Gå til innhold

Knapp til molex-kabel!

Anbefalte innlegg

Hei,

Har laget et lite "system" hjemme. Fungerer slik at når jeg kobler fra en molex kabel (slik vanlig strømkabel fra PSU), skrur lys samt. kabinettvifter seg av og pcen blir stille og mørk - noe jeg liker å sove med. Så, jeg synes det er litt stress å guffe av sidedøren for å nappe ut denne kabelen, så jeg lurer på om det finnes en knapp eller lignende som kan kutte strøm fra en vanlig molex? Evt hvordan kan jeg lage noe lignende?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror at du kunne ha koblet en vanlig lampeledning i mellom der, siden på en lampeledning er det jo bryter og hvis du kobler den opp så skal det jo gå.

men i og med at du skal slå av all strømmen på molex kontakten vet jeg ikke hvordan du skal gjøre det. siden det er 4 ledninger

Lenke til kommentar

De 4 ledningene i en molex er 2 sorte i "midten" som er jord, og en gul (12V) og en rød (5V) på "kantene". Spørsmålet er da om utstyret som skal slås av og på bruker 12V eller 5V (eller begge). Ei enkel løsning kan være en bryter på den "jordkabelen" som blir brukt på utstyret, med "åpning" av "jordkabelen" blir det ikke kortslutning om en får kontakt mellom ledningen og kabinettet (klemt i dør..). Kutt en ledning i "kabelen" som går inn til molex'en fra PSU og sett inn en bryter der alle kablene fra PSU blir som de alltid har vært og moddinga (bryteren) kommer på kabelen fra "tilleggsutstyret".

"Lampettledningen" er "tynn" (rundt 1 kvadrat mm), funker dårlig om det er et "smelteverk" på 12V som skal ha strømmen igjennom kabelen, om den holder til 60W med 230V blir det ca. 0,25A og i 12V blir effekten da: 12Vx0,25A = 3W...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...