stringfellow Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Vi er 3 karer som deler internett gjennom et trådløst nettverk. Bor i rekkehus og det er ca 30m fra enden av min leilighet til enden av den 3. leiligheten. Men dessverre er det litt dårlig signalstyrke i den siste leiligheten. Slik jeg forstår det er det flere mulige løsninger (har lest mange tråder på det forumet her nå). En mulighet er å kjøpe en kraftigere antenne, gjerne retningsbestemt. Men slik jeg forstår vil ikke det bedre signalet fra PCen til AP, og dermed er man like langt, med mindre man utstyrer pcen med en tilsvarende antenne (har jeg forstått rett?). Mulighet nr2 er å ha en slags relèstasjon, som videresender signalet fra AP til PC. Kan man her bruke en trådløs router med WDS og bruke den som relestasjon, slik at vi kan feks sette den i den midterste leiligheten og på den måten bedre signalstyrken? feks en slik som den her routeren Eller vil det da være bedre å legge penger i en rangebooster slik som dette? Kan jo nevne at AP er levert av TELE2 og er en alt-i-ett sak som er både modem, AP osv. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Homeplug kan nok løse problemet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Det beste er å legge nettverkskabel. Da kan dere dele filer mellom dere også. Lenke til kommentar
hiper Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 borr et hull i veggen og legg tp kabel! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Slik jeg forstår det er det flere mulige løsninger (har lest mange tråder på det forumet her nå). En mulighet er å kjøpe en kraftigere antenne, gjerne retningsbestemt. Men slik jeg forstår vil ikke det bedre signalet fra PCen til AP, og dermed er man like langt, med mindre man utstyrer pcen med en tilsvarende antenne (har jeg forstått rett?).7579240[/snapback] Det stemmer ikke. En retningsstyrt antenne vil både retningsforsterke signalet fra PC til aksesspunktet og omvendt. Lenke til kommentar
stringfellow Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Slik jeg forstår det er det flere mulige løsninger (har lest mange tråder på det forumet her nå). En mulighet er å kjøpe en kraftigere antenne, gjerne retningsbestemt. Men slik jeg forstår vil ikke det bedre signalet fra PCen til AP, og dermed er man like langt, med mindre man utstyrer pcen med en tilsvarende antenne (har jeg forstått rett?).7579240[/snapback] Det stemmer ikke. En retningsstyrt antenne vil både retningsforsterke signalet fra PC til aksesspunktet og omvendt. 7579568[/snapback] Så en retningsbestemt antenne har også større følsomhet enn den orginale antennen på AP? Til dere som foreslår å legge kabel: Vet at det er den beste løsningen ift hastighet og stabilitet, men vi ønsker et trådløst nettverk. Vi blir ikke spesielt populære hvis vi borrer hull i veggene, siden ingen av oss eier stedet, bare leier det. Men takk for svaret Endret 26. desember 2006 av jurn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Så en retningsbestemt antenne har også større følsomhet enn den orginale antennen på AP?7579990[/snapback] Ja. Hvis du f.eks setter det opp slik: 1. AP med standard antenne hos kameraten din 2. PC med retningsbestemt antenne hos deg og sikter den inn mot AP Da vil din PC: A. Retningsforsterke signalet mot AP slik at den samme totale sendestyrken (f.eks 100mw) konsentreres sterkere mot AP. AP vil oppfatte det på samme måte som f.eks en rundstråleantenne med mye høyere sendestyrke (f.eks 1W). AP vil altså få inn et mye sterkere signal fra din PC. B. Retningsforsterke signalet fra AP omtrent som en parabol fanger inn signal fra et større område og konsentrerer det inn mot fokuspunktet. C. Sortere bort signaler som ikke kommer fra samme retning som AP. Altså fjerne uønsket elektronisk støy fra alle retninger rundt din PC og kun slippe inn de signalene som kommer fra i retning AP. Dette vil bedre signal/støy-forholdet (SNR) og dermed gjøre at PCen din oppfatter signalet fra AP bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå