Gå til innhold

Trøbbel med svakt utelys

Anbefalte innlegg

Hei!

Har vært ute å tatt en haug med bilder i det heller dårlige utelyset som er for tiden. Bildene så forsåvidt brukbare ut på lcd´n på kameraet, men dessverre viste det seg at nesten alle bildene var uskarpe og kornete. Kameraet er et Nikon D70 med 18-70 kitlinse.

Har prøvd meg litt med forskjellige iso verdier uten at det ga det ønskede resultatet. Har også forsøkt med blits, men det fører stort sett til at bildene ser ut til å være tatt på natta (rekkevidden til blitsen gjør at bakgrunnen blir veeeldig mørk), dessuten er et av hovedmotivene en liten tass med masse reflekser innsydd i klærne - disse lyser naturlig nok opp av blitslyset.

Kan noen gi meg noen "basic" inndtillinger som vil være et brukanes utgangspukt??

Har dessverre ikke mulighet i denne omgang å legge ut noe eksempel, men håper på mulighet til det i løpet av noen dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruk stativ eller sørg for at lukkertiden er rask nok.

7577142[/snapback]

Jeg har akkurat samme problemet selv.

Har du forsøkt å fotografere en liten gutt ute med stativ? Tror ikke stativet hjelper så mye når gutten ikke står stille og det nytter ikke fange øyeblikkene når du må drasse på et stativ. Rask nok lukkertid medfører bruk av blitz og da ser det ut som om det er midt på natten i skogen og ikke midt på dagen (med dårlig vinterlys).

Hva med mer lyssterke objektiv? Det virke da som om dybdeskarphet kan bli et problem. Det kan jo være meget krevende å få 100% fokus med et motiv som er "urolig" og med liten dybdeskarphet (pga stor blenderåpning) blir det jo meget små marginer for å få motivet skarpt.

Noen flere tips?

Lenke til kommentar

skal en klare dette uten blitz så kommer en ikke utenom at en trenger et mer lys sterkt objektiv. Og som du selv skriver så er ikke slike blitz bilder noe særlig.

Vil anbefale deg å kjøpe en Nikon AF 50mm f/1.8. Disse får du brukt til ca 800kr og nye til under 1000 lappen.

Lenke til kommentar

Froggler: Det er nok dessverre håpløst med stativ - hadde vel fungert om det stillestående trær som skulle foreviges kanskje. Men her er det snakk om aktiv krabat som "ikke har tid" til å stå stille.

T2: Er vel redd det er begrensinger i utstyret som viser seg i såpass vanskelige situasjoner. (hehe - vil jo være et nytt argument for å retferdiggjøre en handletur i fotosjappa...)

Har en Nikkor 50mm 1.4 som skal få prøve seg i dag - får håpe det blir bedre(selv om mangelen av zoom gir en hel del begrensinger.

Har veeldig lyst på en Nikkor 18-200 som erstatning for 18-70 kitlinsa. Vil bildestabilisatoren i den kunne hjelpe på problemet? Vil man, som reklamen sier, kunne kjøre med lenger lukketider i praksis? Noen der ute med erfaring med dette?

Nikonians: Rakk ikke å se dine kommentarer før jeg skrev dette innlegget. Håper ditt tips om 50mm 1.8 er "medisin". Da bør jo 1.4´n min være enda bedre...!?

Endret av EltaNatier
Lenke til kommentar

Har veeldig lyst på en Nikkor 18-200 som erstatning for 18-70 kitlinsa. Vil bildestabilisatoren i den kunne hjelpe på problemet? Vil man, som reklamen sier, kunne kjøre med lenger lukketider i praksis? Noen der ute med erfaring med dette?

Nikonians: Rakk ikke å se dine kommentarer før jeg skrev dette innlegget. Håper ditt tips om 50mm 1.8 er "medisin". Da bør jo 1.4´n min være enda bedre...!?

7578892[/snapback]

Bildestabelisator hjelper ikke på ting i bevegelse.

Men stabelisator fungerer fint ellers.

1.4 er bedre enn 1.8 ja !

Lenke til kommentar

7578892[/snapback]

Bildestabelisator hjelper ikke på ting i bevegelse.

Men stabelisator fungerer fint ellers.

1.4 er bedre enn 1.8 ja !

7578902[/snapback]

Men, hva med dybdeskarpheten? Hvor mange mm er det å gå på med 1.4 i forhold til 1.8?

Endret av T2
Lenke til kommentar
Men, hva med dybdeskarpheten? Hvor mange mm er det å gå på med 1.4 i forhold til 1.8?

7578925[/snapback]

Hei, og fortsatt god jul.. :)

Jeg regner med at D70'n har omtrent samme CoC som EOS'n (0.01875mm) og da får man følgende verdier:

F50 f/1.4, motiv på 1m, DOF: 0.991 - 1.011m (dybdeskarphet på 2cm)

F50 f/1.4, motiv på 5m, DOF: 4.762 - 5.268m (dybdeskarphet på 50.6cm)

F50 f/1.8, motiv på 1m, DOF: 0.988 - 1.014m (dybdeskarphet på 2.6cm)

F50 f/1.8, motiv på 5m, DOF: 4.699 - 5.350m (dybdeskarphet på 65.1cm)

På kitobjektivet så har du vel noe i nærheten av f/3.5-5.6? I normalt Nord-Norsk "dagslys" (på høylys dag) på denne tiden, så ligger du vel på EV 9, og da blir nok eksponeringen på 100 iso bli noe slikt som 1/40 på 3.5 og 1/15 på 5.6

Kan du bruke f/1.4 blir det 1/250, og såpass lenge skulle vel krabaten din klare å sitte i ro.. ;)

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
Bruk stativ eller sørg for at lukkertiden er rask nok.

7577142[/snapback]

Jeg har akkurat samme problemet selv.

Har du forsøkt å fotografere en liten gutt ute med stativ? Tror ikke stativet hjelper så mye når gutten ikke står stille og det nytter ikke fange øyeblikkene når du må drasse på et stativ. Rask nok lukkertid medfører bruk av blitz og da ser det ut som om det er midt på natten i skogen og ikke midt på dagen (med dårlig vinterlys).

Hva med mer lyssterke objektiv? Det virke da som om dybdeskarphet kan bli et problem. Det kan jo være meget krevende å få 100% fokus med et motiv som er "urolig" og med liten dybdeskarphet (pga stor blenderåpning) blir det jo meget små marginer for å få motivet skarpt.

Noen flere tips?

7578871[/snapback]

Selvsagt enig i kommentaren om det upraktiske med å drasse på stativ, men hvis man ønsker gode bilder i dårlig belysning så er det stativ/monopod/god støtte eller VR objektiv, høy ISO 800 og oppover, lyssterk rask AF-S optikk og eventuell utfyllingsblits synkronisert på bakre lukker som gjelder. Jeg har både 50 og 85 mm f1.4 men foretrekker 17-55 f2.8 da den har raskere autofokus, fleksibiteten til zoomen og har bra skarphet og dybdeskarphet ved f2.8

18-200 VR objektivet egner seg best til stillestående motiv i dårlig lys.

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Ingen tvil om at mer lyssterk optikk er veien til raskere lukkertider, men som det nevnes lenger oppe, det er på ingen måte en sikker vei til skarpe bilder av en aktiv krabat. Å fotografere på med stor blender av motiv i bevegelse krever mye trening og en må regne med maange bilder som blir ubrukelige på feilfokus.

Et litt omvendt foto-råd i så måte er å være på så lang avstand som mulig. (mvendt fordi vanlig nybegynnerråd er å gå tettere motivet).

Om du står 5m unna motivet ditt og bruker f1.4 har du et område på ca 0.6m som er i fokus. Et det bare 2m frem til motivet er det under 10cm som er i fokus. Dvs stikker ungen hodet litt frem etter at du har fokusert, blir bildet ute av fokus.

Får du motivet 10m bort fra deg har du rundt 2.5m å gå på..

Med andre ord, det er litt for lettvindt å håpe på at alt ordner seg etter en tur i fotobutikken. Hadde ei lærebok på barneskolen som het 'Øving gjer meister'...

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Night portrait programmet på D70 kan hjelpe på blitzbilder så lenge motivet ikke er for urolig. Hvis blitzen er for sterk sånn at bakgrunnen blir helt sort så skru ned styrken.

Man får stort sett mye bedre bilder på f/1.4 i dårlig lys selv om man bommer på fokus enn man får ved f/4 og altfor lang lukkertid. Hjelpelyset på kameraet eller ekstern blitz gjør at man kan få rimelig god fokus i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Har nå vært ute skutt en del bilder med 50mm´ern. Liten tvil om at den klarer seg mye bedre enn 18-70´n.

Flere av dere nevnet prolematiken med at det er svært lite å gå på med fokusen - kan skrive under på at det er riktig. Forøvrig er det "omvendte fotorådet" et godt råd - det er mye letere å treffe på fokusen med litt avstand.

En god del bilder ble misslykket forde jeg ikke traff med fokusen, men heldigvis ble det også en god del treff - her er det nok bare å trene.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...