Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Oppdatert: Maskinen starter, men restarter raskt

Anbefalte innlegg

Sitter her med et kjempeproblem på en stasjonær PC til mine foreldre som hadde litt problemer.

I utgangspunktet var problemet at maskinen låste seg når den lastet inn Windows.

Specs:

Asus P4P800-E Deluxe

P4 2,8GHz Northwood prosessor (800MHz bus)

512MiB TwinMos DDR-minne (ikke noe spesielle brikker, PC3200, 2 stykk 256MiB)

Seagate 80GB PATA harddisk

NorthQ 400W PSU (usikker på modellnavn)

NEC ND1300 DVD brenner

GeForce FX5200 skjermkort (har også nå prøvd med et GF4 Ti)

Diverse ekstrakort, deriblant et 56k modem ( :dribble: )

Kjører Win XP SP2

Så til selve problemet:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Maskinen starter helt normalt frem til der Windows begynner å laste (logo og den blå "baren" som ruller over skjermen). Her ruller baren først over skjermen en gang, også en halv runde til før den stopper. Her blir så maskinen hengende helt til man trykker reset eller slår av maskinen på den harde måten.

Etter et par forsøk så låser ofte maskinen seg i første oppstartsbildet (hodet med AI-reklamen til Asus). Også her blir den hengende til man gjør noe fysiskt med den. Har ikke prøvd å resette mange ganger her for å se om det ordner seg igjen.

Har prøvd å la maskinen starte i sikkerhetsmodus, dette ser ut til å fungere. Alle drivere som skal blir lastet inn og skjermen for innlogging kommer opp. Logger inn, velger at jeg ikke ønsker å kjøre systemgjenoppretting, også restartet maskinen seg.. :ermm:

Har mistenkt rambrikkene, men har ikke mulighet for å bytte dem ut med andre. Å ta ut en av gangen løste ikke problemet. Bytte av ram-slot hadde heller ikke noe for seg.

Prøvde å kjører memtest86 (?), når brikkene sto sammen inne og kjørte dual channel så kom det opp en rekke feil. Feilene var ikke mulig å finne igjen om jeg kjørte en brikke av gangen.

Har også prøvd å formatere harddisken og legge inn XP på nytt. En stund virket det som om problemet hadde løst seg (før formatering var det ikke slik at det bestandig låste seg, noen gang startet den etter et par forsøk), men etter en stund dukket problemet opp igjen og ble minst like ille, og ettersom den mange ganger låser seg før maskinen i det hele tatt har begynt å laste XP så har jeg ikke så veldig stor tro på at det er her problemet ligger.

Uansett, hadde vært kjempefint å fått noen tips om ting å prøve, eller forslag til hva som kan være sykt.

Oppdatert:

Nå har maskinen begynt å starte igjen. Det ble i orden etter jeg flyttet jumperen på harddisken fra Master til Cable Select. Byttet også IDE-kabelen, ikke at jeg tror det hadde noe å si da.. :roll:

Uansett, nå har det dukket opp ett nytt problem. Når maskinen starter ser alt ut til å være bare velstand. Den kan fint stå på ganske lenge av gangen, men om man setter seg ned for å bruke den (starte Firefox, laste ned diverse drivere, innstallere programmer) så går det kort tid før skjermen blir mørk og maskinen starter på nytt.

Har til nå ikke greid å finne ut hva grunnen til at maskinen starter på nytt er, og hva som skal til for at den gjør det. Litt hjelp hadde vært kjekt.. :love:

Mvh.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan hende du har fått deg et saftig virus  :thumbdown:

7612491[/snapback]

Godt mulig, selvom jeg er litt usikker på hvor det skulle kommet fra. Maskinen har knapt vært på nett i det hele tatt etter formatering. Blir muligens å prøve å formatere den igjen, så da burde jo det utelukke problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...