Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen crasher ved tunge program [FIKSET]

Anbefalte innlegg

Problemet kom for et par uker siden og har aldri hendt så mye som i dag, når jeg spiller world of warcraft så hender det at pcen plutselig fryser, alt låser seg og bildet på skjermen er det samme som når den låste seg. Hadde problemet for 8 mnd siden med et annet skjermkort. I starten var det bare av og til det låste seg men ble bare verre og verre og til slutt ville ikke windows starte opp, virket som alle "tunge" programmer fikk PCen til å "fryse". Endte med at jeg bytta ut radeon 9800 kortet med et Geforce 6600 (som står i nå) og alt funket perfekt igjen, ingen crashes helt til 2 uker siden. PCen er sykt varm, 50-60 grader, alle viftene går så jeg skjønner ikke hvorfor det blir så sykt varmt, strømforsyninga er på 350watt.

Noen forslag til om hva jeg kan gjøre for å finne feilen eller vet noen av dere hva det kan være?

Er det rett og slett skjermkortene som ikke tåler varmen i lengden, eller kan det være noe annet som er ødelagt.

Vil gjøre dette billigst mulig.

Takk :)

Endret av Jaekt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan vere varmeproblem...

Ny kjøpepasta og fjerning av støv hjelper nok...

Hvis ikke er nye og flere vifter en mulig løsning....

7577227[/snapback]

Pcen kræsja like etter oppstart, var ikke noe over 40 grader vil jeg tro da.

takk for svar

Lenke til kommentar

7577227[/snapback]

takk for svar

7577268[/snapback]

:dontgetit:

Da kan jeg ikke hjelpe deg (kan være at strømforsyningen din ikke leverer nok strøm da)

Lenke til kommentar

7577227[/snapback]

takk for svar

7577268[/snapback]

:dontgetit:

Da kan jeg ikke hjelpe deg (kan være at strømforsyningen din ikke leverer nok strøm da)

7577280[/snapback]

Vil tro at det ER strømforsyninga som skaper all den varmen, siden vifta blåser ut sykt varm luft og når jeg legger håndflata på strømforsyninga så brenner jeg meg nesten :)

Men er så jevli rart at ei varm strømforsyning sakte tar knekken på skjermkortet, hadde håpet på at jeg skulle slippe å kjøpe nye pc-deler =|

Lenke til kommentar

Det kan være strømforsyninga ja...

vet ikke om du har åpnet/slurvet med kjølepasta til CPU men la oss si at det skulel være spotts på kjernen uten særlig varmeoverføring vil disse små spottene få utrolig høy varmeutvikling. CPU tempen vil ikke vise noe særlig høyere temp som følge av det men den delen av CPU som opplever slike spotter vil få litt juling og medføre regnefeil som henger PC'en

det kan selvfølgelig også være litt driver problemer du har ;)

og.. bare for å strekke litt på den..

Minne kræsj..

Dersom du har kun noen få adresser på minnebrikka di som gir error vil ikke pc'en din oppføre seg unormalt før dette minneområdet tildeles data.

Lenke til kommentar

har trøbbel med å komme inn i windows også nå. sitter på en laptop her, blir bare verre og verre for hver time som går.

oppsettet? skjønte ikke helt den :) mener du hardwaren?

hvis det er skjermkortet som skulle være gåent, tror dere komplett gir igjen på garanti. kjøpte kortet for 1år 6mnd siden.

edit: oppdatering av driverne hjalp ikke forrige gang jeg hadde dette problemet, tror neppe det vil hjelpe nå :(

kan et skjermkort bli ødelagt av å få for lite strøm? som zmurf sa, sannsynligheten for at deler i pcen får for lite strøm er sikkert stor

takk for hjelpa :)

Endret av Jaekt
Lenke til kommentar

Har:

nVIDIA nForce ...(?) - Hovedkort

AMD Athlon 64 processor 3000+ - CPU

nVIDIA GeForce 6600 GT - Skjermkort (forrige var Radeon 9800pro)

WDC WD2500 JD 00GBB0 (?) - HD (Western digital noe, 200gb)

Rammen er jeg ikke 100% sikker på men er noe Corshair dual 512mb.

Eneste jeg bytta ut før de første problemene var Logitech høytalere, vil tro de trakk litt mer strøm enn de forrige jeg hadde, er vel en av grunnene til at strømforsyninga blir varmere.

Endret av Jaekt
Lenke til kommentar
Det kan jo være at pc-en din ikke takler de tunge programmene, da..

7579833[/snapback]

En pc som ikke takler å starte msn ol.?

Såklart er pcen bra nok til windows xp.

Prøvde å sette inn det gamle skjermkortet igjen og pcen nekter å starte med det. Rimelig sikker på at det er skjermkortet som sakte blir ødelagt, men ikke 100% sikker på hva som forårsaker det.

Lenke til kommentar

får ikke inn riktig bilde nå etter ant. ram osv. er vist rett etter man trykker inn påknappen. Kommer opp grå/hvit skjerm, med noen svarte striper om blinker mens hovedkort-"reklamen" vises og mens windows starter å loade. Hadde dette av og til når pcen starta de siste 3 ukene, men funka som regel etter noen restarter. Nå kommer jeg ikke lengre.

Bilde her:

blinkendemo3.th.jpg

her skal altså windowsloadinga være

Endret av Jaekt
Lenke til kommentar

haha. tror jeg fant problemet. tok ut hovedkortet og boota pcen, alt funket perfekt. merket også at det ikke var noe mellom hovedkortet og selve kabinettmetallet. har nå limt på et par plastbiter her og der rundt på kabinettet som skal forhindre kortslutning. håper dette var problemet, ingen krasj hittil.

tusen takk for alle svar, tror jeg må skaffe ny strømforsyning uansett da men, 350W holder vel ikke.

Lenke til kommentar
Gah, ok.  Hvem skrudde sammen denne maskinen da?    Vil forøvrig si at det med 100% sannsynlighet var dette som var årsaken ja.

7582573[/snapback]

var min bror + en som faktisk jobber med å bygge pcer som satte den sammen. nå vet jeg ikke 100% om det har vært noe gummi som lå imellom hovedkort og kabinettet før, at det evt. har falt ut. men alt ser ut til å funke nå :) får håpe at det holder seg slik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...