Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan jeg bruke dette som frostvæske?

buskmann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror muligens jeg ville vært forsiktig med å bruke VVS-produkter i en bil, men ja, det fungerer sikkert, men man vet aldri hva den inneholder eller ikke inneholder som et eller annet komponent i bilen tar skade av.

En ting jeg ser, er at denne væsken har vel noe lavere kokepunkt enn vanlig frostvæske? Dette kan vel skape problemer i.o.m at kjølevæsken i en bil har gjerne veldig høy temperatur.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du ser etter Bra frostvæske, snakk med noen som jobber i skjergårdstjenesten el. de bruker en spesialvæske som vist nok er Mye bedre. eneste ulempen er at den er rød i fargen, nesten som rødsprit:p og dersom man blander den med vanlig frostvæske, klumper den seg:s

Men hvorfor ikke Fina elr blåtind sin? det funker alltid.

Lenke til kommentar

G12 er rød og reagerer med blå frostvæske. G12+ fungerer utmerket sammen med blå frostvæske, blir dog brunt.

Kjøp heller skikkelig frostvæske enn å helle på VVS produkter. Frostvæska har tiulsetninger slik at den smører og hindrer korrosjon i biler. Dessuten er det ikke dyrt for vanlig blå frostvæske, mye dyrere ofr G12+.

Lenke til kommentar

Vann gir en slags sikkerhetsfunksjon ved at det koker om det blir for varmt. En ting er at du ser når motoren koker over, en annen er at vann som koker, kjøler veldig mye. Faseomvandling fra flytende til gassform krever mye energi, så når motoren koker får man nesten en slags nødkjøling. Med olje som kjølemedium ville man trolig ta livet av motoren før den ble så varm at olja kokte om noe var galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...