Mr.M Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Var oppe i følgende scenario forleden; han som skulle selge bilen (snakket forøvrig veldig dårlig norsk) var ikke samme person som vognkortet var utstedt på (den person var ikke der). Imidlertid var dog Melding om eierskifte -delen i vognkortet Del 2 utfylt med "tidligere" eiers signatur, men kun delvis utfylt personalia på den "nye eieren" dvs. han som presenterte bilen. Det heter jo at melding om eierskifte må meldes/sendes til Statens Vegvesen innen 3 dager, vilket ikke hadde skjedd i tilfellet her. Er ikke ofte jeg bytter bil, så ble litt satt ut av uklarhetene. Kan man trygt kjøpe i slike tilfeller?, eller er det slik at enhver angivelig ny eier/selger MÅ ha meldt/sendt inn melding om sitt eierforhold, FØR de evt. kan selge bilen videre? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Les denne artikkelen, så faller nok noen biter på plass for deg. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 Les denne artikkelen, så faller nok noen biter på plass for deg. 7582705[/snapback] Denne artikkelen går vel mere på at firmaer har begått skatteunndragelse, det fremkommer ikke at kjøperne har blitt lurt på noen måte. I "mitt tilfelle" var det privat-kjøp/salg. Navnet i vognkortet, og navnet på han som nå angivelig hadde kjøpt/eide bilen, var typiske "innvandrernavn". Er man ute å ser på bil på ettermiddag/kveld eller i helger, så får man jo ikke ringt biltilsynet å forhørt seg heller, vedr. eierforholdet. Hva ville forøvrig skjedd hvis man handlet bil i god tro, og det senere viste seg at selger ikke hadde rett til å avhende bilen? Kan "forrige" eier hente bilen tilbake tvert, og pengene er tapt? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 (endret) Et spørsmål da blir jo hvem som har betalt årsavgiften.. Uansett kan det vel være en fordel å skrive ned registreringsnummeret og spørre vegvesen om saken. De har vel en del erfaring med slike saker. Endret 27. desember 2006 av jonepet Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Jeg ville hørt med han vognkortet står på, og sjekkt om han som nå prøver å selge bilen faktisk har kjøpt den. Jeg vil tro han har kjøpt bilen i dette tilfellet, siden han sitter på vognkort del 2. Dette er en del som skal ligge UTENFOR bilen, og dermed har enten tidligere eier dritet på draget og latt det ligge tilgjengelig, eller så har han som nå prøver å selge bilen brutt seg inn noe sted. Biltilsynet kan ikke si spesielt mye i dette tilfellet, siden salgsmelding tydeligvis ikke er levert. Det eneste de vet er at han vognkortet står på er eier av bilen, inntil noe salgsmelding blir levert. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Denne artikkelen går vel mere på at firmaer har begått skatteunndragelse, det fremkommer ikke at kjøperne har blitt lurt på noen måte. I "mitt tilfelle" var det privat-kjøp/salg. 7583145[/snapback] Privat og privat. Jeg tipper mellommannen driver dette som næringsvirksomhet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå