Gå til innhold

Plages med Ipod Nano og overføring av musikk

wil

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk en Ipod Nano 2 GB i går, og plages med å få overført musikk til den. Problemet er rett og slett at jeg ikke forstår hvordan jeg skal få gjort det. Jeg måtte gå til det skritte å installere iTunes da, men er enda ikke sikker på hvordan jeg får ordna det. Har fått overført en sang og jeg fikk spilt den av på Ipoden, men, jeg vil liksom ha flere da.

Noen som har et lite hint om hvordan jeg gjør det?

Jeg er vandt til at jeg får overført sangene via Utforskern.

Spilleren er som sagt en Ipod Nano 2 GB.

Vennelig hilsen. wil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du sikkert opplever er at iTunes synkroniseres med bibloteket.

Du vil vell legge inn hver sang manuelt antar jeg, siden du er vant med utforskeren. I siste versjon av iTunes endrer du det svært enkelt:

ipodman.jpg

Altså, fjern bort avmerkingen på synkronisering.

Derretter er det bare å velge iPoden fra listen til venstre, og bruke drag'n drop til å få inn musikk..

Lenke til kommentar

Glem hele iTunes shiten. Kjører på med Winamp 5.32 foreløpig i XP, til jeg finner ut en finnulig måte å få gjort den samme jobben i Winamp 2.95 :D. Hovedsaken er at jeg slipper iTunes. Måtte faktisk avinstallere iTunes for at det skulle fungere i Winamp :p

Lenke til kommentar

Gjelder feilen bare på den datamaskinen? Har du prøvd å restarte iPoden hennes? Restartingen utføres ved å holde inne Menu og Select-knappen (midt-knappen) til displayet slukkes.

Hvis det ikke hjelper, og problemer finner sted på alle datamaskiner er det gjerne på tide å gjenoppbygge til standardinnstillinger.

Det er svært enkelt, du trykker bare gjenopprett når du har markert iPod i iTunes. Regner med musikken vil gå tapt, men den kan tast backup av.

Lenke til kommentar

Har bare prøvd på min maskin foreløpig, jeg skal prøve å restarte den som du sa. Nå prøver jeg å gjenoppbygge, men det tar seriøst for lang tid. Må være noe galt, men hvordan stopper jeg det nå? Er vel ikke bra å dra ut kabelen nå bare kanskje? Ipoden viser at den er fullladet bare, virker liksom ikke som at den har noen kontakt med det som skjer i iTunes. Men hva vet jeg :p

Lenke til kommentar

Nei, nå funket det å gjenoppbygge den. Jeg restartet den mens den holdt på, så da funket det plutselig. Men det virker som at du har veldig peiling på iPod, har du noen fin måte å forklare meg på hvordan jeg skal få sangene fra pcen til iPod'en? På en nestne lik måte som mp3 spiller? Drag'n'drop liksom.. At jeg kan velge hvilke sanger som jeg vil selv ha inn? For når jeg startet itunes så kom brått alle sangene inn som jeg hadde i "min musikk" mappe i "mine dokumenter", men jeg har lest litt og jeg lurer på det der med synkronisering osv... Hmm

Lenke til kommentar
Er vel ikke bra å dra ut kabelen nå bare kanskje?

Jeg tror vi nå har funnet kilden til problemet.

Du må ikke bare trekke ut ledningen. Når du lader ved hjelp av strømkontakten (reiselader) er det greit, men aldri i datamaskinen. Det kan føre til at dataene på iPoden blir uleselige.

Jeg har fått det til å skje fryktelig mange ganger på minnepenner o.l .. Dataene blir helt uleselige, og jeg må formatere pennene. iTunes har egen disconnect knapp, ellers kan du bruke "Trygg fjerning av maskinvare".

Har aldri opplevd at iPoden har hengt seg så opp som hos deg, men du ber om det hvis du ikke bruker disconnect knappen.

Ellers, gjør det noe om musikken tapes når du gjenoppbygger? Jeg kan skrive hvordan du tar backup om du ønsker.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Er vel ikke bra å dra ut kabelen nå bare kanskje?

Jeg tror vi nå har funnet kilden til problemet.

Du må ikke bare trekke ut ledningen. Når du lader ved hjelp av strømkontakten (reiselader) er det greit, men aldri i datamaskinen. Det kan føre til at dataene på iPoden blir uleselige.

Jeg har fått det til å skje fryktelig mange ganger på minnepenner o.l .. Dataene blir helt uleselige, og jeg må formatere pennene. iTunes har egen disconnect knapp, ellers kan du bruke "Trygg fjerning av maskinvare".

Har aldri opplevd at iPoden har hengt seg så opp som hos deg, men du ber om det hvis du ikke bruker disconnect knappen.

Ellers, gjør det noe om musikken tapes når du gjenoppbygger? Jeg kan skrive hvordan du tar backup om du ønsker.

7579090[/snapback]

har du msn? så tar vi det over der? så kan jeg forklare ting nærmere for deg. Fikk ting til å fungere nå. add meg [email protected]

Lenke til kommentar

Å kopiere musikken fra en iPod til datamaskin er en prosess iTunes ikke gjør. Piratkopiering kaller de det :p

Ellers, dette er fryktelig enkelt.

Åpne min datamaskin og klikk deg inn på iPoden (disken). Så velger du Verktøy>Mappealternativer. Her inne velger du Vis-tabben. Bla så ned til du finner "Vis skjulte filer og mapper" og hak av for det. Trykk deretter på OK.

Nå kommer alle de skjulte filene frem, og det vil komme opp en mappe som heter iPod_controll på diskstasjonen til iPod. Her ligger musikken sortert med uleselige navn, men filene har innebygde ID-tagger. Derfor når du åpner mappen kan du lese av dem om du viser filene som en liste. Ellers finnes det applikasjoner som gjør oppgaven enklere for deg.

iPod Access funker utmerket, og leser av ID-taggene som iTunes, samt kopierer sangene over til harddisken for deg.

Programmet finner du her

Edit: Kan jo forklare over MSN, men litt av poenget med forumet er jo også at andre brukere skal kunne dra nytte av dette. Søker du nå etter noen av disse ordene på google foreksempel kommer forumet opp. :thumbup:

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Å kopiere musikken fra en iPod til datamaskin er en prosess iTunes ikke gjør. Piratkopiering kaller de det :p

Ellers, dette er fryktelig enkelt.

Åpne min datamaskin og klikk deg inn på iPoden (disken). Så velger du Verktøy>Mappealternativer. Her inne velger du Vis-tabben. Bla så ned til du finner "Vis skjulte filer og mapper" og hak av for det. Trykk deretter på OK.

Nå kommer alle de skjulte filene frem, og det vil komme opp en mappe som heter iPod_controll på diskstasjonen til iPod. Her ligger musikken sortert med uleselige navn, men filene har innebygde ID-tagger. Derfor når du åpner mappen kan du lese av dem om du viser filene som en liste. Ellers finnes det applikasjoner som gjør oppgaven enklere for deg.

iPod Access funker utmerket, og leser av ID-taggene som iTunes, samt kopierer sangene over til harddisken for deg.

Programmet finner du her

7579116[/snapback]

tusen hjertelig :) prøvde litt nå. Jeg gikk inn på ipod_control og der fant jeg 4 mapper bare. accessories, device, itunes og music. Antar at jeg bare skal dra de musikkfilene som jeg vil ha inn i music mappa da? så er det i orden liksom?

Lenke til kommentar

Nei, det er nok ikke mulig.

Jeg trodde du mente for å kopiere tilbake til datamaskin jeg.

iTunes skriver også til noen filer som gjør at iPoden finner filene, så om du legger filene rett inn der finner du dem ikke på iPoden.

Du må bruke iTunes.

Fungerer det ikke etter du gjenoppbygget dataene?

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Nei, det er nok ikke mulig.

Jeg trodde du mente for å kopiere tilbake til datamaskin jeg.

iTunes skriver også til noen filer som gjør at iPoden finner filene, så om du legger filene rett inn der finner du dem ikke på iPoden.

Du må bruke iTunes.

Fungerer det ikke etter du gjenoppbygget dataene?

7579129[/snapback]

Åja. Nei det trenger jeg ikke å vite noe om foreløpig. Så jeg må bruke iTunes no mather what for å få sangene inn på iPod'en altså? Ting fungerer som det skal nå vil jeg si, bare lurte på om det var en enklere måte å få sangene inn på iPod'en:) Tusen takk for hjelpen steffenz!

Mvh kimjean:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...