Christian_ Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Hei, jeg har akuratt installert Ubuntu Edgy 6.10 på en gammel PC jeg har stående, men har et lite problem. Når jeg skal starte maskinen kommer jeg til der hvor man ser Ubuntulogoen og en loade linje under. Denne linjen tar det nesten 5-10 minutter før den begynner å gå. Og når den begynner å gå går den også veldig tregt. Hva kan grunnen til dette være? Er litt irriterende å måtte vente i nesten 15 minutter før jeg får startet opp PCen. Edit: Har et annet spørsmål også som jeg lurer på så jeg spør om det her. Jeg har installert Java og Opera med automatix2, men jeg får ikke java til å fungere i opera. Jeg har huket av for "Bruk Java" Og angitt en valid filbane. Men jeg får det alikevel ikke til å fungere. Hvordan kan jeg få til det? Takker for alle svar Mvh Christian Endret 26. desember 2006 av chs89 Lenke til kommentar
kommers Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Gammel maskin, sier du? Hva slags hardware er det du har? Du mener den er uforholdsmessig treg? Under Ubuntu-logoen, mens du booter, dukker det opp forklarende tekst på hva som utføres (og kvitteres vanligvis med "OK") mens "loade-linjen" beveger seg. Er det en spesiell oppgave som gjør at oppstarten tar lang tid, eller går alle oppgavene like tregt? Hva slags nettverk har du koblet maskinen til? Ofte er det søking etter en DHCP-server for å automatisk bli tildelt en IP-adresse som kan ta litt tid under oppstart (fordi den får ikke noe svar, og til slutt må gi opp (timeout)). Men dette problemet drøyer neppe mer enn 1 minutt, og ikke 15 min som i ditt tilfelle. Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Det er en gammel Compaq PC med en Intel Pentium 3 prosessor. Er usikker på hastigheten på prosessoren. Den har 128mb ram, men har en vekselsfilspartisjon på ca 500mb i tillegg. Når jeg er i ubuntu går maskinen så tregt at jeg blir frustrert, og det skjer hele tiden at programmer må lukkes fordi den blir overbelastet, men alikevel burde ikke oppstarten ta så lang tid? Den er koblet til et vanlig nettverkskort med kabel. Under oppstarten står det ingen tekst under loadelinjen. Det er bare ubuntulogoen og den linjen der. Jeg vet at det kom tekst og OK når det var fullført på eldre versjoner, dette er Edgy 6.10. Kanskje dette er fjernet på denne versjonen. Det er mulig det er datamaskinen det er noe feil med også. Bare å installere ubuntu med alternate CD-en var noe herk. Til og med da hengte den seg opp. Denne datamaskinen er veldig gammel og var helt umulig å håndtere med XP også. Hvilken Distro er den som kjører lettest på dårlige og trege maskiner? Vil gjerne lære meg å bruke Linux skikkelig uten å rive av med håret fordi den gamle møkkamaskinen ( ) henger seg opp. Takker for alle svar Mvh Christian Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Angående oppstartsproblemet kan du starte et terminalvindu. Husker ikke hvor i menyen det ligger og skriv inn: sudo dmesg Dette skal printe ut oppstartsloggen. Det kan være ting av interesse der. Av lette linux-distroer anbefaler jeg Arclinux. Evt. kan du ta en titt på slackware om du skulle ha lyst til å fikle ekstra mye med ting. Distroene kan være en del vanskeligere å sette opp enn ubuntu, men en lærer masse av det. Det er nok av forum og wikier rundt om hvis det oppstår problemer. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Ubuntu er en generelt tung distro, som kan bruke lang tid på oppstart på gamle maskiner som din P3. Kun 128 ram hjelper ikke særlig det heller. Jeg personlig ville (mest sannsynlig) byttet ut Ubuntu med Slackware, eller en Slackware derivat (jeg foretrekker Slackware). Ellers kan du jo titte gjennom denne listen over distroer for gamle maskiner på distrowatch.org. De fleste lette distroene trenger noe mer arbeid enn f.eks. *buntu, Fedora, SuSE osv. men detta forumet har jo mange hjelpsomme mennesker EDIT: Under oppstarten står det ingen tekst under loadelinjen. Det er bare ubuntulogoen og den linjen der. Jeg vet at det kom tekst og OK når det var fullført på eldre versjoner, dette er Edgy 6.10. Kanskje dette er fjernet på denne versjonen.7583055[/snapback] Du skal kunne få se tekst ved å trykke F2. Mener det står en lite beskjed om dette i et hjørne eller no under oppstart. Endret 27. desember 2006 av olefiver Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Av lette linux-distroer anbefaler jeg Arclinux. Evt. kan du ta en titt på slackware om du skulle ha lyst til å fikle ekstra mye med ting. Distroene kan være en del vanskeligere å sette opp enn ubuntu, men en lærer masse av det. Det er nok av forum og wikier rundt om hvis det oppstår problemer. 7583120[/snapback] Kan du forklare litt nærmere hva det å fikle litt ekstra mye med ting vil si i forhold til det jeg må gjøre i ubuntu? Jeg har liten erfaring med linux og har kun prøvd Ubuntu før. Den eneste kommandoen jeg vet om er "sudo apt-get install program" Mvh Christian Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Det han mener er at Slackware ikke har noen fansy, dandy GUI programmer for konfigurasjon. Det meste av konfigurasjon post-installasjon gjøres ved å redigere .conf filer ol. med en tekst editor. Dette er ikke vanskelig eller avansert i seg selv, men kan selvfølgelig være ganske skremmmende for en som har stolt på GUI-konfig-programmer tidligere. Slackware gjør veldig lite for deg, på den måten er DU i full kommando over maskina di. Jeg foretrekker det sånn, men det er ikke for alle. Dertil, vil jeg si, at du lærer mer linux med Slackware enn med f.eks. Ubuntu (hvor du lærer Ubuntu). Hvis maskina bare står der uansett, kan du jo benytte anledningen til å lære EDIT: Jeg har en rask distro på laptopen min: Zenwalk. Den er basert på Slackware, men har egne konfigureringsprogrammer som gjør den lettere å sette opp og vedlikeholde. Zenwalk har P3 cpu og 128 ram som minimum req. så den kan være vært å skjekke ut... Endret 27. desember 2006 av olefiver Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Hm, jeg er villig til å prøve jeg. Finnes det en god guide for nybegynnere til Slackware? Gjerne en norsk en, men en jeg kan godt lese en engelsk en også som er lett og forstå. Jeg er enig i at det høres skummelt ut. Foregår installasjoner uten GUI i Zenwalk? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Du kan jo f.eks. prøve xubuntu. Er det ingen knapp for å få opp oppstartsmeldinger i ubuntu? Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Du kan jo f.eks. prøve xubuntu. Er det ingen knapp for å få opp oppstartsmeldinger i ubuntu? 7587039[/snapback] Jepp jeg har prøvd Xubuntu først fordi det skulle fungere på eldre maskiner, men installerte Ubuntu etterpå fordi jeg fikk det samme problemet med oppstarten i Xubuntu. Hvor godt maskinen fungerte med Xubuntu fikk jeg ikke testet skikkelig da jeg trodde det var noe galt med installasjonen. Jeg installerer Zenwalk nå og ser om det kjører bra. Om det gjør det så går jeg for det også Er det fler som har erfaringer med Zenwalk? Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Ok, da sitter jeg i Zenwalk ok skriver. Det er jo helt utrolig at denne PCen kan fungere så bra! Og zenwalk er helt genialt til mitt bruk! Men jeg lurer på et par ting. Jeg må bruke Netpkg for å installere programmer. Det henter ut programlister fra såkalte mirrors, går det ann å velge alle sammen samtidig? Jeg får kun velge en. Og jeg vil bruke amsn istedefor Gaim. Men jeg finner ikke amsn i Netpkg. Støtter ikke amsn zenwalk? Det samme gjelder også Opera. Når jeg prøvde ubuntu så brukte jeg automatix for å installere flash, java, mp3 støtte, vlc osv.. Finnes det noe slikt til zenwalk også? Mvh Christian Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Hm, jeg er villig til å prøve jeg. Finnes det en god guide for nybegynnere til Slackware? Gjerne en norsk en, men en jeg kan godt lese en engelsk en også som er lett og forstå.7586475[/snapback] Jeg har alltid syns at The Revised Slackware Book Project er en god intro. Lettfattelig og godt skrevet. Jeg er enig i at det høres skummelt ut. Foregår installasjoner uten GUI i Zenwalk?7586475[/snapback] Jepp. Zenwalks installer er basert på Slackware sin. Fordelen med en ncursers/tekst basert installer er at den (nesten) alltid vil starte, siden installert slipper å laste en haug med moduler for å få GUI'n opp å gå.Installeren er enkel å forstå. Du kan jo f.eks. prøve xubuntu.7587039[/snapback] Så langt jeg vet kjører Xubuntu samme kjerna og bruker "røffly" de samme init-scriptene som de andre *buntuene så det eneste gammel-maskin tilpasset med Xubuntu er at den kjører lette xfce som DE, i steden for Gnome og KDE som er tyngre.Dermed vil ikke Xubuntu boote noe særlig raskere. Men, selvfølgelig, mulig jeg tar feil her... Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Ok, da sitter jeg i Zenwalk ok skriver. Det er jo helt utrolig at denne PCen kan fungere så bra! Og zenwalk er helt genialt til mitt bruk! Men jeg lurer på et par ting. Jeg må bruke Netpkg for å installere programmer. Det henter ut programlister fra såkalte mirrors, går det ann å velge alle sammen samtidig? Jeg får kun velge en. Og jeg vil bruke amsn istedefor Gaim. Men jeg finner ikke amsn i Netpkg. Støtter ikke amsn zenwalk? Det samme gjelder også Opera.Tøft! Grattis med fungerende PC. Du skal ikke trenge å velge flere enn et mirror. De er alle like, ikke som i *buntu. En fordel, og ulempe, med Zenwalk er at de har gjort et valg mot "en oppgave, et program". Så på en fersk Zenwalk boks skal det være et, og kun et, program for hver oppgave du normalt gjør. Men Zenwalk har også et aktivt brukermiljø hvor noen lager paker for programmer som ikke kommer standard med Zenwalk. Opera finner du HER. (jeg har en shared-qt pakke hvis du skulle ønske det, men da må du installere QT i netpkg) amsn ser det desverre verre ut med. Finner ingen pakke ute sånn umiddelbart. Flash finner jeg heller ikke, men jeg pleier heller ikke lete fordi jeg installerer flash manuelt. Er ikke vanskelig. Java tror jeg skal være installert ut_av_boks... ta et søk på jre i NetPKG. mp3-støtte skal også være ut_av_boks. Slik det er i Slackware. Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Flash: http://pub.dracolinux.org/packages/current...386-1_draco.tgz Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Flash finner jeg heller ikke, men jeg pleier heller ikke lete fordi jeg installerer flash manuelt. Er ikke vanskelig. 7588395[/snapback] Kan du enkelt forklare hvordan jeg installerer noe manuelt? Jeg må ha en pakkefil (tar.gz eller noe?)? Java var heller ikke installert. Det fungerer iallefall ikke ikke i firefox . Firefox har en sånn automatisk plugin downloader, men hver gang jeg prøver får jeg failed. Er det som i ubuntu? "sudo netpkg install banen til pakkefil"? Og hvordan legger jeg til programmer på skrivebordet? I Ubuntu trengte jeg bare å gå i menyen og høyeklikke på programmet. Der kunne jeg velge legg til på skrivebord eller noe. Mvh Christian Endret 27. desember 2006 av chs89 Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 olear minte meg med posten sin på et viktig poeng. Zenwalk er compatibel med Slackware pakker. Jeg ønska full JFS støtte på Zenwalk-laptopen min så jeg bare installerte Slackware sin pakke. Funka uten problemer. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Kan du enkelt forklare hvordan jeg installerer noe manuelt?7588500[/snapback] Last ned pakken (f.eks. flash pakka til olear), start filbehandleren, høyreklikk på fila. Valg for installlering er nest nederst. Java var heller ikke installert. Det fungerer iallefall ikke ikke i firefox . 7588500[/snapback] <dumt spørsmål> har du aktivisert java i Firefox? <dumt spørsmål>Forsøkte du det jeg foreslo over? NetPKG, søk jre. JRE står da for Java Runtime Enviroment, og er det du trenger for å kjøre Java programmer. Og hvordan legger jeg til programmer på skrivebordet? I Ubuntu trengte jeg bare å gå i menyen og høyeklikke på programmet. Der kunne jeg velge legg til på skrivebord eller noe.7588500[/snapback] Zenwalk bruker et annet grafisk brukergrensesnitt enn Ubuntu, henholdsvis xfce mot Gnome. Xfce liker vanligvis ikke ikoner på skrivebordet. Det er mulig, men det er mye enklere å legge til launchere på en av panel linjene. Høyreklikk på panelet, så skal du få opp en meny med Add New Item som valg. Deretter velger du Program Laucher/Programstarter. Endret 27. desember 2006 av olefiver Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Tusen hjertelig takk for alle svar! Når har jeg fått til nesten alt! Nesten så jeg har lyst til å installere zenwalk på alle datamaskinene i huset her EDIT: Hvordan vet jeg om en pakker er compitabel med zenwalk eller slackware? Endret 27. desember 2006 av chs89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå