Gå til innhold

Rotering av bilder på disk (fra IXUS)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper dette kommer i rett kategori og at noen kan svare. Det gjelder overføring av bilder fra Ixus 800 til disk.

 

Jeg installerte ikke programvaren fra Canon, og ønsker heller ikke å gjøre det. Jeg liker å ha full kontroll, kopiere bildene fra kamera som en ekstern disk.

Dette har jeg gjort med hell på det gamle Olympus (Camedia 50) kameraet mitt. Jeg har en slags mappestruktur og bruker kun Windows' muligheter.

 

Til saken. Jeg klarer ikke å rotere bildene alle tatt med det nye kameraet i Windows fax- og bildebehandling. Prøver gang på gang på en serie bilder nå, og opplever at noen blir rotert 90 grader, mens andre blir rotert, men innstillingen blir annulert neste gang jeg ser bildet.

 

Noen andre som opplever det samme? Adobe Elements 5.0 er installert, men det er ikke i bruk når jeg gjør det jeg skriver, jeg bruker ikke programmet til å "hente" bilder og den delen av programmet som går i bakgrunnen er slått av (Exit).

Forslag til løsningner?

 

Vh

Jørn Andersen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg prøver å rotere i WExplorer (med miniatyrbilde), kommer en feilmelding opp som sier at skrivebeskyttelsen kan være på. Men det er ikke markert for dette i WExplorer. Jeg kan selvsagt sjekke om dette er en "bug" ved å laste filene i en annen filbehandler.

Kanskje.

 

Andre forslag?

Jørn

 

Hvis bildene retter seg tilbake igjen, så kan det være at skrivebeskyttelsen er på. Høyremuseknapp på bildene -> Egenskaper -> Om det er en hake på Skrivebeskyttet, så fjern den.

 

Hvis ikke det er det, så aner ikke jeg hvertfall :D

7579796[/snapback]

Lenke til kommentar

Hvis du finner ut at det med evt. skrivebeskyttelse vil jeg anbefale deg å spørre google litt. Det finnes en plugin til explorer som gjør at du kan autorotere alle bilder i en mappe ved å høyreklikke på den. funker fint på bildne fra min IXUS 750 (med retningssensor, som de har hatt lenge tror jeg). Da blir alle bildene riktig vei :)

Lenke til kommentar
Hvis du finner ut at det med evt. skrivebeskyttelse vil jeg anbefale deg å spørre google litt. Det finnes en plugin til explorer som gjør at du kan autorotere alle bilder i en mappe ved å høyreklikke på den. funker fint på bildne fra min IXUS 750 (med retningssensor, som de har hatt lenge tror jeg). Da blir alle bildene riktig vei :)

7598421[/snapback]

 

Finner ingen software. Men jeg blei kanskje litt klokere. Det ligger info i exif-taggene, og dette klarer ikke Windows Explorer å overstyre? Dersom jeg er uoppmerksom og ikke passer på å rotere bildene rett på kameraet, blir det feil tag på fila, og den blir liggende feil?

 

Er dette korrekt?

 

Jørn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...