Gå til innhold

Måle ampere til hvitevare

nomore

Anbefalte innlegg

Eg har tidligere vært på jakt etter en metode for å kunne sjekke om et typisk husholdningsapparat er i drift/aktivt via en sentral pc eller distribuerte tynn-maskiner.

Tidligere tråd finnes her.

Eg prøvde produktet som ble vist til, uten hell. Problemet er at de fleste husholdningsapparater har en såkaldt standby modus som uansett trekker strøm, slik at en slik løsning som skissert over vil være alltid være aktiv.

Siden den gang har eg så smått gått over til å ha en sentral maskin som tolker signaler og verdier fra sensorer rundtom i huset, eller fra andre eldre maskiner for større rom. X10 har eg mer eller mindre gått bort i fra, hvertfall til alt annet en lysstyring var det noe tungvindt.

Men i stede så bruker eg noe som heter Phidgets. Dette er typisk digital og analoge senorer og småelektroniske duppeditter som kobles til et IO kort, eller direkte på USB porten.

Spørsmålet eg nå har er om følgende sensor kan måle hvor mye ampere et appart tilknyttet strømnettet trekker? Her er sensoren. På denne måten kan eg ikke bare sjekke om noe er aktivt, men også se hvor aktivt det er(helt av, standby eller i drift).

Takker for svar :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Interessant produkt, dette må studeres nøyere.

Det ser ut som den skal kunne gjøre det du er ute etter. Du sjekker da om verdien fra sensoren er større eller mindre enn en grense (som du fort finner ved å teste).

7579761[/snapback]

Nettopp. Og siden vi snakker om AC og kursen er mindre en 20A vil denne passe rekner eg med...

Noe den andre ikke gjorde siden den kun reagerte på 0 eller 0<.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...