Gå til innhold

Fag som privatist - hvilken karakter blir stående?

Niqābninja

Anbefalte innlegg

Saken er den at jeg gjorde det veldig dårlig i et fag i fjor, til tross for at jeg sitter inne med den nødvendige kunnskapen. Jeg var rett og slett for dårlig til å levere inn ting og møte opp på prøver. Noe som endte med at jeg fikk 2 som standpunkt, dette til tross for at jeg fikk 5 på en siste muntlig høring og 4 på eksamen.

Nå lurer jeg ta opp dette faget som privatist, og da lurer jeg på om standpunktkarakteren min gitt av lærer fortsatt vil måtte stå på vitnemålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åssen da, mener du? O.o

7583569[/snapback]

I det øyeblikket du tar opp et fag, altså forbedrer en karakter du allerde har, går du fra å søke på høyere utdanning i primærkvoten til ordinærkvoten. Det er som regel høyere karakterkrav i ordinær.

Lenke til kommentar
Åssen da, mener du? O.o

7583569[/snapback]

I det øyeblikket du tar opp et fag, altså forbedrer en karakter du allerde har, går du fra å søke på høyere utdanning i primærkvoten til ordinærkvoten. Det er som regel høyere karakterkrav i ordinær.

7583595[/snapback]

Seriøst? Det har ikke rådgiverne fortalt meg. Gjelder dette også hvis du tar et fag kun som privatist, altså at du ikke har tatt det fra før av?

Lenke til kommentar
Åssen da, mener du? O.o

7583569[/snapback]

7583595[/snapback]

Seriøst? Det har ikke rådgiverne fortalt meg. Gjelder dette også hvis du tar et fag kun som privatist, altså at du ikke har tatt det fra før av?

7591633[/snapback]

Nei, har du ikke faget fra før så gjelder fremdeles primærkvoten for deg :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Saken er den at jeg gjorde det veldig dårlig i et fag i fjor, til tross for at jeg sitter inne med den nødvendige kunnskapen. Jeg var rett og slett for dårlig til å levere inn ting og møte opp på prøver. Noe som endte med at jeg fikk 2 som standpunkt, dette til tross for at jeg fikk 5 på en siste muntlig høring og 4 på eksamen.

Nå lurer jeg ta opp dette faget som privatist, og da lurer jeg på om standpunktkarakteren min gitt av lærer fortsatt vil måtte stå på vitnemålet?

7578838[/snapback]

Liten digresjon, men likevel riktig: Læreren din kan ikke sette deg ned til 2 i ett fag du ligger på rundt 4/5 på prøver, på bakgrunn av at du ikke har levert inn det du skal og møtt opp på prøver. Da skal du settes ned i orden og oppførsel, og evt. ikke få karakter i faget pga manglende grunnlag for karakterføring. Vet at det er mange lærere som ikke følger dette, men sånn er det nå en gang...

Lenke til kommentar

7591633[/snapback]

For å unngå forvirring kan jeg fortelle at de opererer med to kvoter fordi de som er helt ferske fra videregående (primærvitnemål) har ikke samme forutsetningene til å samle poeng som de i ordinær kvote har. F.eks forbedring av karakterer, alderspoeng, ekstrapoeng for militærtjeneste/folkehøyskole, etc, :)

Da hadde det blitt direkte urettferdig for 'ferskisene' å konkurrere mot de som har masse bonus og forbedringer.

Lenke til kommentar
For å unngå forvirring kan jeg fortelle at de opererer med to kvoter fordi de som er helt ferske fra videregående (primærvitnemål) har ikke samme forutsetningene til å samle poeng som de i ordinær kvote har. F.eks forbedring av karakterer, alderspoeng, ekstrapoeng for militærtjeneste/folkehøyskole, etc, :)

Da hadde det blitt direkte urettferdig for 'ferskisene' å konkurrere mot de som har masse bonus og forbedringer.

7709869[/snapback]

Heh, da hadde jeg jo havna i ordinær kvote uansett ^^

Men blir ikke eksamenskarakteren min stående da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...