trra Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Dette har hele tiden vært grunnlaget for at i det minste jeg har brukt bensinen, mens du har kontret med at du ikke trodde på dem og at det ikke var noe effektøkning ifølge et bilblad.Så, hvor er egentlig problemet? At du ikke tror den vil gjøre noen forskjell mot meg som tror det? Da er det vel like mye opp til deg å "bevise" eller komme med noen referanse på at dette ikke funker? I all logikks navn vil jo bensin + smøring være bedre enn vanlig bensin. Eller? 7582535[/snapback] Nå er ikke Motor hvilket som helst bilblad, et av Norges største(om ikke det største). Når de ikke kan måle noe effektforskjell som reklamen sier, hvorfor skal da det de sier om rensing og smøring stemme også? All bensin som blir solgt i Norge kommer fra samme de tankanleggene, tankebåtene osv uavhenging om det er statoil, shell eller esso som selger det. Det blir kun tilsatt stoffer i tankbilene. Esso brukte ikke tilsetninger en stund pga tvil om det hadde noe for seg. I vanlig bensin fra Statoil er det 7ppm tilsetninger, og i superbensin sin har de 21ppm. Shell sin mirakelsuppe ca 40-50ppm. 1 pmm tilsvarer 0,0001%, dvs 0,005% tilsetninger i superduperbensinen fra Shell(0,05ml pr liter). Hvis v-power er så livsnødvendig, hvorfor krever ikke bilprodusentene at bilene kun bruker den. All bensin som selges i Norge idag tilfredstiller kravene til bilprodusentene. Endret 26. desember 2006 av trra Lenke til kommentar
ilstang Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Ehhhmm.. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=81551 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Ehhhmm.. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=81551 7584788[/snapback] Ingen overraskelse, sett lignende tester før. Kjøp likegodt en flaske bensinrens eller lignende hvis du føler for å rense motoren litt Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Det er bevist og liten tvil om at bensintilsetning hjelper og at bensinen i pumpene kan bli Link til testene du referer til? Hvis denne bensin er så bra, hvorfor selges det da ikke bare slik bensin siden den er så utrolig mye bedre? Mye av reklamen går ut på at man får mer power, noe som er bevist at ikke er sant med effektmålinger. Problemet med dårlig kvalitet på bensinen fra pumpene er ikke selve bensinen, men at det kan være dritt i tankene(f.eks rust). 7582387[/snapback] Beklager hvis jeg skrev litt svevende.Jeg mener at vet å tilsette bensinen på pumpene bensintilsetning som Tunap,Forte,e.lign så blir bensin/dieselen bedre.Dette er bevist og dette kan du selv prøve.PÅ f.eks på en dieselbil som ikke går igjennom røkgass testen på EU test blir dette helt på og bilen kjørt en tur og bilen går igjennom.Dette lar seg ikke gjøre ved å fylle et annet merke diesel.Kan nevne mange tilfeller som er selvopplevd ved hjelp av Drivstoff/oljetilsettning,men som sagt er det den type tilsetning jeg tenkte på ikke forskjell mellom Esso Shell osv. Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Kan (selvsagt..) ikke dy meg for å minne alle på at man ikke glemmer rens av oljesystemet. Jeg er overbevist om at det putrer veldig mange nedslamma motorer omkring på veiene, og at man kan tjene mer på å få renska opp i dette framfor å fylle "hyper-mega-bensin". En bedring av kompresjonen og oljeflyten kan gi forbausende forbedring i bensinforbruk, effekt og gange. Godt Nyttår til alle! Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Beklager hvis jeg skrev litt svevende.Jeg mener at vet å tilsette bensinen på pumpene bensintilsetning som Tunap,Forte,e.lign så blir bensin/dieselen bedre.Dette er bevist og dette kan du selv prøve.PÅ f.eks på en dieselbil som ikke går igjennom røkgass testen på EU test blir dette helt på og bilen kjørt en tur og bilen går igjennom.Dette lar seg ikke gjøre ved å fylle et annet merke diesel.Kan nevne mange tilfeller som er selvopplevd ved hjelp av Drivstoff/oljetilsettning,men som sagt er det den type tilsetning jeg tenkte på ikke forskjell mellom Esso Shell osv. 7586234[/snapback] Sorry, jeg misforstod deg . Når bilen ikke går gjennom eu pga for høye utslipp så er jo problemet relatert til motoren, ikke drivstoffet. At avgassene går ned med diverse tilsetninger hjelper jo lite på selve årsaken, f.eks slitte ventiltetninger, dårlige dyser, feiljustert dieselpumpe(mek), justert f.eks ved trimming av dieselmotor med mekanisk pumpe. 5th gear testet v-power på impreza wrx og golf V gti, der fikk de ca 2% effektøkning, og 3-4% mer NM, så muligens det hjelper på motorer med turbo og endel gamp, men som naf testen viste, på vanlige biler som de fleste av hos kjører rundt i har det ingenting å si. Endret 27. desember 2006 av trra Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Beklager hvis jeg skrev litt svevende.Jeg mener at vet å tilsette bensinen på pumpene bensintilsetning som Tunap,Forte,e.lign så blir bensin/dieselen bedre.Dette er bevist og dette kan du selv prøve.PÅ f.eks på en dieselbil som ikke går igjennom røkgass testen på EU test blir dette helt på og bilen kjørt en tur og bilen går igjennom.Dette lar seg ikke gjøre ved å fylle et annet merke diesel.Kan nevne mange tilfeller som er selvopplevd ved hjelp av Drivstoff/oljetilsettning,men som sagt er det den type tilsetning jeg tenkte på ikke forskjell mellom Esso Shell osv. 7586234[/snapback] Ja det er som å gi blomster til dama.Virker til de er visne. Sorry, jeg misforstod deg . Når bilen ikke går gjennom eu pga for høye utslipp så er jo problemet relatert til motoren, ikke drivstoffet. At avgassene går ned med diverse tilsetninger hjelper jo lite på selve årsaken, f.eks slitte ventiltetninger, dårlige dyser, feiljustert dieselpumpe(mek), justert f.eks ved trimming av dieselmotor med mekanisk pumpe. 5th gear testet v-power på impreza wrx og golf V gti, der fikk de ca 2% effektøkning, og 3-4% mer NM, så muligens det hjelper på motorer med turbo og endel gamp, men som naf testen viste, på vanlige biler som de fleste av hos kjører rundt i har det ingenting å si. 7587087[/snapback] Lenke til kommentar
danfuruvarp Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 det jeg kan tenke meg hjelper må være slik tilsettning på biler med automat og som går på økonomi modus, slik at kassa alltid prøver å holde motorturtallet nede, dette fører til at min motor aldri er over 2000 rpm ved normal kjøring, da vil jeg tro at det legger seg sot og slagg i motoren og da kan det være lurt å rense motoren Lenke til kommentar
Reime Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Grunnen til at de sier det kan gi bedre drivstofføkonomi / høyere ytelse er jo fordi en nedsota og slaggete motor vil yte dårligere enn en som er godt tatt vare på / ny. 7580929[/snapback] Så du tror at den "vanlige" bensin som blir solgt er full av dritt? Ratt at biler kan gå 500-600.000km uten å bruke v(rål)-power. Motor testet denne mirakel bensinen til shell uten at de merket eller kunne måle forskjell. Jeg bruker tilsetning i bensinen ca. hver 4 tank. Har kjøpt den på Biltema og har aldri noen problemer med motoren(Honda crv-98).www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=823&iItemId=82916 7580275[/snapback] Nå er også Honda kjent for å lage skuddsikre motorer uavhenging om man tilsetter diverse vidundermidler i tanken. 7582280[/snapback] bare for og gjøre en ting klart her bensinstasjonene har alle komet med en ny clean system tilsetning som er på ALLE bensinstasjonene (er i blandet i bensinen) så da har dei egentlig innrømet at bensinen ikke bare er full av "sol og varme" vill ikkje starte ny diskusjon! kommer bare med fakta..... Lenke til kommentar
