Stigma Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Hei hei, Jeg har en harddisk som nylig har stopet å fungere. Det virker å være "the click of death" pga. de karakteristiske klikkelydene, så det er neppe noe å gjøre med det. Det var heldigvis ikke noe kritisk på disken uansett. Det jeg lurer på er hvor lang reklamasjonstiden for en harddisk er. Jeg mener å huske at for datautstyr er det enten 2 år, eller 5 år hvis varen "er ment for å være betydelig lengre enn 2 år". Nå er jo nettop det kanskje et tema til diskusjon hvor lenge en harddisk er ment for å vare, men det kan vel neppe være den første gangen det er blitt tatt opp på forumet, så jeg håper noen har et svar. Disken min er akkurat rett over 4 år, så jeg lurer på om jeg har noen rettigheter her fram til det femte året er omme, eller om det bare er 2 år du har reklamasjonsrett på disker. EDIT: Jeg fannt her en artikkel som omdiskuterer akkurat dette emnet. Her står det indirekte at harddisker har 5 års reklamasjontid. Er det noen som har motstridende eller støttende kilder å komme med? http://www.digi.no/php/art.php?id=292796 -Stigma Endret 26. desember 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Du har nok rett i at det er 5 års reklamasjon på diskene. Men selvsagt så kan produsent være vrien, jeg kjøpte meg nettop pga dette disker som har en Garanti fra produsent på 5 år for at det skal være lettere å bytte disse om det skulle oppstå noe, noe som skjedde med segate VII disken. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Takk for innlegget. Jeg tviler egentlig ikke på det er 5 år selv, men jeg har en del erfaring med at butikker har en tendens til å sette seg på bakbena når det gjelder alle saker som ikke er 100% udiskuterbar. Derfor håpet jeg gjerne på at det var noen her på forumet som hadde mer håndfaste "bevis" på dette så jeg kunne referere til saken når jeg melder reklamasjon til butikken. F.eks. har sikkert forbrukerombudet gitt sin mening om dette på et eller annet tidspunkt, men jeg har altså ikke klart å finne noe på nettet så langt. Har noen andre mer brukbar informasjon å komme med? -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 UPDATE: Her er noe som jeg tror fjerner all tvil i mitt spesifikke tilfelle: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=109593 Som du er er garantien fra produsenten 3 år. Dvs. at det produktet ubestridelig er "ment for å vare i betydelig mer enn 2 år", derav 5 års reklamasjonstid. Men det hadde fremdeles vært fint å vite mer generellt hva harddisker med f.eks. 2 års garanti får som reklamasjonstid, so speak up if you know -Stigma Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 En ting... det er 2 eller 5 års reklamasjonsrett. Det avhenger om produktet er ment for å vare vesentlig lenger enn 2 år. (altså hvertfall 4 år) Harddisker har vel generelt 5 års reklamasjon hvis jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 ..Jeg mener å huske at for datautstyr er det enten 2 år, eller 5 år hvis varen "er ment for å være betydelig lengre enn 3 år". Nå er jo nettop det kanskje et tema til diskusjon hvor lenge en harddisk er ment for å vare, men det kan vel neppe være den første gangen det er blitt tatt opp på forumet, så jeg håper noen har et svar. .. 7581815[/snapback] Det er 5 års reklamsjon, hvis varen er ment å være vesentlig nengre en TO år.. ..EDIT: Jeg fannt her en artikkel som omdiskuterer akkurat dette emnet. Her står det indirekte at harddisker har 5 års garanti. .. 7581815[/snapback] Garanti er noe produsenten selv gir, så du tenker sikkert på 5 års reklamsjons tid, å ikke 5 års garanti her.. Det er vel ikke så mye tvil om at en HD er ment å vare vesentlig lengre en to år, så her er det nok klart 5 års reklamsjon.. Så det er bake å reklamere/klage på den. .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Slip of the tounge hehe, jeg mente selvfølgleig reklamasjonstid, ikke garanti. Jeg vet forskjellen på de to. Jeg skal rette feilen nå. EDIT: Huff, jeg hadde klart å skrive 3 i stedet for 2 også. *riste på hodet*. Fint at du rettet på meg dog -Stigma Endret 26. desember 2006 av Stigma Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvor er Christian? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Harddisker har nok 5 års reklamasjon. Det er vel ikke verre enn å skrive en reklamasjon, og se hva som skjer..? (Et problem du kan støte på, er at butikken nekter for at det gjelder 5 år, og at leverandør gjør det samme, og at det ikke hjelper å true med forbrukerrådet, etc etc. Da må du som siste utvei eventuelt ta saken gjennom rettsvesenet..) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Hvor er Christian? 7582271[/snapback] moi? hva skal jeg skrive her da Lenke til kommentar
TEE Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Trodde vel egentlig at dette var et ikke-tema. Det burde ikke være noen tvil om at norske kunder har 5 års reklamasjonsrett på harddisker. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Trodde vel egentlig at dette var et ikke-tema. Det burde ikke være noen tvil om at norske kunder har 5 års reklamasjonsrett på harddisker. 7585701[/snapback] men det har aldri hindret en butikk i a ta en spansk en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå