Gå til innhold

Nikon lens series e 50mm 1:1.8

Anbefalte innlegg

Har et eldre Nikon lens series e 50mm 1:1.8 fra et nikon analog speilrefleks kamera. Nå har jeg et Nikon d50 som jeg har prøvd dette på, men da funker ikke autofokus og blitz. Og blir som oftes uklare bilder. Det jeg lurer på hva er forskjellen mellom Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D og det jeg har prøvd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et eldre Nikon lens series e 50mm 1:1.8 fra et nikon analog speilrefleks kamera. Nå har jeg et Nikon d50 som jeg har prøvd dette på, men da funker ikke autofokus og blitz. Og blir som oftes uklare bilder. Det jeg lurer på hva er forskjellen mellom Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D og det jeg har prøvd?

7582413[/snapback]

Hmm.. her tror jeg du har glemt et par grunnleggende faktum:

Den linsen du har prøvd er et manuellfokusobjektiv fra slutten av 70tallet. Series E varianten kan kjennetegnes ved at det står "Nikon" i front; Alle øvrige serier har "Nikkor"-betegnelsen. Det finnes to varianter av denne. En ganske kjip plastsak, og en litt bedre med en lys aluminiumsring. Den er mao. umulig å få til autofokus på- den er fra tiden før autofokus var aktuelt.

Grunnen til at du ikke få lysmåling og annen nyttig automatikk er at Nikon har valgt å fjerne denne funksjonaliteten på sine billigere DSLR. Såvidt jeg vet er det bare D200 og opp som kan gi full funksjonalitet med denne type MF objektiv. Skal du klare å ta dette objektivet i bruk må du sette programhjulet ditt på "M" for helmanuell, og du må bruke helmanuelle instillinger på blitz (gå via menyen din og skru av TTL). Du vil som sagt merke at lysmåleren din står fast på null, og du må frem med de ulike tommefingerreglene for lys og lukkertid (eller ta en del prøveknips først)

Serie E var vel påregnet de som ønsket seg billigere og portable objektiv på den tiden, noe som til en viss grad påvirker byggkvaliteten (men alt virker nok bedre enn dagens plast). 50mm F1.8 var vel som et "kit-objektiv" å regne og er derfor lett tilgjengelig til lave priser. F1.4 variantene står nok litt høyere i kurs.

Det betyr ikke at objektivet ditt er ubrukelig. Med litt trening og innsikt kan man ta flotte bilder med det. Før jeg fikk mitt Nikkor AF 50mm F1.4 brukte jeg et lignende objektiv du har på en D70s og fikk flere fine resultat:

Nikkor 50mm f1.8 on D70s - shot 1

Nikkor 50mm f1.8 on D70s - shot 2

Nikkor 50mm f1.8 on D70s - shot 3

Nikkor 50mm f1.8 on D70s - shot 4

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...