Pawerilo Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Heisann. For at par dager siden så begynte jeg å oppleve en slags 'treighet', spesielt ille er det når jeg bruker maskinen til spill. Og det er ikke snakk om en nedgang i framerate, men det virker heller som at spillet går i slow-motion enkelte ganger. Det er heller ikke snakk om spesielt grafisk tunge spill, men spill som World of Warcraft og Trackmania: United. I går kveld tok mitt skjermkort kveld, og da tenkte jeg jo selvfølgelig at det var skjermkortet som hadde hatt skyld i denne treigheten, men den gang ei. Etter å ha byttet skjermkort, har jeg også nå det samme problemet. Har også forsøkt å formatere etter problemet først oppstod, uten hell. Problemet er der fortsatt. Det virker som problemet oppstår først når den defekte komponenten, eller hva det nå måtte være, går varm. For maskinen kan fungere helt greit i en times tid, før jeg igjen får problemet. Når problemet oppstår, så kan jeg som regel også høre en unormal lyd fra maskinen også, en slags 'summe' lyd. Ikke av den typen som oppstår ved rotasjon (vifter, harddisker o.l). Det høres mer ut som den lyden man kan høre fra en stresset prosessor. Verken CPU, Bios eller skjermkort kjører unormale temperaturer (Bios 36 grader, CPU 42 og skjermkortet ~50.) Jeg prøvde så å kjøre en memtest, for å se om den fant problemer ved en, eller flere av rambrikkene. Og den første beskjeden jeg da fikk opp var at den fant en feil med pair XXXXXXXX, som kunne skape problemer ved at minnet ikke kunne skrives til. Men jeg har i ettertid kjørt ytterlige tre memtest'er, uten å få denne meldingen. . Håper det er noen her på forumet som kanskje har opplevd å hatt disse samme problemene, eller som på annen måte har tilegnet seg informasjon som kan være til hjelp for meg, for nå føler jeg at jeg selv ikke kommer noen vei. Og om jeg må bytte ut flere komponenter, så kan det jo være greit å utvide min allerede eksisterende ordre fra komplett med mer enn bare skjermkort og strømforsyning . Håper på raske og informative svar. På forhånd takk. - Jørgen. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Vel, en ting er iallefall sikkert. Prosessoren kan ikke lage lyd. Selv ikke når den er stresset som du sier, for det finnes ingen løse deler som kan vibrere. Det jeg tror du hører er spolene som er montert på hovedkortet. Jeg kan tenke meg at hovedkortet ditt er i ferd med å ta kvelden. Går klokka på maskinen din unormalt treigt? Er kondensatorene dårlige? Du sier at skjermkortet ditt tok kvelden. Er det veldig varmt inni maskinen? I verste fall, så kan du ha en feil på hovedkortet som i sin tur fører til skader på skjermkortet. Har du satt sammen maskinen selv? For det er noen typiske feil som går igjen. Jeg lister opp: - Skrur skruene som holder hovedkortet for hardt. - Gjør ikke tiltak for å hindre statisk elektrisitet. - Setter på prosessor ETTER at man har montert hovedkortet i kabinettet. Gjelder til en viss grad rambrikkene også, men det skal hk normalt tåle. Lenke til kommentar
Pawerilo Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Takker for svaret. Angående temperaturen, så er ikke den unormalt høy, nei. Det at skjermkortet røyk var egentlig noe jeg hadde vært forberedt på en stund, ettersom jeg har hatt en del problemer med kjølinga til skjermkortet (Har tidligere hatt problemer med artifacts som kommer og går, men denne gangen forble artifactene der, også etter kortet fikk kjølt seg ned.). Så du tror det kan være hovedkortet ja. Høres forsåvidt ut som et fornuftig svar. Det eneste jeg ikke har hatt mulighet til å feilsjekke selv er hovedkort og CPU, og det virker egentlig ikke som en CPU skade (selvom jeg selvfølgelig kan ta feil her) på måten feilen arter seg. Har bygd maskinen selv, ja, men det er såpass lenge siden (~1.5 år) at jeg tviler på at dette er etterskader av eventuelle feil som har oppstått under montering. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jeg ville trodd det var strømforsyningen. Har opplevd noe lignende selv. Og da var det strømforsyningen som var kilden. Håper du får løst problemet :-) Lenke til kommentar
Pawerilo Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Satser på det Får heller etterbestille et hovedkort om ikke ny strømforsyning har noe effekt. Takk for hjelpen fra dere begge, jeg slenger inn en post i denne threaden så snart jeg får løst problemet. Maskinen er fult brukbar som den er, men 'slow-motion' effekten som kommer i blandt er til enorm irritasjon i enkelte tilfeller. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Høres ut som om du har for lite minne. Typisk med lite minne er at spillet går glatt i 1 times tid, deretter tar harddisken over jobben minne gjøre som er mye treigere. Endret 26. desember 2006 av s1gnal Lenke til kommentar
Pawerilo Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Høres ut som om du har for lite minne. WoW krever endel minne + bakgrunnsapps 7583225[/snapback] Har 2GB minne, og har aldri hatt noen problemer med det tidligere. Bakgrunnsprogrammer er tilnærmet ikke-eksisterende, da jeg etter formateringen ikke har installert noe annet enn drivere og WoW. Men takk for forslaget [Edit] Et svar kan jo være at en av rambrikkene er skadet på en eller annen måte, men har forsøkt å kjøre dem hver for seg å kjørt diverse stress-tester, og har ikke oppnått noen unormale resultater. Endret 26. desember 2006 av Blizzard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå