis :D

 

har fått med program kodene og alt det dær ... har sittet og lekt med den en del nå ....

 

 

Hjemme hos pappa dær jeg skal installere alarmen ... der har vi fra før et brann system

( bassert på eltek bsx2 sentral og apollo 60 sensorer ) .. som har en rele utgang for brann ... ( når brann er utløst )

NC elr NO (rele)

nå er utgangen direkte tilkoblet noen sirener ...

Dette har jeg da tengt og fjerne og koble utgangen fra Bsx2 sentralen inn i en inngang på 236i sentralen

( har tenkt på inngang 6 da ..:p)

sånn at viss brann sentralen utløses utløser den da 236i og da går sirene , for og deaktivere sirene må man slå inn koden på kontroll panelet til alarm systemet

 

For at på 236i kan man programmere hvilke soner som skal vere innbrudd ( kun når det er aktivert med og taste inn kode osv) eller Brann funksjon som da er aktivert 24 t ..... på de sirenan jeg fikk er det to lyder ... en inbrudd og en brann ... så derfor trenger jeg bare ett sirene sett ... istedet for to ( en brann og en inbrudd ...)

 

men for og komme til poenget ... på sirene utgangene på 236i sentralen

så er det at viss det er inbrudd så gir den kontiuerlig signal ( +12 v ) mens viss det er brann så går det i innpulser ... ( +12 v ) feks

(brann innpulsene går som brann klokker .. det har nesten alle hørt .. .)

 

men det som jeg trenger og som er spørsmålet mitt er en slags konverter

som får signalet ut fra 236i alarmen ... ( enten puls , kontiuerlig , eller av )

og konvertere de til to separate signaler

en utgang for brann ( når den får pulser inn )

og en utgang for innbrudd ( når den får kontiunerlig inn )

som er da kontiunerlig signal på begge utgangene

 

en slags konverter ..... kanskje programmere en atmel chip ? (som kan gjøre det ?)

...hær jeg trenger hjelp ... og forslag ... skjønner dere ..? Hvordan man skal lage denne "boksen"

 

og ja viss noen lurer så skal de separate signalene gå til en sms boks som jeg skal mekke ( dette er alt ferdig og testet) som har separate innganger der jeg kan velge at viss feks inngang 1 blir høy så skal den sende en sms melding til de nr som jeg har lagret i den og tekst meldingen skal inneholde feks ..."Brann Alarm Utløst " viss inngang 1 blir høy mens viss inngang 2 blir høy så skal den sende melding som inneholder "Inbrudds Alarm Utløst " elr noe i denne duren ... sånn at meg pappa og brødrene mine får besked på sin mobil viss vi ikke er hjemme ... skjønner ?

 

men da trenger jeg den "Koverter boksen " som dere skal hjelpe meg med ;)

 

Det er kasnkje litt dårlig forklart ... men men ...

 

 

Edit : kan vere noen skriveleifer ... går litt fort i svingene :p

Endret av GrH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om det er så lurt å koble om og lage egne kretser på alarmanleggene slik, hvertfall ikke på alarmutgangen.

 

Hvis det skulle bli brann, og noe feil med kretsen din gjør at sirena ikke hyler slik at ingen blir varlset, kan liv og eiendom gå tapt.

Det kan også bli værre med forsikringen, når ikke-godkjent utstyr/omkobling gjorde at ingen ble varlset.

 

Tror det vil være best om du hadde separat sirene for brannalarmen.

Men å koble på smsutsender skulle det jo ikke være noe i veien med.

Lenke til kommentar

Har nemmelig tenkt litt på dette ..... det som er fint er at sentralen har to utganger ... (forsovidt tre )

 

"Int siren"

"Ext siren"

"Strobe" ( Gir + 12v kontiunerlig uansett om det er brann elr innbrudd ...)

 

 

Int siren og ext siren er to forskjellige kretser .. så viss jeg bruker Int siren til sirene og Ext siren til "Koverteren" med en Sikkerhets diode på veien ..= ?

 

 

elr kanskje bruke et galvanisk skille med (opto) ting ... sånn som fører over signalene med lys ... ?

 

 

 

 

-Tusen takk ;)

Endret av GrH
Lenke til kommentar

alarmsystemet heter nok Kombi 236 i3no fra C&K Systems (det het det ihvertfall før..)

 

brannalarmsignalet kan du kanskje ta direkte fra inngang 6.

Jeg vet ikke hvordan gsm sender du bruker, men hvis du kan legge inn begrensninger på hvor langt signalet må være for å trigge inngangen så løser jo det problemet. dvs den reagerer ikke på pulserende signal, bare på sammenhengende signal.

 

På den måten vil du få alle innbruddsalarmene (via sirena), og du vil få alle brannalarmene (fra eltek'en). En annen positiv ting, hvis du kan legge inn forsinkelse på f.eks. 30 sekunder, er at du bare får 'skarpe' brannalarmer, ikke teite falske middagsalarmer når mora di brenner sausen osv.

 

En evt innbruddstyv finner ikke sentralskapet i løpet av 30 sekunder uansett. På boligalarmer fra Teletec er denne forsinkelsen faktisk hardkodet.

 

Forresten så tror jeg ikke ext.siren er aktiv helt uten videre. Da må du inn i programmeringsmodus. ekstern sirene er ikke tillatt ifm boligalarmer så vidt jeg veit.

 

Alarmer fra Hafslund med innebygget gsm sender ville gjort dette prosjektet ditt lekende lett.

 

Programmering av microcontrollere har jeg ikke noe greie på.

Lenke til kommentar

Hei

 

På oversikts "arket" ( i lokket ) så står det Intellisense 236i3 NO ja :p

 

brannalarmsignalet kan du kanskje ta direkte fra inngang 6.

Jeg vet ikke hvordan gsm sender du bruker, men hvis du kan legge inn begrensninger på hvor langt signalet må være for å trigge inngangen så løser jo det problemet. dvs den reagerer ikke på pulserende signal, bare på sammenhengende signal.

 

 

Det har jeg ikke tenkt på :whistle: ... mye lettere da ... noe jeg må se på som en løsning .....

 

 

Forresten så tror jeg ikke ext.siren er aktiv helt uten videre. Da må du inn i programmeringsmodus. ekstern sirene er ikke tillatt ifm boligalarmer så vidt jeg veit.

 

Har vert inn i programerings modus og aktivert ext. sirene ja ..

hadde et lite håp om at jeg kanskje kunne ha fått til at viss det blir inbrudd så går det på int. sirene mens når brann aktiveres sender den ut på ext. sirene ..

men tydeligvis fikk jeg ikke til det ... :mad:

 

Hva mener du med at ext. sirene ikke er tillat i boliger ?

 

Alarmer fra Hafslund med innebygget gsm sender ville gjort dette prosjektet ditt lekende lett.

 

hva mener du med det .?

.. denne alarmen jeg har er ikke sammen linket til sector alarm ... har kunn fått den fra sector alarm ...

( av en jeg kjenner i sector alarm ) .. den har mulighet for tilkobling til tlf linje ... men det er fjernet ... fordi det er egentlig programert for og gå direkte til sector alarm ... men siden jeg ikke "er kunde " dær .. .kan jeg ikke bruke det ..

 

 

 

-Tuuuusen takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Til meg er det slik at jeg fikk en kode som setter den i program modus (master code). (denne varierer fra alarmselskap til alarmselskap, eller forsovidt fra alarm til alarm)

 

Når den er i program-modus så begynner Nettspenning, Feil og inkoblet lampen og blinke!

 

Da har du tilgang til å endre all konfigurasjon

Endret av GrH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...