Gå til innhold

bedre grafikken fra pc til LCD TV

SKAREN

Anbefalte innlegg

har kjøpt en ny LCD tv i julegave og har koblet opp pc'en til tv'n. Problemet er bare at grafikken er utrolig dårlig slik det er vanskelig å surfe på internett når man bruker LCD skjermen. Når LCD skjermen er 32 tommer skulle jo dette logisk sett være enklere å se en en bitte liten pc skjerm noe som ikke er tilfelle nå, og som gjør at hensikten med julegaven blir bortkastet ved intenettsurfing.

kan noen forklare hvor jeg stiller inn grafikken uten å kjøpe noe ekstra utstyr?

LCD tv'n er helt ny og jeg er sjokket av at det er sååååå dårlig kvalitet til å surfe på internett, og regner derfor med noen vet om en enkel måte å bedre instillingene slik det i minste fall er mulig å lese teksten på tv skjermen ordentlig.

takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg bruker s video kabel som fungerer utmerket når jeg ser videofilmer på LCD tv'n

skjermoppløsningen er 1024 * 768

Hovedproblemet er at all tekst er såååå utrolig uklar på LCD skjermen at jeg greier ikke lese teksten nærmest. LCD skjermen er selvfølgelig temmelig lang og som kan ha effekt på at bokstavene trekkes ut, men det bør vel være mulig å få et klarere bilde slik man kan surfe på feks VG.no og lese nyheter??

1. Hva slags kabel har du mellom PCen og TVen din?

2. Hva slags oppløsning har du på LCD TVen, og hva har du stilt PCen på?

AKIRA

7577265[/snapback]

Lenke til kommentar

supert med noen smarte svar her

men hva er VGA eller HDMI/DVI?

jeg kjøpte i julegave en ny LCD Samsung 32 tommer til 14000kr

jeg har ikke tenkt å kjøpe noe ekstra utstyr, så hvis det er mulig å gjøre en instilling på pc'n slik jeg kan surfe på nett via LCD skjermen hadde jeg vært takknemlig for tips

nb, når man kjøper en tv til 14000 kr bør det vel være mulig å lese tekst man får overført fra feks vg.no??

s-video er laget for PAL oppløsning (720x576)

Så selv om du har satt PCen din til høyere oppløsning vil kabelen fjerne all den informasjonen.

Så gjør som han over. Det vil være som natt og dag.

AKIRA

7577333[/snapback]

Lenke til kommentar

flaut å si det men jeg vet ikke hva VGA er.

Som nevnt har jeg kjøpt en s video kabel, og hvis VGA er en lignende kabel er dette tipset litt birtkastet pga jeg kun skal bruke s video kabel.

det jeg lurer på er om man kan gjøre en innstilling på PC'n for å i det hele tatt kune lese teksten på feks VG.no uten å måtte kjøpe noe mer ekstrautstyr.

nå er laptoppen og tv'n helt ny så skal ha det beste utsyret der.

Bruk VGA, blå kontakt som skjermkorte burde ha.

eller du kan bruke DVI kvit kontakt,

7577396[/snapback]

Lenke til kommentar

Er det mulig...

Har du lest hva folkene sier?

Kjøp VGA kabel, DVI eller HDM. bare gå ned på E-kjøp og spør.

du får ikke noe bedre bilde med S-Video uansett hvilke innstillinger du gjør på data'en med en S-Video. Give Up.

Bare for nysgjerrighetens skyld, kan du linke til hvor du kjøpte tv'en? 14k er mye for bare en 32".

Lenke til kommentar

OK, sjekket bak på LCD tv'n og ser en blå og hvit inngang.

Utrolig dårlig service i butikken når man sier man skal kjøpe det beste utstyret og får en simpel s video kabel som er helt ubrukelig når jeg skal lese på vg.no

Om det stemmer det jeg blir fortalt her så er løsningen å kjøpe nok en ny kabel, og da vil det være mulig å lese vg.no også på LCD skjermen??

regner med jeg ikke får byttet s video kabelen nå som jeg har testet den og pakket kabel ut av esken. noe som er trist da jeg hadde håpet i minste fall kunne bruke denne kabelen til å surfe på nettet via LCD tv'n

Som sagt, ingen vei utenom ny kabel for å oppnå optimalt resultat fra PC. VGA-kabelen er samme type kabel som brukes til vanlige PC-skjermer.

7577459[/snapback]

Lenke til kommentar

s video kabelen ble kjøpt på e kjøp i stavanger, og den ene selgeren mente jeg måtte kjøpe s video for å se pc bilder og tekst på LCD skjermen-

LCD tv'n ble også kjøpt i stavanger men husker ikke navnet på butikken

er det slik å forstå at jeg ikke vil få bedre grafikk ved å kjøpe nok en ny kabel? Det er jo helt uholdbart at man ikke kan lese teksten på vg.no når man har kjøpt helt nytt utstyr som var beregnet for slikt

hadde trodd det kun var noen enkle innstillinger som ville løst grafikk problemet slik jeg enkelt kunne surfe på internett via tv'n?

Er det mulig...

Har du lest hva folkene sier?

Kjøp VGA kabel, DVI eller HDM. bare gå ned på E-kjøp og spør.

du får ikke noe bedre bilde med S-Video uansett hvilke innstillinger du gjør på data'en med en S-Video. Give Up.

Bare for nysgjerrighetens skyld, kan du linke til hvor du kjøpte tv'en? 14k er mye for bare en 32".

7577487[/snapback]

Lenke til kommentar

Hvis de har solgt deg en s-videokabel og sagt at den var optimal har du fått feil produkt, og det bør ikke være noe problem å bytte den. Hvilken TV er det snakk om (modell)? Hvis skjermen støtter riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping skal den være like lettlest som PC-skjermen din.

Edit: Selgere har ikke nødvendigvis peiling, så hvis du i første omgang har blitt anbefalt s-video er det ikke sikkert du får gehør for at andre alternativer er bedre. Du bør likevel stå på ditt, du kan f.eks trekke frem at s-video ikke støtter riktig oppløsning.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

LCD tv'n er SAMSUNG AM01, helt ny

regner med denne modellen støtter riktig oppløsning.

pc'n er også helt ny HP og det jeg kom til å tenke på var evt å oppdatere driveren i pc'n for at LCD tv skal være like lettlest.??

eller er det noen andre bra tips?

Hvis de har solgt deg en s-videokabel og sagt at den var optimal har du fått feil produkt, og det bør ikke være noe problem å bytte den. Hvilken TV er det snakk om (modell)? Hvis skjermen støtter riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping skal den være like lettlest som PC-skjermen din.

7577574[/snapback]

driver_til_digital_flatskjerm.bmp

Lenke til kommentar

Vi så alle hva du skrev om å ikke ville kjøpe mer utstyr.

Men som du innser nå finnes det ingen vei utenom. Som regel pleier VGA kabel å følge med som standard.

Jeg synes heller ikke du skal klage på butikken som den som har gitt deg dårlig service. Det begynner å bli ganske åpenbart for oss her at du ikke helt vet hva du skulle be om og butikken har vel etter beste evne prøvd å hjelpe deg.

Men her har du i prioritert rekkefølge hva det er det beste for deg å kjøpe. For noe MÅ du kjøpe.

1. HDMI (ny standarden for all bilde og lyd overføring, men krever at du har HDMI utgang på PCen din. De færreste har det enda.)

monster-hdmi-web.jpg

2. DVI (Overfører BARE bilde via ett digitalt interface. Disse har en stor utbredelse og er STOR sjanse for at du har)

dvi_connector600.jpg

3. VGA (Overfører bildet via ett analogt interface. Denne har du 100% og er per dag den mest utbredte form for å overføre bilde fra PC til skjerm. DVI erstatter denne.)

IBM-VGA-MM_LARGE.gif

En av de tre bør du kjøpe. Uten å vite hva slag PC du har eller eksakt model navn på TVen din kan vi ikke si med sikkerhet hvilken du skal ha. Men jeg tipper du skal enten ha DVI eller VGA. Hvis TVen din har HDMI bør du ha en DVI til HDMI overgang om du velger DVI kabel fra PCen din.

Personlig har jeg DVI fra min mediacenter pc til min 32 tommer LCD tv.

AKIRA

Lenke til kommentar

takk for tipset, men jeg har kjøpt en julegave og skal ikke kjøpe noe mer utstyr før neste jul, da det er min far som skal bruke LCD tv'n for lettere kunne surfe på nett.

Hvilken TV er det snakk om er nyeste Samsung LCD som 99% støtter riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping og være like lettlest som PC-skjermen din.

Er det noen som vet hvordan man innstiller pc'n for å få oppløsning og 1:1 pixelmapping?? kanskje dette løser problemet uten enda mer utstyr??

Vi så alle hva du skrev om å ikke ville kjøpe mer utstyr.

Men som du innser nå finnes det ingen vei utenom. Som regel pleier VGA kabel å følge med som standard.

Jeg synes heller ikke du skal klage på butikken som den som har gitt deg dårlig service. Det begynner å bli ganske åpenbart for oss her at du ikke helt vet hva du skulle be om og butikken har vel etter beste evne prøvd å hjelpe deg.

Men her har du i prioritert rekkefølge hva det er det beste for deg å kjøpe. For noe MÅ du kjøpe.

1. HDMI (ny standarden for all bilde og lyd overføring, men krever at du har HDMI utgang på PCen din. De færreste har det enda.)

monster-hdmi-web.jpg

2. DVI (Overfører BARE bilde via ett digitalt interface. Disse har en stor utbredelse og er STOR sjanse for at du har)

dvi_connector600.jpg

3. VGA (Overfører bildet via ett analogt interface. Denne har du 100% og er per dag den mest utbredte form for å overføre bilde fra PC til skjerm. DVI erstatter denne.)

IBM-VGA-MM_LARGE.gif

En av de tre bør du kjøpe. Uten å vite hva slag PC du har eller eksakt model navn på TVen din kan vi ikke si med sikkerhet hvilken du skal ha. Men jeg tipper du skal enten ha DVI eller VGA. Hvis TVen din har HDMI bør du ha en DVI til HDMI overgang om du velger DVI kabel fra PCen din.

Personlig har jeg DVI fra min mediacenter pc til min 32 tommer LCD tv.

AKIRA

7577619[/snapback]

Lenke til kommentar
Hvilken TV er det snakk om er nyeste Samsung LCD som 99% støtter riktig oppløsning og 1:1 pixelmapping og være like lettlest som PC-skjermen din.

Hvis jeg tolket deg riktig; Hvordan vet du at denne 99% sikkert støtter 1:1 pixelmapping? At den er ny er ingen garanti.

Er det noen som vet hvordan man innstiller pc'n for å få oppløsning og 1:1 pixelmapping?? kanskje dette løser problemet uten enda mer utstyr??

Du må bruke en oppløsning som matcher den på LCD-panelet. Du som sagt ha en ny kabel, det er ingen vei utenom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...