Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva er din rareste opplevelse ved bygging av pc?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, bygde en PC med en kompis som klarte å sette cpu-kjøler feil på mnoteringsbraketten. Dette førte til dårlig kontakt mellom den og CPU, og et halvminutt etter første start av PC'n kom det litt røyk, svidd elektronikklukt før den blacka ut. I sin nervøsitet klarte han så å miste CPU på gulvet før han tråkka på den. Resulterte i fem-åtte bøyde pinner (husker ikke helt).

Fiks?

Bruke tang for å rette ut pinnene, sette alt skikkelig på plass og starte opp igjen.

Maskinen fungerer ennå, ett og et halvt år etter.

Lenke til kommentar

Rareste jeg har sett var da jeg jobbet i en returavdeling, hvor kunden hadde skrevet i feilbeskrivelsen: "Maskina starter ikke, vet ikke hvorfor. Jeg har erfaring med pc. Har brukt goop."

Tok av kjøleren, og tok opp prosessoren. Greit nok, kjernen var badet i goop, sikkert 10x mer enn optimalt (som vanlig), men da jeg snudde prosessoren så jeg at han jaggu hadde goopet alle pin-ene på baksiden også.

Han hadde brukt goop, ja.

Personlig er min verste opplevelse da jeg hadde en maskin som ikke var stabil. Prøvde reinstall, bytte ut hver eneste komponent, sette inn overspenningsvern, etc. Etter å ha gitt opp, fant jeg ved en tilfeldighet ut noen måneder etterpå at det var strømkabelen som var ødelagt. Mildt sagt vanskelig å gjette seg til.

Lenke til kommentar

Denne opplevelsen er kanskje ikke så rar men heller litt merkelig.

Min første selvbygde PC startet selvsagt ikke ved første forsøk men ikke fordi jeg hadde bygd den feil, neida bare en liten feil i oppdtartprosedyren.

Maskina var en AMD XP1800+ og et Abit KR 133R hovedkort med 3 128mb rambrikker.

Ved oppstart kom jeg aldri lengere en til bios.

Demonterte maskina ogbygde den opp flere ganger med samme resultatet.

Det endte med at jeg sendte hovedkort, prosessor og minne tilbake til komplett for feilsøking, fikk utstyret tilbake et par uker etter uten at de fant noe feil på det.

Ringte Komplett for å kanskje komme nærmere problemet.

Joda kortet måtte startes første gangen med 1 rambrikke, for deretter å sette inn neste med ny boot før siste brikken kunne monteres.

Heldigvis fakturerte ikke komplett meg for feilsøkinga men det var mye styr for å finne ut at jeg ikke kunne boote med alle rambrikkene samtidig første gangen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en rar opplevelse ja.. Skulle bygge en maskin for tanta mi ( :hmm: )

og når den var ferdig bygga, skulle jeg innstalere windows og plugge i resten av dilldalle(USB, FireWire, restartknapp, frontpanel osv) til hk. Etter en vellykket windows innstalasjon, skrudde jeg av og kobla til. Men når boota windows etterpå, restarta den av seg selv etter ca 30 sekunder. Detter var første gang jeg boota windows, så jeg starta og feilsøke. Etter mange timers raseri og frustrerelse, bygga jeg hele maskina på nytt, og formaterte. Den funka eksemplarisk, helt til jeg skulle koble til restartknappen. Da kom samme problem. Kobla ut alle unødvendige kontakter, og startet med og plugge en og en inn. Det stoppet på restartknappen. Den var defekt. Så rasende jeg var, ble den brent me zippo og sent til helvette. Nå, 2 år etterpå, fungerer maskinen helt topp, og ingen savner MR.Restartknapp. Burn in Hell.

Endret av todda7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...