trra Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 (endret) bare for og gjøre en ting klart her bensinstasjonene har alle komet med en ny clean system tilsetning som er på ALLE bensinstasjonene (er i blandet i bensinen) så da har dei egentlig innrømet at bensinen ikke bare er full av "sol og varme" vill ikkje starte ny diskusjon! kommer bare med fakta..... 7607545[/snapback] Tja, nå kan det jo tenkes at man har kommet med dette for å henge med på bølgen av løfter om bil som blir mye sprekere og går mye bedre(det står hvertfall det i reklamen for v-power). Ja, har sett "clean system på bl.a UNO-X stasjoner og Statoil som selger ultimo bensin(er vel det det heter?), men ingen av disse stasjonene kjører masse reklame på at man skal få en mye renere og sprekere motor, hvertfall ikke mye iforhold til Shell. På Jet-stasjonen derimot kan jeg ikke huske å ha sett noe om "clean system". Og jeg syns fremdeles det er rart at man i det heletatt selger den vanlige bensinen hvis den er så ræva iforhold til V-power som reklamen tilsier. Itilleg påstår Shell at bilen blir mer trafikksikker siden den går fortere Endret 30. desember 2006 av trra Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Med tanke på at dette er for det meste white spirit så er det vel en helvetes høy liter pris ? Petrolium destilater = white spirit. DE resterende % av tillsatsmidler innbiller jeg meg ikke har no effektiv effekt. Ofte er det så mye som 90% petroilum destilater i div rense tillsatser,hvorfor ikke bruke rein white spirit? Hva slags underverker skal da de resterende 10% av tillsatsatsmidler gjøre for en motor? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 31. desember 2006 Del Skrevet 31. desember 2006 Er vel ganske vanlig at det er parafin i slike tilsetningsstoffer? Brukes hvertfall til å blande inn i diesel for å senke frysetemperaturen. Lenke til kommentar
Ping0 Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Skal vel ikke si meg helt enige i en del av det som står her. Basert på¨egene erfaringer er motorrens/dyserens og anna drit helt unødvendig og mere til bry enn nytte. Av egene erfaringer har motorrens forårsaket motorfusk og motor stans på en gammal volvo og en galloper. Og var det ikke for noen år siden shell eller statoil eller hvem pokker det var kom med en sånn "super" benisin som forårsaket ganske mange motorhavari?? Nei god gammal 95 uten noen for for ekstra drit i motoren er nok det beste... Og var en som nevnte vw/audi? noen av dere som vet hva som skjer om dere ikke bruker rett kjølevæske feks i de bilene? kjølevæska klumper seg, får en stygg farge og setter rester i beholder og kjølesystem. Tror dere kanskje ikke og det samme kan skje med andre ting man heller på motoren som ikke da org er i bensin etc? Men men, ting får gå sin gange. En ting er jeg totalt enig i.. han som sa honda laga skuddsikkre motorer har rett.. honda og toyota har vel de motorene som tåler mest. Min gammle corolla gikk like fint uten olje som med. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg har ingen tro på såkalt motorrens. Det helles i bensintanken for å rense bensinen, men hvor blir da avfallsstoffene av ? Får vinger og flyr sin vei ? Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Jeg har ingen tro på såkalt motorrens. Det helles i bensintanken for å rense bensinen, men hvor blir da avfallsstoffene av ? Får vinger og flyr sin vei ? 7619739[/snapback] Det er tydligvis mange missforståelser ang bensintilsetninger.Bensinen vi får på tankene er ikke den beste produsenten kan produsere.Jo edlere et produkt er jo dyrere.Dette kan vi kompansere ved å periodisk fylle bensintilsetning.Du skriver hvor blir avfallstoffene av?Det er jo omvent.En bil med bensintilsetning gir MINDRE avfallsstoffer.Du får en mere fullstendig/renere forbrenning. Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 1. januar 2007 Del Skrevet 1. januar 2007 Skal vel ikke si meg helt enige i en del av det som står her. Basert på¨egene erfaringer er motorrens/dyserens og anna drit helt unødvendig og mere til bry enn nytte. Av egene erfaringer har motorrens forårsaket motorfusk og motor stans på en gammal volvo 7618000[/snapback] Å si at motorens er unødvendig er som å si at å feie pipa er unødvendig.Kan du komme med en teknisk forklaring på hvordan din volvo som er ren innvendig i oljekanaler,stempelfjærer og ventilstyringer og med ny olje stoppet i motsetning til før da den hadde avleiringer mm i hele motoren og gammel olje?Kjørte du bilen med oljerens på?? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg har ingen tro på såkalt motorrens. Det helles i bensintanken for å rense bensinen, men hvor blir da avfallsstoffene av ? Får vinger og flyr sin vei ? 7619739[/snapback] Det er tydligvis mange missforståelser ang bensintilsetninger.Bensinen vi får på tankene er ikke den beste produsenten kan produsere.Jo edlere et produkt er jo dyrere.Dette kan vi kompansere ved å periodisk fylle bensintilsetning.Du skriver hvor blir avfallstoffene av?Det er jo omvent.En bil med bensintilsetning gir MINDRE avfallsstoffer.Du får en mere fullstendig/renere forbrenning. 7619884[/snapback] Om forbrenningen er fullstendig har mye mer med motordesign å gjøre enn om du heller "foretningstriksvann" ( les motorrens ) på tanken din Lenke til kommentar
Peter_B Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Jeg har ingen tro på såkalt motorrens. Det helles i bensintanken for å rense bensinen, men hvor blir da avfallsstoffene av ? Får vinger og flyr sin vei ? 7619739[/snapback] Det er tydligvis mange missforståelser ang bensintilsetninger.Bensinen vi får på tankene er ikke den beste produsenten kan produsere.Jo edlere et produkt er jo dyrere.Dette kan vi kompansere ved å periodisk fylle bensintilsetning.Du skriver hvor blir avfallstoffene av?Det er jo omvent.En bil med bensintilsetning gir MINDRE avfallsstoffer.Du får en mere fullstendig/renere forbrenning. 7619884[/snapback] Om forbrenningen er fullstendig har mye mer med motordesign å gjøre enn om du heller "foretningstriksvann" ( les motorrens ) på tanken din 7622714[/snapback] For å spør litt enkelt.Hvis vi tar en gammel volvo som er blitt nevnt.Vil den ryke mere eller mindre hvis en tar oljerens og bensintilsetning? Artig at Volvo ble nevnt da jeg for noen måneder reddet en 850 som måtte trekkes i gang når den var kald.Eieren hadde vært på volvo og fikk beskjed om at motor måtte byttes da det ikke var komp når den var kald og den røyk og brukte mye olje.De hadde skiftet olje og plugger.Vi målte kompen og den slo nesten ikke ut på måleren.Vi trakk den i gang helte i to kanner oljerens,lot den svive i to timer,skiftet olje og filter.Nå går bilen perfekt.Starter med ett og ryker ikke. Lenke til kommentar
trra Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 (endret) Når ble v-power og oljerens det samme? Oljerens\ rens av motor innvendig pga dårlig oljekvalitet\altfor lenge mellom oljeskift har ingenting med hva man fyller i tanken.... Endret 2. januar 2007 av trra Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Noen stakkars få (og gjerne dyre..) drivstofftilsetninger fungerer nok positivt, jeg har ikke særlig erfaring med tilsetninger for bensin, men har testet noen for diesel siden min egen bil er j... følsom på dieselkvaliteten. (Ford 7.3 V8 uten common rail) Fikk tak i ei kanne med SFR2000 (dyrt..) som blandes inn i forholdet 1/1000 og bedrer smøring og cetantall, noe jeg faktisk merker på forbruk, startvillighet og futt. Sannsynligvis finnes det ok produkter for bensin også. Problemet for oljeselskapene er nok prisen på tilsetningene, de bruker ikke mer enn de absolutt MÅ, og effekten av dem blir vel derfor heller moderat. Rensemidler for innvendig motorrens ("oljerens") har sin høyst berettigede eksistens, det er mange motorer som lider av fastkoksa stempelringer, halvtette oljekanaler og nedslamma oljesystem. Årsaken er nok at mange biler bare småkjøres og ikke får "svidd av rasket" og får oljen mettet med fukt og fin-sot, noe som lager en fin blanding som mest passer til trebåter. Mange kjører også rundt i biler de ikke tar service på, enten av uvitenhet eller dårlig råd, og kanskje bare etterfyller olje (grøss..) Selv ikke syntetiske oljer overlever kombinasjonen forbrenningsprodukter/vann i så lang tid. Mange bilverksteder kjører innvendig motorrens som en "last resort" for gjenstridige og uforklarlige problemer. (Man burde kanskje gjøre dette FØR man bruker en formue på feilsøking..men de skal jo leve de og..) For engelskkyndige kan jeg anbefale nettsiden http://theoildrop.server101.com , der finner man det meste hjertet begjærer om smøring, tilsetninger osv. Se spesielt forumet "Fuel, Additives, and Cleaners " Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå