Gå til innhold

harddisk som ikke starter lenger?!

H.C.S

Anbefalte innlegg

Har en Maxtor Diamondmax plus 9 80 gb ATA/133 HDD.

Den stod i maskinen til faren min helt til en dag den ikke startet lenger.

Maskinen Ble bare brukt til tekstbruk og nettsurfing.

Kan jeg på noen måte feilsøke disken og få fikset feilen og får den igang igjen?

H.C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Denne typen disk begynner å dra på årene, så det er en stor sjanse for at den har tatt kvelden for godt. Får du ikke noen form for liv i den igjen? Ingen lyder, intet?

Lenke til kommentar
Denne typen disk begynner å dra på årene, så det er en stor sjanse for at den har tatt kvelden for godt. Får du ikke noen form for liv i den igjen? Ingen lyder, intet?

7579378[/snapback]

Nei. ingen lyder eller no tegn til liv.. hadde et lite engang.. da begynte den å starte også stoppet den igjen.

Lenke til kommentar

DiamondMax 9 var kjent for å ha litt høy feilprosent så det kan godt hende den har sluknet for godt ja.

Hvis disken starter (spinner) og lager normale lyder så kan det hende det bare er en programvarefeil. Du kan også sjekke kabler for sikkerhets skyld (det kan jo hende man har flaks og en kabel er litt løs)

Hvis du ikke får noe liv i disken så er den nok skikkelig skadet. I så fall vil jeg anbefale Ibas.no . De redder ut innholdet fra disker for en ikke ubetydelig sum. Dessverre er det ikke noen sikre eller gode metoder å fikse en disk på selv, så det blir enten en dyr redning eller ingen redning.

Ikke for å gni salt i såret, men det er en grunn til at det lønner seg å ta backup. Etter at disken er skadet er det dessverre for sent å begynne med det. Det kan bli en bitter lærepenge for mange.

Lenke til kommentar
Nei. ingen lyder eller no tegn til liv.. hadde et lite engang.. da begynte den å starte også stoppet den igjen.

7579486[/snapback]

Jeg kom på at det finnes et triks som har hjulpet noen. Pakk disken inn i plastfolie og legg den i fryseren en times tid eller to. Så tar du den opp uten å ta av plasten. Plasten er der for at det ikke skal kondensere rim/fukt på disken når du tar den ut av fryseren. Så kobler du den til PCen mens den fortsatt er skikkelig kald. Da kan det hende du får startet disken og kjørt den lenge nok til at du får kopiert mye av innholdet over på en annen disk. Jeg har også hørt om tilfeller der økt temperatur er det som skal til for at disken fungerer. En jeg kjenner satt disken sin i ovnen på 100'C i et kvarter og fikk den til å starte for en siste gang så han fikk reddet ut innholdet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8745264

Da er det lite du kan gjøre selv for å få den i gang igjen. Jeg regner med du har sjekket kabler osv; at ingenting har falt ut. Det finnes bedrifter som gjenoppretter data fra defekte harddisker, men hvis du ikke har noen ekstremt verdifulle dokumenter på den lønner det seg best å kjøpe en ny og starte fra scratch.

Hvis du har mistet viktige dokumenter er det her også verdt å merke seg at backup alltid er gull verdt: Brenne ut en CD/DVD av og til, eller bruke en minnepinne osv.

Lenke til kommentar

En annen ting som kan hjelpe er å slå disken i bordet 3-4 ganger før man setter den inn igjen. Den tåler det ikke, men kan være nok til å få kjørt den i en halvtime ekstra for å få ut data.

Med mindre det er en kabel som har ramlet ut, så er det ikke noen vits å kjøre disken lengre om den så skulle starte. Den er død.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
En annen ting som kan hjelpe er å slå disken i bordet 3-4 ganger før man setter den inn igjen. Den tåler det ikke, men kan være nok til å få kjørt den i en halvtime ekstra for å få ut data.

7579546[/snapback]

Dette høres på ingen måte ut som en måte å "banke liv i den igjen". Har du prøvd dette selv med suksess eller vet om noen andre som har det?

Lenke til kommentar

Det funker iblandt om det er en mekanisk feil (f.eks crash i lager) som gjør at den ikke klarer å starte, eller om hodet har satt seg fast. I de fleste tilfeller funker det ikke, men det kan være en metode å forsøke dersom man har prøvd alt annet.

Lenke til kommentar
Dette høres på ingen måte ut som en måte å "banke liv i den igjen". Har du prøvd dette selv med suksess eller vet om noen andre som har det?

7579603[/snapback]

Jeg har opplevd å få liv i en død Hitachi-disk på denne måten. Hadde ingen betenkeligheter med å gjøre det, da jeg vet meget godt at lesehodet på Hitachi-disker ikke slår ned i platene, men hviler trygt på ei plastrampe vekk fra disse. Det var ikke snakk om å klaske disken i gulvet, men tre-fire faste og kontrollerte slag mot et stolbein.

Er ikke så sikker på om jeg hadde prøvd på dette med disker av et annet merke. Maxtor oppgir for øvrig at disken trådstarter sliter med tåler et støt offline på 300 G @ 2 ms. Overlater til andre å forklare hva dette betyr på en folkelig måte...

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...