Gå til innhold

H.P Lovecraft - Hva synes dere om bøkene?


Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

"Ketulhus lokkerop", kanskje? Komdakomdakomda tentakkelfaen!

:ermm:

Anyhoo, jeg tenkte jeg skulle lese disse bøkene, men hvilken burde jeg begynne med?

 

EDIT: Nå har jeg lånt "makabre historier bind 5", med fire noveller av Lovecraft. "Call of Cthulhu" er oversatt til "Cthulhu kaller", noe som må sies å være godkjent.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I det siste har jeg mer eller mindre - ganske ubevisst - vært mye i "kontakt" med Lovecraft, men likevel ikke gjennom hans litterære verker. Jeg har sett Re-Animator, Masters of Horror-episoden "Dreams in the Witch-House" og for tiden spiller jeg Xbox-spillet Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Jeg har kun sett litt, lest enda mindre og likevel opplevd noen svært så fascinerende og stemningsfulle øyeblikk. Lovecrafts forfatterskap skal jeg utvilsomt stifte nærmere bekjentskap med i nær fremtid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
I det siste har jeg mer eller mindre - ganske ubevisst - vært mye i "kontakt" med Lovecraft, men likevel ikke gjennom hans litterære verker. Jeg har sett Re-Animator, Masters of Horror-episoden "Dreams in the Witch-House" og for tiden spiller jeg Xbox-spillet Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Jeg har kun sett litt, lest enda mindre og likevel opplevd noen svært så fascinerende og stemningsfulle øyeblikk. Lovecrafts forfatterskap skal jeg utvilsomt stifte nærmere bekjentskap med i nær fremtid.

8656498[/snapback]

De fleste Lovecraftfilmer er så stikk i strid med Lovecrafts intensjoner at man kan føle jordskjelvet at Lovecrafts lik som spinner rundt i graven som en løpsk oljeborr.

 

Call of Chtulhu spillet er rimelig trofast, litt skummelt, men også ganske parodisk til tider. Et av de bedre forsøkene på å lage noe "Lovecraftiansk".

 

Re-Animator filmene er basert på en av Lovecrafts egne parodier, så de er vel unnskyldt.

 

Det er en amatørlaget stumfilm med navn Call of Cthulhu som etter min mening er det mest trofaste verket. Veldig bra laget, men ikke akkurat skummel.

 

Utenom det så er The Ressurected rimelig bra, basert på The Case of Charles Dexter Ward.

 

Og Alienfilmene var opprinnelig tenkt ut som en sci-fi hyllest til Lovecraft, men de fikk ikke penger til å spille den inn så Giger fikk tillatelse til å ta konseptet videre til Ridley Scott. Men filmene har ennå en del Lovecraftianske elementer.

 

Leste The Case Of Charles Dexter Ward og syntes det var noe slit og kjedelig komme seg igjennom...

8731300[/snapback]

Det er mange av Lovecrafts historier som er kjedelige og slitsomme å komme seg igjennom. Men noen av de greier likevel å skape en frykt som er makeløs i litteraturen, og som kan plutselig komme tilbake og holde deg våken i sengen mange år etter man først leste dem. Noen helt geniale grøsserkonsepter.

 

The Case Of Charles Dexter Ward har aldri vært min favoritt, men den har et par interresante elementer. Men prøv heller noen av de historiene av middels lengde, for de er litt lettere og litt mer underholdene som oftest.

Lenke til kommentar
Det er mange av Lovecrafts historier som er kjedelige og slitsomme å komme seg igjennom. Men noen av de greier likevel å skape en frykt som er makeløs i litteraturen, og som kan plutselig komme tilbake og holde deg våken i sengen mange år etter man først leste dem. Noen helt geniale grøsserkonsepter.

8798014[/snapback]

 

Er svært enig i det utheva. Eg trur mykje av det kjem av måten Lovecraft skriv på. Han har gode beskrivingar i historiane sine, men det som ein kan sjå som trusselen i historia vert som regel ikkje beskrivd i noko særleg grad, og Lovecraft spelar difor på frykt for det ukjende. Eg hugsar når eg fyrst las The Haunter of the Dark - sjølve grunnkonseptet er ikkje særleg skummelt, men av ein eller anna grunn (den grunnen eg nevnte tidlegare oppe) så blir historia skummel. Eg har og veldig sansen for måten han ofte (alltid? Har ikkje lese alt av Lovecraft) brukar fyrstepersonsperspektiv, ofte i dagbokform/ei form der hovudpersonen fortel om noko som har hendt tidlegare, trur og det er med på å seta ein ekstra spiss på historiane hans.

Eg ser iallefall på Lovecraft som kanskje den fremste skrekkforfattaren eg har lese noko av, når det kjem til å skape guffen stemning. Stephen King, Edgar Allan Poe og Dean Koontz er andre forfatterar innan skrekk/spenning/t.d. sci-fi (Koontz), men ingen greier å skape ei slik stemning som Lovecraft. Ein unik forfattar, spør du meg.

Lenke til kommentar
Er svært enig i det utheva. Eg trur mykje av det kjem av måten Lovecraft skriv på. Han har gode beskrivingar i historiane sine, men det som ein kan sjå som trusselen i historia vert som regel ikkje beskrivd i noko særleg grad, og Lovecraft spelar difor på frykt for det ukjende. Eg hugsar når eg fyrst las The Haunter of the Dark - sjølve grunnkonseptet er ikkje særleg skummelt, men av ein eller anna grunn (den grunnen eg nevnte tidlegare oppe) så blir historia skummel. Eg har og veldig sansen for måten han ofte (alltid? Har ikkje lese alt av Lovecraft) brukar fyrstepersonsperspektiv, ofte i dagbokform/ei form der hovudpersonen fortel om noko som har hendt tidlegare, trur og det er med på å seta ein ekstra spiss på historiane hans.

Eg ser iallefall på Lovecraft som kanskje den fremste skrekkforfattaren eg har lese noko av, når det kjem til å skape guffen stemning. Stephen King, Edgar Allan Poe og Dean Koontz er andre forfatterar innan skrekk/spenning/t.d. sci-fi (Koontz), men ingen greier å skape ei slik stemning som Lovecraft. Ein unik forfattar, spør du meg.

8798230[/snapback]

Herlig skrevet. Jeg er 100% enig i det du skriver her. Og ja, jeg tror han alltid skriver i førsteperson, ihvertfall alle bøkene jeg har lest(om jeg husker rett), og det begynner å bli endel.

Lenke til kommentar
I det siste har jeg mer eller mindre - ganske ubevisst - vært mye i "kontakt" med Lovecraft, men likevel ikke gjennom hans litterære verker. Jeg har sett Re-Animator, Masters of Horror-episoden "Dreams in the Witch-House" og for tiden spiller jeg Xbox-spillet Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Jeg har kun sett litt, lest enda mindre og likevel opplevd noen svært så fascinerende og stemningsfulle øyeblikk. Lovecrafts forfatterskap skal jeg utvilsomt stifte nærmere bekjentskap med i nær fremtid.

8656498[/snapback]

De fleste Lovecraftfilmer er så stikk i strid med Lovecrafts intensjoner at man kan føle jordskjelvet at Lovecrafts lik som spinner rundt i graven som en løpsk oljeborr.

 

Call of Chtulhu spillet er rimelig trofast, litt skummelt, men også ganske parodisk til tider. Et av de bedre forsøkene på å lage noe "Lovecraftiansk".

 

Re-Animator filmene er basert på en av Lovecrafts egne parodier, så de er vel unnskyldt.

8798014[/snapback]

Hehe, fin formulering. Og akkurat det du nevner her, er ikke direkte overraskende, samtidig som det er noe jeg har hatt litt i bakhodet under og etter mine møter med Lovecraft-tolkningene. Re-Animator og "Dreams in the Witch-House" bærer jo med seg typiske b-film-elementer, men er likevel svært stemningsfulle, iallfall for mitt vedkommende - spesielt da Re-Animator.

 

Call of Chtulhu er jo en pur skrekkspill-opplevelse av beste sort. Det nærmer seg kanskje ikke helt Silent Hill, men likevel... skummelt!

Endret av Synthem
Lenke til kommentar

Leste "Facts concerning the late Arthur Jermyn and his family" for første gang i dag. En av de første historiene til Lovecraft som ikke har imponert meg noe særlig. Langt ifra dårlig, men slutten var ikke noe "blow away" slik som de fleste andre.

 

Kliner til med "Celepahïs" i morgen. Mulig "The picture in the house" også. Noen som har lest de?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...