daniel1234 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Skal kjøpe videokamera til privatbruk. Har kjøpt en 40" lcd hd klar tv, hvordan blir bildet på en så stor tv med et vanlig dv kamera. blir det kornete! Lurte på å kjøpe et hdv kamera. Hvilktet HDV kamera bør jeg evetuelt velge? daniel Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 I bildekvalitet er det, så vidt jeg forstår, fortsatt et vanlig DV kamera som regjerer og det er Panasonic GS500 (i prisklassen under 15.000 ihvertfall). Det vinner over Sonys dyrere HDV kamera på bildekvalitet av noen enkle grunner... det er lagt mer penger i optikk og signalbehandling, samt at det har 3CCD sensorteknologi som Sony'ene ikke har. HDV er fortsatt et ungt format, og det jeg har sett imponerer ikke mtp flyt i bildene. Er mer hakking og komprimeringsfeil i bevegelser enn jeg noen gang har sett med vanlig DV/SD/Pal video. Men om det du filmer stort sett står i ro, vil du få skarpere bilder med HDV... det du taper på er fargegjengivelse, "soliditet" i bildet og optiske egenskaper. Lenke til kommentar
daniel1234 Skrevet 1. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2007 Hvordan blir billdet på 40 lcd? blir det kornete? Lenke til kommentar
P|zZa Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hei! Bruker mitt kamera (GS280) på 90" lerret. Når jeg filmer i skumring/lite belysning (gjerne innendørs), så blir bildet litt kornete og litt dårlig å se på. Men når der er nok belysning tilgjengelig, så blir bildet helt ok. Har ikke fått testet det på vanlig crt tv eller mindre lcd skjermer, så kan ikke utale meg noe om dette. Men vil regne med at det ser mye bedre ut jo mindre tv'n er(?) Kan jo også nevne at bildet du ser på pc skjermen (mitt tilfelle: 17" lcd, 5ms) er helt på trynet i forhold til prosjektoren. Håper dette hjelper deg i riktig retning Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Hvordan blir billdet på 40 lcd? blir det kornete? 7617114[/snapback] I vanlig belysning skal ikke bildet bli mer kornete enn en av dine DVD filmer ettersom det er nøyaktig samme oppløsning på tv/DVD og et vanlig videokamera. Det man kan merke forskjell på, er skarphet, fargegjengivelse og lignende, noe som ikke har noe med hvilket format man bruker (hdv eller ikke). I de tilfellene er det viktigere med god optikk og en god sensor (f.eks 3CCD sensor som sitter i GS500). Dette er bedre på GS500 enn på hdv kamera i samme prisklasse eller over skal vi tro tester, samt at mer av det man betaler går til optikk og sensor når man ikke må betale for helt ny teknologi som hdv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå