Gå til innhold

Overklokke 4200+ på K9N

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med et lite forbehold om feil:

Alle dagens prosessorer har låst multiplier over det som er satt som standard for de forskjellige modellene, med unntak av AMD sine FX-CPUer og Intel sine EE-CPUer.

Kjøper du deg en 4200+ som har en multiplier på 11 får du ikke satt den høyere enn 11. Eneste mulighet for overklokking er da å klokke HTT-bussen.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på et par  ting... 1: er det låst multiplier på AMD x2 4200+?? 2: går det i så fall an å fjerne denne?? :p

7576523[/snapback]

Ja, multiplieren er låst oppover, men du kan senke den nedover om du vil. Du kan ikke låse opp denne nei! 11x multiplier holder i massevis, hvis du har villig ram kan det være fordel å senke til 10x multiplier.

EDIT: F.eks bruker jeg 315x9 på min cpu atm :)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Før kunne man jo bare "tegne" med en blyant på to kontaktpunkter og låse opp multiplier på CPUen. Noen sjangs for at dette er mulig på dagens CPUer og?

7578334[/snapback]

Ikke bland inn thunderbird og de andre da :tease: . Hvis det hadde vært mulig hadde jeg garantert ha fått det med meg :green:

Lenke til kommentar
Jeg har et MSI K9N... er det slik at det ikke går an å stille inn HTT Multi?? finner ikke det noe sted

7576949[/snapback]

Det skal nok være mulig det ja, er bare de aller kjipeste og billigste hovedkortene som ikke har noen overklokkingsfunksjoner i BIOS.

Det kan hende HTT-bussen feilaktig er kalt FSB i BIOS på hovedkortet ditt. Hvis du finner FSB frequency der er det i hvert fall samme greia som å stille HTT-bussen.

Husk at HTT multiplier X HTT-frekvens ("FSB"-frekvens) ikke skal være over 1000MHz.

Lenke til kommentar

jeg vet... det heter FSB på mitt hk ja... jeg har regnet meg fram til at jeg har en HTT multi på 5x og en HTT link hastighet på 1125,1 med HTT på 225, og rammen på 533 (3,5-4-4-14 tror jeg) på 667Mhz har de 4-4-4-14 tror jeg originalt. jeg finner dessverre ingen HTT multi så jeg vil ikke gå høyere på HTTen... noen som vet om det går an å stille den ned?? skulle gjerne hatt den på 3, eller hvertfall 4 :D kan det hjelpe å oppgradere BIOS??

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Sliter med akkurat samme problemet finner ikke LDT/FSB frequency ratio(HTT multi)

Si fra om du finner ut av det,jeg satt meg ned ikveld og leser gjennom forumet etter oc-tips,er helt noob,men finner litt her og der.

Hvordan fikk du satt HTT på 225 da,min vil ikke starte hvis jeg tar den høyere enn 213.(har ikke prøvd 214,men klikket på 215 gidder ikke stresse for +1)

jeg har følgende HK:

MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX,

Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2,Firew,2xPCI-Ex16

har standard BIOS som kom med PC'en.

EDIT:lastet ned CPU-Z og fant ut at HT-linken min var 1070,regner med at hvis du tar HT-link(1070)/FSB(214) =5 så har jeg HTT multien min! :D

Så da må jeg ta ned fsb til 200 jeg da for å ikke overstige det magiske 1000-tallet så jeg har hørt mye ondt om.

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar

Låse skjermkortet?

nå snakker vi :D

hvordan gjør jeg det??

har ikke funnet noe valg for dette i min BIOS (prøv både v. 1.1 og v. 1.4

har forresten funnet HT multi :woot: det het SB to AM2 (cpu) eller noe, og valgene var som følger: 1000(5x) 800(4x) 600(3x) og 400(2x)

og jeg kjører med TT Big Typhoon på 30-40C stabilt

Endret av Hagr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...