Leeland Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Først litt bakgrunnsinfo om OLPC: Stiftelse laget på initiativ fra MIT Media Lab og Nicholas Negroponte, for å sikre barn i utviklingsland en hensiktsmessig bærbar PC til 100 dollar. Mer om dette finner du her. Personlig synes jeg dette er en glimrende ide - og det ferdige resultatet er så fett at jeg kunne godt tenkt meg en slik laptop selv. Og det satte meg inn på en tanke; Hva om man doblet prisen på produktet for salg til land med solid økonomi (som Norge) slik at hver maskin solgt kommersiellt i Norge finansierte en laptop til ett tilfeldig barn i afrika? Dette ville gi norske forbrukere - og særlig de økonomisk dårlig stilte en mulighet til å få seg en egen maskin - samtidig som det ville føre til at flere barn i u-land fikk muligheten til å få seg en maskin! Videre har jeg også tenkt tanken at det kanskje ville vært en god ide dersom norske skolebarn kunne fått ett tilsvarende tilbud, dog bare dersom det på ingen måte gikk ut over u-landenes tilgang på disse maskinene. Forsåvidt kunne gjerne norske komuner også betalt "overpris" slik at vi samtidig som vi fikk dekket våre behov for skole-maskiner også bidro til å finansiere PCer til den tredje verden. Hva mener å tenker dere om mine ideer? Disclaimer: Er klar over at emneteksten ikke er optimal, dersom noen har ett bedre forslag - post det i svaret ditt! edit: Lagt til link Endret 26. desember 2006 av KRZT Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Ser poenget, og det er definitivt en idé som burde gjennomføres, på én veldig viktig betingelse: At vårt forbruk ikke går utover muligheten til å tilby maskinene til de som de er ment for. Vil tro at å tredoble prisen lett kunne gått an, uten at folk ville stusset på å kjøpe den. At ett kjøp i Norge hadde subsidiert 2 maskiner i Afrika, hadde definitivt gjort at jeg hadde hatt lyst til å kjøpe. Jeg vil tro at OLPC-folkene har vurdert dette, de er en gjeng med glupe hoder, og de må på ett eller annet tidspunkt hatt en seriøs tanke om dette. Dog vil jeg tro de har lagt det på is, grunnet at de kanskje kan ha lav kapasitet eller ikke vil bruke ressurser på å drive et stort salgsapparat. Hvem vet, kanskje de bare har utsatt det? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Idèen er jo veldig god, men jeg tror det blir et problem med etterspørselen her til lands. OLPC er rett og slett et for "dårlig" produkt for kravstore nordmenn. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Om nettilgangen eller basisinnholdet av laptopen er god nok, gir den jo tilgang til mye materiell for utdanning som området kanskje ikke ville hatt råd til å anskaffe selv, så det er så absolutt et fint initiativ til å utvikle fattige områder, om ikke skape en ny bølge Nigeria-svindlere Populariteten er kanskje ikke den største med produktet, andre produkter for støttesaker som de himla armbåndene som var i sirkulasjon i nyere tid var jo populære slik mange sosiologer så det var jo fordi folkene som ga, eller hadde bedrifter som ga, kunne uniformere seg med disse armbåndene for å vise frem at de støttet hva de anså som en viktig sak. Her har du jo hva mange vil kalle en viktigere sak, men treffer kanskje ikke like stor demograf, og er ikke like billig som denne armbånd-saken. Men man får håpe at den får tilstrekkelig mediadekning til å skape noe interesse, det er tross alt en fin lappy for mindre barn eller for å putle med selv i ny og ne, med god samvittighet. Endret 27. desember 2006 av Trynemjoel Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Idèen er jo veldig god, men jeg tror det blir et problem med etterspørselen her til lands. OLPC er rett og slett et for "dårlig" produkt for kravstore nordmenn. 7584928[/snapback] Er det noe den senere tid har vist oss så er det jo nettopp det att ett produkt overhode ikke trenger å være godt for å selge bra. Det er det ene og alene "hip" factoren som styrer. Hvor diskutabel det en kan være er jo Ipod ett kjempeeksempel på nettopp dette. Det finnes mp3 spillere som er mer kompatible med Ola Forbrukers hjemmepc - og som har bedre garantiordninger, gunstigere pris osv.osv. Men "ipod" er ett ikon og selger som hakka møkk. Eller Toyota Prius - en forferdelig bil, dyr, lite komfortabel - ikke særlig pen. Ett annet eksempel er "livestrong" armbåndene, og alle andre veldedighetsmoter som har gått sin seiersgang de siste årene. Det finnes da vitterlig penere, og bedre plastbiter til samme pris. Men, man kjøper seg ett image ved å kjøpe dette produktet. Jeg har stor tro på at nettopp dette ville blitt tilfellet med også OLPC. Nesten som økologiske egg... Denne maskinen er jo perfekt for alle palestinaskjerf-smurf-kledde-sv-miljø-raddiser som hater kapitalisme og microsoft osv. I vår materialistiske verden er "image" noe av det aller hotteste - og jeg tror mange ville kjøpt dette produktet - og brukt det - om ikke annet for å oppfattes som samfunnsbevisste, solidariske verdensborgere og ikke minst TRENDY. Men men... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Som LarsP sier, dette er for dårlig for nordmenn flest. Ikke kan du spille spill på den, tastene duger ikke til hurtigskriving, du kan ikke kjøre officepakker etc. Ingen harddisk til å piratkopiere på... I tillegg kommer det faktum at distribusjonen ville bli dyr. Denne maskinen er billig fordi man har fjernet mellomleddene. 100 dollar er (nesten) bare produksjonskostnader, tanken er at regjeringene i U-landene skal kjøpe disse i store kvanta og distribuere dem. (Og dermed ta distribusjonskostnadene.) En tilsvarende løsning er ikke praktisk mulig i Norge, fordi den er konkurransevridende. At staten skulle kjøpe 600 000 slike maskiner til selvkost for å dele ut til alle norske skolebarn ville være unfair overfor de andre aktørene i markedet. Og selv til 650 kroner stykket snakker vi om en utgift på over tusenlappen med moms og frakt, Altså 600 millioner skattekroner, pluss utgifter til vedlikehold med mere. Det er uansett ikke Negroponte sin ide å sponse norske skolebarn, så prisen her ville nok bli langt høyere. Kanskje en tuselapp pluss moms og frakt, altså 1500 kroner. I praksis måtte distribusjonen skje på kommersiell basis. Da ville maskinen fort bli kostbar, siden distribusjons og forhandlerleddet skal ha sin fortjeneste, staten skal ha sine 25% i moms osv. Den doble prisen ville bare dekke produksjonskostnadene for de to maskinene, her ville en langt høyere pris være nødvendig. Da snakker vi fort om 3000 kroner, og da er det ikke så billig lenger. For 3750 kroner får du for eksempel en Dell bærbar med 14" skjerm og skikkelig tastatur som kan kjøre Office og andre programmer. Vil enkelte kjøpe en allikevel? Sikkert, av de årsaker KRZT nevner. Men neppe så mange. Jeg synes ideen bak maskinen er strålende, og om noen starter en aksjon av typen "Kjøp en PC til Afrika" skal jeg gjerne sponse et par stykker uten noen gjenytelser. Heller det enn å kjøpe en til overpris for å kunne skryte av hvor solidarisk jeg er. Jeg trenger ikke en selv... Geir Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Man trenger ikke flere unger på Internett. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Man trenger ikke flere unger på Internett. 7585940[/snapback] Vel, det er tvilsomt de vil forvirre seg inn på HW.no med det første. Det blir vel mer som form av undervisning, på egenhånd eller gjennom skole det vil kunne benyttes. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Jeg synes det var en meget god ide. Dessverre tror jeg ikke etterspørselen vil være så fryktelig stor her til lands.. Redigert: Synes dere er litt vonde med mindreårige her på forumet.. Helt siden jeg ble medlem, for sikkert to år siden har jeg holdt meg seriøs i alle postene mine. Men jeg er vell gjerne over knausen nå siden jeg er 15 nå, og ikke 14 Forstår at noen med useriøse og usaklige presentasjoner irriterer dere, det gjør det med meg også. Men dette gjelder ikke alle ikke-myndige brukere på forumet. Endret 27. desember 2006 av steffenz Lenke til kommentar
trøls Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Hva skal man med PC-er på skolen? Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Hva skal man med PC-er på skolen? 7586607[/snapback] Når man ikke har bøker og får PCer av organisasjoner som dette så gir det litt mer til institusjonen... på en måte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå