viper_venom Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvilke krav har jeg hvis jeg kjøper meg en mobil(med binding) som det er produksjonsfeil på, slik at den må på reparasjon? Kan jeg heve kjøpet og få tilbake pengene, men evnt. velge annen mobil til samme pris? (Hvis jeg kjøper f.eks en w710i til 799kr + bindingskostnader, kan jeg da levere den og velge en annen mobil til 799kr uten ekstra kostander. Hvis dere skjønner hva dere mener) Kan jeg kreve å få en ny men samme mobil som den jeg leverte? Kan forhandleren gi meg en dårligere mobil mens min er på reparasjon? Ble noen innviklede spørsmål dette her, men håper dere kan gi meg noen svar Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvis det oppstår er feil med produktet ditt har forhandler krav på å få utbedre produktet. 3. gang du får samme feil har du krav på å få heve kjøpet eller velge ny mobil så lenge det er under reklamasjonstiden. Hvis det er forskjellige feil kan de reparere den gang på gang... Hvis telefonen din må inn på service har du krav på lånetelefon etter 7 dager har gått. Forhandler kan avvise forespørselen hvis det blir en for stor kostnad. (det gjelder veldig sjeldent med telefoner, men det hender at alt er utlånt og man ikke har andre rimelige telefoner tilgjengelig.) Du har på ingen måte krav på en lik telefon som du har, du har krav på å få dekket det elementære behovet som er å ringe og sende/motta sms. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvis det oppstår er feil med produktet ditt har forhandler krav på å få utbedre produktet. 3. gang du får samme feil har du krav på å få heve kjøpet eller velge ny mobil så lenge det er under reklamasjonstiden.Hvis det er forskjellige feil kan de reparere den gang på gang... Hvis telefonen din må inn på service har du krav på lånetelefon etter 7 dager har gått. Forhandler kan avvise forespørselen hvis det blir en for stor kostnad. (det gjelder veldig sjeldent med telefoner, men det hender at alt er utlånt og man ikke har andre rimelige telefoner tilgjengelig.) Du har på ingen måte krav på en lik telefon som du har, du har krav på å få dekket det elementære behovet som er å ringe og sende/motta sms. 7581937[/snapback] det gar en grense for hvor mye en forhandler kan utbedre. har et produkt 15 forskjellige feil innenfor en kort eller middels periode vil jeg kalle det "avhjelp har ikke funnet sted innen rimelig tid". Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Hvis en mobil må inn på reperasjon 4 ganger i løpet av 2 år pga. feil og hver retting tar to uker så går jo det glatt under loven. Også med 5-6 feil... Har mobilen, som din, utrolig mange feil gang på gang på kort tid og å rette feilen tar utrolig lang tid hver gang er det noe annet, men loven sier ikke noe om at telefonen ikke kan være inne på service flere enn 2 ganger i løpet av reklamasjonstiden. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Hvis en mobil må inn på reperasjon 4 ganger i løpet av 2 år pga. feil og hver retting tar to uker så går jo det glatt under loven. Også med 5-6 feil... Har mobilen, som din, utrolig mange feil gang på gang på kort tid og å rette feilen tar utrolig lang tid hver gang er det noe annet, men loven sier ikke noe om at telefonen ikke kan være inne på service flere enn 2 ganger i løpet av reklamasjonstiden. 7582210[/snapback] tja Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. vil jo si at 5-6 ganger service per ar feks er vesentlig ulempe. Snitt to uker hver gang gir en 30% servicetid ca. Syns ikke det er rimelig. Men sett over 2 eller 5 ar sa blir det anerledes, men uansett skal det som regel litt til for a fa vesentlig mange forskjellige feil. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Det skal det Christian og hvis det skjer finner man nok en fin løsning på det, men bare refererer til loven og den sier ikke noe om at den ikke kan være på service 5-6 ganger. Vesentlig ulempe er for noen 1 dag uten mobilen og for andre synes det er litt deilig å slippe den noen uker... Servicetiden ligger stort sett mellom 2 og 3 uker hos de fleste og opptil 1 måned regnes som "innen rimelig tid". EDIT: Christian og kanskje flere misforstod meg kanskje... 30-40% servicetid er jo helt uakseptabelt! Se at den er 3 uker inne i gjennomsnitt og den er på service 5 ganger i løpet av 2 år. Det utgjør ca. 15% servicetid... Endret 26. desember 2006 av datating Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvor lenge siden er det siden du kjøpte den? Hvis det er under 7 dager, og det er en SE TLF, så har dem 7dagers DOA tid.. Dvs. at butikken vil få en ny telefon tilbake i fra verkstedet, isteden for en reparert en.. Noe som igjen, vil si at butikken høyst sansynlig kan levere ut en ny en til deg, med en gang. (Er det over 7 dager siden, så må den nok fint sendes inn på service, for å repareres.. ) .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvilke krav har jeg hvis jeg kjøper meg en mobil(med binding) som det er produksjonsfeil på, slik at den må på reparasjon? Du har de samme rettigheter uahvengig av om telefon er kjøpt med eller uten abonement. Kan jeg heve kjøpet og få tilbake pengene, men evnt. velge annen mobil til samme pris? (Hvis jeg kjøper f.eks en w710i til 799kr + bindingskostnader, kan jeg da levere den og velge en annen mobil til 799kr uten ekstra kostander. Hvis dere skjønner hva dere mener) Dersom telefonen er innenfor DOA tid (se egen sticky tråd på forhandler delen av forumet) vil mest sansynlig forhandler gi deg ny telefon på flekken. Men dette er service du FÅR, ikke har krav på. Det er da viktig at du leverer telefonen inn komplett i eske med ALT tilbehør. Forhandler må ha original eske for å få ny salgspakning av produsenten. Om forhandler velger å gi deg muligheten til å velge en annen telefon eller om de gir deg den samme som du hadde er helt og holdent opp til forhandler. Dog, tar de ofte hensyn til kundens ønsker. Forhandler har ingenting å tape på dette - så med mindre du klarer å komme fullstendig "på kant" med forhandler bør dette gå bra. Kan jeg kreve å få en ny men samme mobil som den jeg leverte? Du kan i utgangspunktet ikke kreve dette, se forrige svar. Kan forhandleren gi meg en dårligere mobil mens min er på reparasjon? Dette er ett av de temaene som er mest omstridt, forhandlerstanden mener at låneproduktet skal dekke "basic needs" - mens forbrukerene aller helst vil ha noe som er identisk om ikke bedre enn det produktet de leverer inn. Som regel vil du måtte nøye deg med en enkelt telefon som kan ringes med og sende sms. Dersom ditt bruksområde for telefonen er noe annet enn dette har du juridisk sett krav på å få ett produkt / en løsning som kan dekke de behovene du har som følge av å være uten DIN telefon. Dog, får man sjelden forståelse for at man "må" ha mp3 spiller osv. Men, som sagt mange ganger før, mye løser seg ved å være hyggelig - og forsøke å være kompis med kundebehandler. Ble noen innviklede spørsmål dette her, men håper dere kan gi meg noen svar Ett par tips - vi har en egen forumdel for slike spørsmål - /Forhandlere og verksted/ - post der. Ellers er det drøssevis av lignende tråder i denne forumdelen. Mange av spørsmålene dine er besvart før. Men for all del, vi er mange snakkesalige her på forumet som gjerne gjentar oss selv! Fortsatt God Jul!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå