Kina bill Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Får i kveld en virusinfisert pc i hus som jeg skal prøve å fikse for en kar som har lite data erfaring. Men er selv litt usikker på hvordan jeg skal angripe problemet. Her er et par faktaopplysninger: Compaq maskina som er infisert har Win 98 installert, den har et virusprogram kalt Pclin (et eller annet) som er brukt til å finne disse virusene med (det er vist nok snakk om en 16 – 17 forskjellige virus). Noe har han selv klart å fikse opp i, men en god del av de infiserte filene lar seg ikke slette av virusprogrammet uansett (har jeg blitt fortalt). Maskina lar seg starte opp normalt, i alle fall i safe-mode. Jeg kan ikke koble maskina til nettet her hjemme fordi det står et isdn kort i den, har ikke isdn selv. Har Win 2000 (ntfs) og Norton antivirus 2003 installert i min egen maskin. Lurer på følgende: Kan jeg sette den infiserte hd'en (med FAT 32 partisjonering) i min maskin for å se om Norton Anti Virus kan fikse problemet, selv om hd'ene mine har ntfs partisjonering? Finnes det noe virusprogram hvor jeg kan laste ned både program og hele Virus-definition lista, for så å brenne dette på en cd og da prøve å installere virus programmet samt medfølgende oppdatert virusliste på den infiserte maskina? Om dere har noen lyse ideer eller forslag mottas de med stor takk. Rune. Lenke til kommentar
copycatz Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Gode gamle F-prot har gratis antivirus-program som kan kjøres fra DOS. Med oppdaterte virus-def. filer vel og merke. Et kjapt søk på google så finner du det.... kjører fra 2 disketter (mulig det er best å kopiere de inn på hardisk først). Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 Har kompisen din internett hjemme hos seg? Isåfall har jeg en online-scanner som er brukbar. Da slipper du at Antivirusprogrammet blir infisert pga. at den ikke er oppdatert. Evt. kan du jo kaste inn et ethernet-kort og koble opp maskina hans på ditt internett. Link finner du her: http://housecall.antivirus.com/housecall/s.../start_corp.asp Velg land og trykk "Go". Sveinl. _________________ Mine hardwarespesifikasjoner [ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-11-22 21:21 ] Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 22. november 2002 Forfatter Del Skrevet 22. november 2002 Quote: Den 2002-11-22 21:18, skrev Sveinl:Har kompisen din internett hjemme hos seg? Det har han. Men som nevnt, han har lite peil på data. Plassen han bor v.s. der jeg bor er et av problemene. Kan dessverre ikke fikse den hjemme hos ham. Grunnen er at en venninne av meg som er helgependler har tatt maskina med seg hjem x antall mil til der jeg/vi bor. Om den skal fikses hos personen som eier maskin må jeg reise jekla langt. Er nokså snill av meg og hadde i verste fall knallet til med en slik tur, men hadde håpet på å unngå det da! Kanskje noen her kunne hjulpet meg med å unngått 20 mil i bilen :smile: Rune. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 22. november 2002 Del Skrevet 22. november 2002 OK. Da skjønner jeg. Litt risikabelt å "fukke" opp ISDN-kortet hans da... Men du kan jo laste ned mcafee virusscan (demo) på din maskin og lage en oppstartsdiskett i mcafee. Deretter skrivebeskytter du disketten fysisk med den låsen som er på selve disketten og kjører igang maskina hans med den. Da vil ikke viruset angripe anti-virusprogrammet :wink: Link til mcafee er her: http://download.mcafee.com/eval/evaluate2.asp Se på Anti-Virus-seksjonen og last ned en av "evaluate"-versjonene. Lag deretter en diskett i selve mcafee. NB! Husk å skrivebeskytte disketten da :wink: Sveinl. _________________ Mine hardwarespesifikasjoner [ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-11-22 21:56 ] Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 22. november 2002 Forfatter Del Skrevet 22. november 2002 Hei. Smeller i gang med maskina litt senere i kveld, eller i morra tidelig. Har ikke fått maskina i hus enda men men. Er inne på mcafee sine sider, og skjønner gangen der (selv om jeg ikke har frotsa kvelden med lesning fra Mcafee). Men, får jo fyr i maskina uten diskett osv. (etter det jeg har forstått fra han som eier den). En diskett kan jo ikke inneholde alt som er av virus-definitions og da kvitte seg med alle virus som er på maskina. Hva gjør jeg etter at jeg har starta maskina med disketten, liksom? Takker så mye, kjekt at du gidder å hjelpe :smile: Rune. Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 23. november 2002 Del Skrevet 23. november 2002 Så vidt jeg husker så er første disketten en oppstartsdiskett. Nummer 2 inneholder virusdefinisjonene. Jeg vet ikke hvordan mcafee har løst problemstillingene på dette tidspunkt pga. at det er lenge siden jeg har brukt programmene deres. Men det løste mange av mine problemer da jeg satt med PC som ikke er koblet mot internett. Får du problemer med for lite viruelt minne (som jeg hadde problemer med), så svar i dette innlegget så finner jeg en løsning. Dette fikser vi :wink: Sveinl. _________________ Mine hardwarespesifikasjoner [ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-11-23 12:41 ] Lenke til kommentar
Kina bill Skrevet 23. november 2002 Forfatter Del Skrevet 23. november 2002 Halla Sveinl, det blei seint før ting fiksa seg. Prøvde å installere Norton A.V.2003, men det gikk ikke gitt. Måtte stole på en av mine gode gamle russer venner F.O.S.I. Han fiksa dette for meg. Fikk Norton AV 2002, og da gled det hele ganske så bra. Det var 13 virus i maskina, men 11 av disse forsvant når jeg sletta internet temp filene. Så var det to igjen som hadde infisert 4000+ filer, og det var W32,Bugear@med og et annet love letter virus. Men nå tror jeg at det meste er fiksa. Takker for hjelpen, og her er en liten bonus fra F.O.S.I! sine sider. Ingehn puppiser, er alltid åpen og har (normalt) ikke en eneste død link. Fosiguttem har fiksa programmene slik at du slipper å registrere dem osv, han er mer en svindyktig. Greie personer får grei behandling. Mail meg mr Sveinl på: [email protected] om du vil. Rune. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå