Gå til innhold

Canon EOS400D vs Nikon D80


Anbefalte innlegg

......Dermed så kan også Pentax være et godt alternativ, men jeg vet for lite om Pentax, med unntak av at de har holdt på en god stund. Olympus kan dermed også være et alternativ. Samsung vet jeg rett og slett ingenting om, da mht slr-kameraer.

7591845[/snapback]

Har den samme oppfatningen som deg. Vet for lite om andre merker.

Har seriøst begynt å tenke på Pentax K10D dersom jeg finner optikk som passer meg.

Muligens det kommer en litt brukt D80 sammen med Nikon 12-24, 18-200VR, 24-120VR, Sigma 30/1.4 og Nikon SB800 til salgs på vårparten. Har begynnt å få litt kalde føtter med tanke på byggkvalitet på D80en. Tror faktisk K10D er et bedre og solidere byggverk enn Nikon D80 til nesten samme pris på kamerahus.

At Pentax har "Anti Shake" i huset ser jeg også som positivt mot Canon og Nikon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt med samme spørsmål som deg for 2 mnd siden. Jeg valgte D80, ene og alene for at det var et mye bedre kamera og holde i hånda.

 

Begge kameraet har innstillinger og duppetitter som er mer enn bra nok for de fleste.

 

Gå for den du liker å holde, mitt tips...

 

Ps, er super fornøyd med mitt Nikon valg

Lenke til kommentar

Er det noen her som ville valgt Canon EOS 400D over Nikon D80 ? Virker som alle heller i favør nikon... Som tidligere nevnt er det jo en prisforskjell mellom kameraene, og for mere penger får man vel mer kamera. Men jeg har lest flere tester (hvor ikke d80 har vært med, men heller d50 og d40, som kanskje i større grad kan sammenlignes med 400D) hvor Canon har kommet ut som det desidert beste kameraet. Kan forøvrig referere fra Kameratesten i "digital foto, nr. 17 2006"; Canon 400D kom ut med en score på 9,0 av 10 og ble testvinner. Nikon d50 fikk 8,7 (liten skjerm og dårlig ved høy iso). Pentaxs K100D fikk 7,8 (varierende farger, ufleksibel fokus og dårlige batterier), sony alpha 100 fikk 8,3 (bråkete og i billig plast).

 

EOS 400D fikk også stempelet "Topp Valg" i "Fotografi nr. 8-2006". Det skal da også nevnes at D80 fikk samme stempel, samt høyere poengsum, hhv. 7,4 og 7,8.

 

Dere sier D80 er mye bedre å holde i, vil det si at Canons grep er dårlig? Eller rett og slett det at Nikons er kjempe deilig å holde i? Jeg skal som tidligere nevnt kjøpe meg 400D, mye fordi det er en del billigere... Andre ulemper uten tanke på grepet?

Lenke til kommentar
Er det noen her som ville valgt Canon EOS 400D over Nikon D80 ? Virker som alle heller i favør nikon... Som tidligere nevnt er det jo en prisforskjell mellom kameraene, og for mere penger får man vel mer kamera. Men jeg har lest flere tester (hvor ikke d80 har vært med, men heller d50 og d40, som kanskje i større grad kan sammenlignes med 400D) hvor Canon har kommet ut som det desidert beste kameraet. Kan forøvrig referere fra Kameratesten i "digital foto, nr. 17 2006"; Canon 400D kom ut med en score på 9,0 av 10 og ble testvinner. Nikon d50 fikk 8,7 (liten skjerm og dårlig ved høy iso). Pentaxs K100D fikk 7,8 (varierende farger, ufleksibel fokus og dårlige batterier), sony alpha 100 fikk 8,3 (bråkete og i billig plast).

 

EOS 400D fikk også stempelet "Topp Valg" i "Fotografi nr. 8-2006". Det skal da også nevnes at D80 fikk samme stempel, samt høyere poengsum, hhv. 7,4 og 7,8.

 

Dere sier D80 er mye bedre å holde i, vil det si at Canons grep er dårlig? Eller rett og slett det at Nikons er kjempe deilig å holde i? Jeg skal som tidligere nevnt kjøpe meg 400D, mye fordi det er en del billigere... Andre ulemper uten tanke på grepet?

7593124[/snapback]

 

400D er helt klart et bra kamera til sitt bruk og med det mener jeg litt mer avansert bruk enn å ta bilde av ungene i julen og 17 mai. Har selv testet 400D, A100, 20D og 30D hjemme en periode og du skal bruke lupe for å se forskjell på billedkvalitetet. Det du først og fremst ser forskjell på er bruken hvis du ønsker å gå litt lenger enn å la velgeren stå på AUTO. Her ser du at f.eks 400D og 30D har forskjellig målgruppe. Du bør også ha relativt små hender og ikke ønske å utvide objektivparken noe særlig. 400D blir for lett i sessen for større og tyngre objektiver.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er det noen her som ville valgt Canon EOS 400D over Nikon D80 ? Virker som alle heller i favør nikon... Som tidligere nevnt er det jo en prisforskjell mellom kameraene, og for mere penger får man vel mer kamera. Men jeg har lest flere tester (hvor ikke d80 har vært med, men heller d50 og d40, som kanskje i større grad kan sammenlignes med 400D) hvor Canon har kommet ut som det desidert beste kameraet. Kan forøvrig referere fra Kameratesten i "digital foto, nr. 17 2006"; Canon 400D kom ut med en score på 9,0 av 10 og ble testvinner. Nikon d50 fikk 8,7 (liten skjerm og dårlig ved høy iso). Pentaxs K100D fikk 7,8 (varierende farger, ufleksibel fokus og dårlige batterier), sony alpha 100 fikk 8,3 (bråkete og i billig plast).

 

EOS 400D fikk også stempelet "Topp Valg" i "Fotografi nr. 8-2006". Det skal da også nevnes at D80 fikk samme stempel, samt høyere poengsum, hhv. 7,4 og 7,8.

 

Dere sier D80 er mye bedre å holde i, vil det si at Canons grep er dårlig? Eller rett og slett det at Nikons er kjempe deilig å holde i? Jeg skal som tidligere nevnt kjøpe meg 400D, mye fordi det er en del billigere... Andre ulemper uten tanke på grepet?

7593124[/snapback]

 

 

Grepet er så vidt forskjellig som det går an å få det. Du kan nesten ikke sammenligne 400D med Nikons D40 engang. Hvis du vil ha et objektiv annet enn kit-objektivet kan 400D føles veldig ubalansert, selv om du har så små hender at du klarer å holde det behagelig. Før du handler; dra for all del til en fotobutikk og prøv begge kameraene!

 

Ellers er 400D et flott kamera med alt du vil trenge som både amatør og semi, og klarer du ikke kjenne ubehaget ved grepet, kjøp det! =) Nikons kit-objektiv 18-135mm parkerer canons 18-55, men er som nevnt dyrere.

Endret av runniz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...