Gå til innhold

Gamle objektiver+Nye kamera?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera, enten Nikon d50 eller d70s, og jeg har et spørsmål.

Jeg fant idag ut at farfaren min kjøpte seg et Nikonkamera med linser for over 20 år siden. Jeg vet ikke noe annet om linsene enn at de er gamle, men tror dere disse vil kunne passe til d50 eller d70s, selv om linsene begynner å dra litt på årene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg har tenkt å kjøpe meg et speilreflekskamera, enten Nikon d50 eller d70s, og jeg har et spørsmål.

Jeg fant idag ut at farfaren min kjøpte seg et Nikonkamera med linser for over 20 år siden. Jeg vet ikke noe annet om linsene enn at de er gamle, men tror dere disse vil kunne passe til d50 eller d70s, selv om linsene begynner å dra litt på årene?

7577534[/snapback]

Ikke noe problem å bruke eldre Nikkor objektiver på nye Nikon dslr kameraer, så lenge du vet at du må klare deg uten lysmåling og annen automatikk.

Jeg er ganske fersk eier av dslr selv og synes jeg har lært utrolig mye av å bruke eldre objektiver, fordi da må en gjøre alt manuelt. En ting du må huske, er at du bør ha god tid til å ta et bilde, da du gjerne må ta et test bilde først og gjøre innstillinger deretter for å få riktig eksponering.

Telcontar

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har, som Beges, tenkt å kjøpe digitalt speilreflekskamera, etter flere år m kompakt.

Kjøpte i 1980 et Pentax ME super (uten motor), og har mange linser til dette, bl.a. vidvinkel og flere zoom linser. Noen av dem er originale til kameraet, andre ikke (Rokinon).

Nå er det Canon (evnt. Nikon) jeg har mest lyst på å kjøpe. Noen som har peiling på om jeg kan bruke de gamle linsene mine?

I så fall vil jeg jo straks få mye mer for de 7-9000 jeg har tenkt å legge i kamera :thumbup:

Lenke til kommentar
Har, som Beges, tenkt å kjøpe digitalt speilreflekskamera, etter flere år m kompakt.

Kjøpte i 1980 et Pentax ME super (uten motor), og har mange linser til dette, bl.a. vidvinkel og flere zoom linser. Noen av dem er originale til kameraet, andre ikke (Rokinon).

Nå er det Canon (evnt. Nikon) jeg har mest lyst på å kjøpe. Noen som har peiling på om jeg kan bruke de gamle linsene mine?

I så fall vil jeg jo straks få mye mer for de 7-9000 jeg har tenkt å legge i kamera  :thumbup:

7648318[/snapback]

Kjøpte eit 50mm pentax takumar objektiv like før jul

Test

Morsomt ekstra-objektiv, men 16-45 linsa blir nok ståande på kamera mesteparten av tida.

Lenke til kommentar
Kjøpte i 1980 et Pentax ME super (uten motor), og har mange linser til dette,

...

7648318[/snapback]

det kan du nok neppe. Vil du bruke gammel pentaxoptikk, må du nok kjøpe et pentax- eller samsunghus.

M.

Lenke til kommentar

1980... Da er det vel sikkert banjonettkobling. Jeg vet en del eldre Pentax optikk hadde M42 fatning (skrukobling). Til disse får man en overgang til både Nikon og Cannon på Ebay. Hvor godt dette virker vet jeg ikke. Du får ikke lysmåling på D50/D70.

Lenke til kommentar
Kjøpte i 1980 et Pentax ME super (uten motor), og har mange linser til dette, [...]

Nå er det Canon (evnt. Nikon) jeg har mest lyst på å kjøpe. Noen som har peiling på om jeg kan bruke de gamle linsene mine? [...]

7648318[/snapback]

Det finnes adaptre som lar deg bruke objektiver med Pentax-bajonett på Canon EOS, og er til salgs bl.a. på eBay. Det medfører imidlertid noen ulemper:

1. Du må bruke nedblendet lysmåling. Det risikerer du muligens også med Pentax' egne DSLR dersom du bruker eldre Pentax-objektiver uten kontakter, dvs. som ikke har KA-fatning. Men nedblendet lysmåling er mer tungvint på Canon, da kamerahuset ikke kan aktivere blenderarmen.

2. Du får ikke fokus-bekreftelse. Det får du med et Pentax-DSLR. (Det skal imidlertid være mulig å montere en chip på adapteren som fikser dette, men jeg har ennå ikke sett noen Pentax-adapter komplett med chip til salgs.)

3. Om du skal bruke den på et EOS-kamera uten EF-S-fatning, må du kanskje fjerne eller forkorte objektivets blenderarm, da den stikker for langt inn i kameraet. Av nyere EOS-DSLR er det bare 5D og 1D-serien som har dette problemet.

I ditt tilfelle ville jeg nok heller satset på et Pentax- eller Samsung-hus, med mindre du er ute etter å bruke spesielle objektiver som du bare får fra Canon og Nikon.

Lenke til kommentar
Ikke noe problem å bruke eldre Nikkor objektiver på nye Nikon dslr kameraer, så lenge du vet at du må klare deg uten lysmåling og annen automatikk.

7577781[/snapback]

Det er et problem med objektiver som er riktig gamle, fra før ca. 1977 (ikke AI-kompatible), med mindre de er modifisert (AI-konvertert). Problemet med disse er at blenderringen som regel kolliderer med bryteren (på bl.a. D50/D70s) som detekterer at blenderringen er stillt inn på minste verdi, evt. armen (på bl.a. D200) som leser av innstillingen på blenderringen. Du risikerer da å skade kameraet.

Lenke til kommentar

1000 takk for opplysende svar :)

Ser ut til at jeg ender på å glemme de gamle objektivene mine inntil videre... Regner med at det blir enten EOS 400D, eller Nikon D40, 50 eller 80 på meg. Har fått tips om å kjøpe med et 18-200 Sigma objektiv. Da skal jeg visst være dekket over det spektret jeg kommer til å trenge mest?

Lenke til kommentar
1000 takk for opplysende svar  :)

Ser ut til at jeg ender på å glemme de gamle objektivene mine inntil videre... Regner med at det blir enten EOS 400D, eller Nikon D40, 50 eller 80 på meg. Har fått tips om å kjøpe med et 18-200 Sigma objektiv. Da skal jeg visst være dekket over det spektret jeg kommer til å trenge mest?

7656130[/snapback]

Problemet med 18-200mm objektiv er at de ikke briljerer på noe som helst bortsett fra stort zoom område. Hvis du vil ha et slikt objektiv så er det i alle fall min mening at du neppe trenger D80 sin høyere oppløsningsevne. En D50 med 6MP vil være helt grei med den typen optikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...