AKIRAx77 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 *sukk* Du har fått det inn med så mange t-skjeder nå at man blir litt matt. Det finnes INGEN FYSISK mulighet for å få høyere oppløsning ut av en S-video kabel for å få ett bedre bilde. Det som skjer er at Pcen din sender ut 1024x768 signal. S-video kabelen skalerer det ned til 720x576. Så tar skjermen din og interpolerer det opp igjen til 1280x720 (som er native oppløsningen til 99% av 32 tommer skjermer). Alt dette skaper ett veldig uklart og utydeligbilde. Du vil aldri få ett skarpt bilde til å lese tekst med S-video kabel. Å kjøpe en ny kabel koster ikke stort heller. Så nei...ingen innstillinger, ingen triks, ingen ikke noe. Ny kabel! JA! AKIRA Lenke til kommentar
SKAREN Skrevet 26. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2006 ok var bare kundebehandleren i butikken som fortalte dette var en tv som hadde det beste til bruk for nettsurfing mm, skal ikke nevne navn. slik jeg forstår vil min far bruke 1 år frem til neste jul der han ikke kan lese teksten på LCD tv'n fra vg.no ettersom kundebehandleren ga meg feil kabel?? jeg flyr i morgen og det er ikke mulig å kjøpe noe ekstra utstyr som nevnt i innledningen. hadde derfor håpet på en lettere løsning ved noen enkle innstillinger her på forumet.. Hvilken TV er det snakk om er nyeste Samsung LCD som 99% støtter riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping og være like lettlest som PC-skjermen din. Hvis jeg tolket deg riktig; Hvordan vet du at denne 99% sikkert støtter 1:1 pixelmapping? At den er ny er ingen garanti. Er det noen som vet hvordan man innstiller pc'n for å få oppløsning og 1:1 pixelmapping?? kanskje dette løser problemet uten enda mer utstyr?? Du må bruke en oppløsning som matcher den på LCD-panelet. Du må som sagt ha en ny kabel, det er ingen vei utenom. 7577716[/snapback] Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 TVen er nok ypperlig og perfekt til det formålet. PCen også. Problemet ligger nok ene og alene med kabelen. Det er også merkelig at du ikke i det minste har en VGA kabel liggende der. For det burde fulgt med en på PCen eller skjermen. Det er standard utstyr. Har du det så er alle probleme løst. Se på bildene jeg la ved og se om du har noe liggende. AKIRA Lenke til kommentar
asist Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 du vil egentlig ikke forstå du, vil du? er det mulig? Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) nå har jeg ike lest inleggene her, så det kan ha blitt nevnt før. er 90% sikker på at det skyldes at tven din ikke har pixelmapping 1:1, det du da kan gjøre er å laste ned et program som heter powerstrip, med det programmet kan du lage egne oppløsninger, lag en oppløsning på 1366*768 60hz, da skal bilde bli bra. men mange tv'er støtter kun 1:1 pixelmapping på vga, men om det ikke virker så prøv hdmi inngangen, er også noen tv'er som kun støtter 1:1 på den, hvis du da har dvi utgang på skjermkortet så kan du bare kjøpe en dvi-hdmi konverter elns. edit:leste litt inlegg nå, du kan ihvertfal glemme å få 1:1 pixelmapping på noe annet enn dvi, vga eller hdmi. med andre ord så kan du bare glemme å få noe bra bilde med en sleten s-video kabel. hvorfor kjøpe så dyr tv når du ikke vil legge noe i optimalisering etc? Endret 26. desember 2006 av marius90 Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 hahahahah... morsomt å lese alt.. Du vil vist absolut ikke gå ned på clas ohlson å kjøpe en VGA kabel til 49spenn? er det mulig... S-Video har ikke sjangs til å gi noe bedre bilde hvertfall... Syns folket her har vært ekstremt tålmodige og hjelpsomme. Uansett ha en fin jul alle sammen!! Lenke til kommentar
asist Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 hahahahah... morsomt å lese alt..Du vil vist absolut ikke gå ned på clas ohlson å kjøpe en VGA kabel til 49spenn? er det mulig... S-Video har ikke sjangs til å gi noe bedre bilde hvertfall... Syns folket her har vært ekstremt tålmodige og hjelpsomme. Uansett ha en fin jul alle sammen!! 7578051[/snapback] helt enig.. masse creds til folket som orker å hjelpe han tassen her så mye.. hadde ikke jeg giddet, etter som at han nekter å forstå.. *applaus* Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Jesus Christ... Du får begynne å spare til en ny kabel da, så kanskje du får råd litt fortere enn om ett år... Lenke til kommentar
wilai Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Bare be faren din og kjøpe det, går fint det du har kjøpt jule gaver til 14000kr og har ikkje råd til kabel for 100kr? Lenke til kommentar
theck1 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Det fulgte garantert med en vga kabel med tv'en din, den passer bare en plass i tven, og en plass på din laptop. Prøv og du vil finne Lenke til kommentar
Filla Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Utsagnet ditt om at far din får kikke på et PC-bilde gjennom en S-videokabel i frem til NESTE jul får bli denne ukas flotteste kommentar på hw.no Lenke til kommentar
goli4th Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Utsagnet ditt om at far din får kikke på et PC-bilde gjennom en S-videokabel i frem til NESTE jul får bli denne ukas flotteste kommentar på hw.no 7578385[/snapback] Hehe, dette var en artig tråd Lenke til kommentar
marius90 Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Utsagnet ditt om at far din får kikke på et PC-bilde gjennom en S-videokabel i frem til NESTE jul får bli denne ukas flotteste kommentar på hw.no 7578385[/snapback] hva!? det utsagnet så jeg ikke! til trådsarter: du er virkelig ikke så gjerrig? Lenke til kommentar
LowBalls Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 slik jeg forstår vil min far bruke 1 år frem til neste jul der han ikke kan lese teksten på LCD tv'n fra vg.no ettersom kundebehandleren ga meg feil kabel?? Lenke til kommentar
dioX Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Haha, denne tråden burde snart bli stengt! dette blir bare for dumt!! Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 (endret) Til fyrens forsvar så nevnte han noe om at han flyr i morgen (i dag?). Men han sliter litt med den s-v. kablen. Hadde jeg bod i stavanger så skulle jeg tatt turen å fixet det for deg. Endret 26. desember 2006 av Blacki Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 Ekstremt bra:D Har nå lagt denne tråden på favoritt-lista mi, så håper det kommer flere "gullkorn" Men om stakkars trådstarter ble anbefallt en S-Video kabel av elkjøp/lefdal/expert/siba så er jeg ekstremt overasket over hvordan i h**** en sånn person kan få jobb i en elektrobutikk... Kunskap på bunn-nivå.... Så det kan jo også bety at trådstarter ble lurt av samme selgern til å kjøpe en ekstremt gammel C-vare LCD tv.... hahaha.. Men uansett, for å være mer seriøs.. så og si ALLE LCD-tv'er på markedet har en VGA inngang på baksiden... Vi vil jo gjerne hjelpe deg ettersom du spør, men da må du jo for f*** ikke gjøre det så vanskelig å ikke ta imot hjelpen. S-Video funker garantert IKKE bedre enn det du har nå. Du kan jo seff prøve med HDMI og DVI, men du får utrolig godt bilde + ekstremt enkel tilkobling med VGA... Ene enden av VGA-kabelen settes inn på baksiden av tv'n, den andre enden fester du i skjermutgangen på PC'en... Kabelen du kan bruke er feks denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=100403 Du finner dem også mye billigere.... Lykke til... Lenke til kommentar
rsidny Skrevet 26. desember 2006 Del Skrevet 26. desember 2006 *sukk* Du har fått det inn med så mange t-skjeder nå at man blir litt matt. AKIRA 7577741[/snapback] Kanskje du ikke skal sukke og komme med en nedlatende holdning når du i utgangspunktet selv ikke vet hva du snakker om og gir han feil råd? Lenger opp i tråden sier du at en HDMI-kabel er det beste for han å kjøpe. FEIL!. Samsung tver støtter ikke 1:1 pixelmapping over HDMI. Det betyr at hvis han kobler til en slik kabel eller en DVI kabel som du anbefalte som nummer 2 så vil tven skalere opp bilde. Han vil da kun se deler av feks VG.no når han surfer. Han kan muligens få det til å virke med powerstrip, men det er en dårlig anbefaling da han ikke er så inne i alt dette. For å få et klart bilde når han surfer bør han derfor benytte TVens såkalte PC inngang, som er en VGA inngang. Litt kjedelig å måtte bruke analoge signaler (VGA overfører kun analoge signaler) på en digital tv til 14.000. Men kjøp en VGA-kabel så er problemet løst. Har du råd til en tv til 14.000, har du også råd til en VGA kabel som ikke koster særlig mye. Lenke til kommentar
SKAREN Skrevet 27. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2006 Tenkte jeg avslutningsvis som starter på tråden si takk for hjelpen. dere alle er utrolig dyktige og jeg setter stor pris på tipsene. for de som ikke har lest hele tråden vil min far bli svært glad når jeg kommer hjem neste jul med en ordentlig PC kabel som skal fungere ordentlig. Mitt råd til de som ikke er eksperter er å ikke stole på kundebehandlere som prøver selge deg dritt kabler som ikke fungerer til akkuratt det formål du på det sterkeste har presisert hva varen skal brukes til ha et riktig godt nytt år, og igjen takk for hjelpen *sukk* Du har fått det inn med så mange t-skjeder nå at man blir litt matt. AKIRA 7577741[/snapback] Kanskje du ikke skal sukke og komme med en nedlatende holdning når du i utgangspunktet selv ikke vet hva du snakker om og gir han feil råd? Lenger opp i tråden sier du at en HDMI-kabel er det beste for han å kjøpe. FEIL!. Samsung tver støtter ikke 1:1 pixelmapping over HDMI. Det betyr at hvis han kobler til en slik kabel eller en DVI kabel som du anbefalte som nummer 2 så vil tven skalere opp bilde. Han vil da kun se deler av feks VG.no når han surfer. Han kan muligens få det til å virke med powerstrip, men det er en dårlig anbefaling da han ikke er så inne i alt dette. For å få et klart bilde når han surfer bør han derfor benytte TVens såkalte PC inngang, som er en VGA inngang. Litt kjedelig å måtte bruke analoge signaler (VGA overfører kun analoge signaler) på en digital tv til 14.000. Men kjøp en VGA-kabel så er problemet løst. Har du råd til en tv til 14.000, har du også råd til en VGA kabel som ikke koster særlig mye. 7578716[/snapback] Lenke til kommentar
Stavmikser Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Unnskyld meg, men en slik kabel koster ikke mer en 100 kroner, selv i dag er ikke det nok til at man blir slått personlig konkurs. Du kan for eksempel vise faren din denne tråden, så kan han selv finne ut av det ettersom du er borte til neste jul. Nå har du fått det forklart såpass mange ganger at det ikke finnes unnskyldninger lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå