Gå til innhold

Problemer med røde øyne

Anbefalte innlegg

Hei

Fikk et Canon Digital IXUS 65 til jul og sliter endel med røde øyne. Er mer eller mindre komplett amatør når det gjelder foto, så fint hvis noen kan hjelpe meg med noen tips til hvordan å forbedre dette? Noen som forresten har noen tanker om kameraet jeg fikk er noe særlig tess eller ei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Dette er ikke et problem hos meg for jeg bruker speilrefleks, men jeg tror at Microsft office picture manager har et "tool" for å fjerne røde øynde, dette suger egentlig, da øynene gjøres om til grå, så du få ikke noen naturlig farge, de blir bare c :hmm: reepy

I ps kan du jo gjøre om de røde øynene til hvilken som helst farge, men da handler det jo om å få det så naturlig som mulig.

Om kameraet har en innstilling for fjerning av røde øyne har jeg ingen kommentar til.

Marius

Du kan jo legge til et bilde med røde øynde å si hvilke farger det egentlig skal være så skal jeg se hva jeg får til...

Lenke til kommentar
XUS 65 til jul og sliter endel med røde øyne. Er mer eller mindre komplett amatør når det gjelder foto, så fint hvis noen kan hjelpe meg med noen tips til hvordan å forbedre dette?

7579639[/snapback]

Røde øyne skapes av at lyset fra blitzen reflekteres fra øyets retina.

Store pupiller, typisk for mørke, "koselige" norske stuer i julen, er mer utsatt enn mindre.

For å redusere problemet må du flytte blitzen lenger vekk fra objektivet ("linsen"), slik at vinkelen på det reflekterte lyset fra blitzen blir mindre. Det er ikke mulig med en Ixus (eller de fleste andre kompaktkamera).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Du må lese bruksanvisningen for kameraet. Lettere å bruke funksjonen anti-røde-øyne istedet for å redigere bildet etterpå. De aller fleste kamera har denne funksjonen. Det fungerer slik at det er et lite lys før bildet blir tatt med blitz, noe som gjør at pupillen trekker seg sammen FØR blitzen går av. Symbolet på de fleste kamera er rett og slett et ikon med et øye på.:)

Let under blitz-funksjoner, kanskje det står noe der. Ellers får du bare lete. Anti-røde øyne skal fungere godt på dyreøyne også.:) Lykke til.

Lenke til kommentar

Grunnen til røde øyne har med avstanden mellom blitz og objektiv, derfor er det svært sjeldent (aldri for meg) man får røde øyne med dslr, kompaktkamera gir røde øyne altfor ofte.

Du må nok regne med å sitte endel timer å fjerne røde øyne på bildene dine (eller kjøp et nytt kamera som fjerner disse automatisk rett etter bildet er tatt..)

Lenke til kommentar

Jeg må nesten kritisere noen av de andre svarene som er gitt på dette spørsmålet. Hvorfor råde noen til å kjøpe nytt kamera eller sitte med Photoshop FØR man har sjekket om kameraet har en funksjon for anti-røde øyne?

De fleste kamera, inkludert kompaktkamera, har denne funksjonen. Mitt gamle kamera, kjøpt i 1994 (!) hadde denne funksjonen, og var et kompakt våtfilmkamera.

De røde øynene skyldes at blitzen lyser opp blodkarene i netthinna,slik at øyet dermed reflekterer rødt lys. Problemet er ekstra stor på personer som har drukket alkohol. Anti-Røde Øyne fungerer, fordi det avgir et lite lys som får pupillen til å trekke seg sammen før bildet blir tatt. Øyet reflekterer derfor mindre rødt. Det hjelper også å øke belysningen der du tar bildet. I alle mine år med kompaktkamera, og dernest speilrefleks, har jeg aldri opplevd å få røde øyne på bilder der anti-røde øyne har vært brukt.

Ikke vær så pessimistiske folkens. Mest sannsynlig har kameraet anti-røde øyne, og Rakkerunge vil derfor kunne ta bilder uten at øynene blir røde. Jeg synes det er litt tøvete å foreslå de mest tungvinte løsningene på problemet før den enkleste løsningen er utprøvd.

Bare et lite hjertesukk, og også et forsøk på å hindre videre feilinformasjon om emnet.

Lenke til kommentar

Dette kameraet har anti-røde-øyne funksjon. Denne er på samme knapp som blitsknappen, trykk flere ganger for å velge mellom auto, off, på og anti-røde-øyne. Funksjonen fungerer bra, men blir det knipset i vel fuktig lag er det ikke sikkert øynene reagerer raskt nok til at du hindrer fenomenet. Dette kan fjernes i ettertid, eller du sørger for at det er nok lys i rommet, (mer lys = mer sammentrukket pupill i utgangspunktet) Kansje du i det hele tatt slipper å bruke blitz....

Anyway, lykke til! :)

Lenke til kommentar

Må vel si at anti røde øyne funksjonen på kameraer ikke alltid fungerer..

Jeg har hatt ganske mange kunder som klager på at de får røde øyne selv om de har på "anti røde øyne" (som mange tror at garantert fjerner røde øyne, for det gjør den ikke).

Mange finner også funkskjonen irriterende da den forsinker eksponeringen og i noen tilfeller tror motivet (personen) at bildet er tatt før det faktisk er det.

Skal dog innrømme at mitt forslag om å kjøpe nytt kamera ble litt for dumt..

Endret av jvc1990
Lenke til kommentar
Må vel si at anti røde øyne funksjonen på kameraer ikke alltid fungerer..

Jeg har hatt ganske mange kunder som klager på at de får røde øyne selv om de har på "anti røde øyne"  (som mange tror at garantert fjerner røde øyne, for det gjør den ikke).

Mange finner også funkskjonen irriterende da den forsinker eksponeringen og i noen tilfeller tror motivet (personen) at bildet er tatt før det faktisk er det.

Skal dog innrømme at mitt forslag om å kjøpe nytt kamera ble litt for dumt..

7645180[/snapback]

Jeg vet at det av og til kan svikte med anti-røde øyne, men vanligvis virker det fint. Når det svikter, må man prøve å øke lyset i rommet samt endre avstanden til motivet. Jeg vet at mange tror bildet er tatt når det første lyset går av, og jeg pleide derfor å si til dem at det kommer et blink før bildet faktisk tas.:) Bare folk vet, så sitte de i ro og blinker ikke.:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...